Sistemul plății defalcate a TVA, sau Split TVA, este deja aplicat de mai multe firme din țara noastră, iar de la 1 ianuarie 2018 urmează să fie utilizat obligatoriu de toate firmele înregistrate în scopuri de TVA.
De noile prevederi sunt vizate și persoanele neînregistrate în scopuri de TVA, cele care sunt obligate, atunci când achiziționează bunuri și servicii de la companiile ce aplică split TVA, să facă plata defalcată a TVA pentru achiziții de bunuri și servicii cu TVA, respectiv să facă două plăți: una în contul curent și una în contul de TVA, așa cum am explicat aici.
Totuși, ne-am pus întrebarea dacă și firmele din afara României, fie ele din state membre ale Uniunii Europene sau nu, vor fi vizate de obligația amintită.
Un prim răspuns ne-a fost furnizat de Anamaria Tocaci, tax manager la Schoenherr Tax București: "Considerăm că, în mod rezonabil, societățile nerezidente și neînregistrate în scopuri de TVA în România nu sunt obligate să achite TVA aferentă achizițiilor de la furnizori din România în contul de TVA al acestora din urmă", ne-a spus specialista.
Ulterior, informația a fost confirmată redacției noastre și de reprezentanții Serviciului de comunicare, relații publice și mass-media din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Astfel, persoanele nerezidente și neînregistrate în scopuri de TVA în țara noastră nu trebuie să achite TVA defalcat atunci când efectuează achiziții de la furnizori din România ce aplică sistemul split TVA. În schimb, societățile nerezidente ce sunt înregistrate în scopuri de TVA în România au obligația aplicării noului mecanism, Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 impunând sistemul pentru toate persoanele impozabile și înregistrate în scopuri de TVA.