Introducerea unui nou mecanism pentru colectarea TVA, cunoscut sub numele de split TVA, a fost inclusă în OG nr. 23/2017, document modificat ulterior prin Legea nr. 275/2017, adică actul normativ care a aprobat Ordonanța Split TVA. Astfel, în acest moment, sunt obligate să aplice mecanismul plății defalcate a TVA doar companiile aflate în insolvență și cele care înregistrează datorii la plata TVA, peste un anumit plafon (toate detaliile, aici).
Cât despre celelalte firme, acestea au libertatea de a aplica sistemul, fiind încurajate să o facă prin acordarea unor facilități fiscale. Astfel, persoanele impozabile care optează pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcată a TVA după 1 ianuarie 2018 beneficiază de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor pentru întreaga perioadă în care aplică sistemul.
Totodată, de aceeași facilitate beneficiază și persoanele care au optat pentru aplicarea mecanismului plăților defalcate a TVA până la finalul lui 2017.
Potrivit normelor în vigoare, persoanele impozabile care optează pentru aplicarea sistemului split TVA trebuie să notifice organul fiscal competent în acest sens, prin depunerea formularului 086. În maximul trei zile de la momentul depunerii notificării, Fiscul va înscrie firmele doritoare într-un Registru al persoanelor care aplică plată defalcată a TVA, ce va afișat pe site-ul ANAF. Aplicarea mecanismului split TVA se va face începând cu ziua imediat următoare înscrierii în registrul amintit.