Firmele cu cod de TVA sunt încurajate să aplice sistemul plății defalcate a TVA, cunoscut și drept split TVA, între 1 octombrie și 31 decembrie 2017, adică înainte de intrarea în vigoare a obligativității utilizării noului mecanism, stabilită acum pentru 1 ianuarie 2018.
Astfel, companiile ce implementează benevol split TVA până la finalul anului în curs pot beneficia de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/ pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017, precum și de anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
În ceea ce privește cea de-a doua facilitate prevăzută în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, aceasta se acordă contribuabililor ce îndeplinesc o serie de condiții, astfel:
- toate obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA, restante la data de 30 septembrie 2017, inclusiv, precum și cele stabilite prin decizii de impunere comunicate până la 30 septembrie 2017, cu termen de plată după această dată, să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până cel târziu la 21 decembrie 2017;
- dobânzile aferente obligaţiilor fiscale prevăzute anterior și stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor fiscale principale să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până la 21 decembrie 2017, inclusiv;
- toate obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA cu termene de plată cuprinse între 1 octombrie 2017 şi 21 decembrie 2017 să fie stinse, prin orice mijloace, până cel târziu la 21 decembrie 2017;
- toate declarații fiscale să fie depuse, potrivit vectorului fiscal, până la final de an;
- notificarea organului fiscal competent să se facă până la final de an și aplicarea mecanismului începând cu ziua următoare celei în care firmele vor fi incluse în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA.
Cât despre procedura efectivă de acordare a facilității, aceasta a fost stabilită prin Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr. 2.800/2017 pentru aprobarea Procedurii privind anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, document publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 846 din 25 octombrie 2017.
Potrivit documentului citat, care ar fi trebuit aprobat încă de la începutul acestei luni, facilitățile acordate contribuabililor ce aplică de bunăvoie sistemul split TVA sunt:
- amânarea la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv;
- anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
În ceea ce privește penalităţile de întârziere ce fac obiectul acestor facilităţi fiscale, acestea sunt aferente:
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017;
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, cuprinse în decizii de impunere comunicate până la data de 30 septembrie 2017 cu termen de plată după această dată;
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA cuprinse într-o eșalonare la plată, aflată în derulare la data de 30 septembrie 2017, a cărei valabilitate se pierde până la data de 31 decembrie 2017;
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA cuprinse într-o eșalonare la plată aflată în derulare la data de 30 septembrie 2017, sau care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2017 - 31 decembrie 2017 și doresc menținerea eșalonării la plată;
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, stabilite în acte administrative fiscale a căror executare este suspendată în condițiile legii, la data de 30 septembrie 2017, dar pentru care contribuabilul depune, odată cu notificarea privind opțiunea de plată defalcată a TVA, o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data de 31 decembrie 2017;
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, cuprinse într-un act administrativ fiscal a cărui executare este suspendată la 30 septembrie 2017 și care încetează până la 31 decembrie 2017;
- obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA stabilite suplimentar de către organele de inspecție fiscală urmare a unei cereri de rambursare care la data de 31 decembrie 2017 se afla în curs de soluționare.
Anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA se efectuează din oficiu, în baza notificării privind opțiunea de plată defalcată a TVA, depusă la registratura organului fiscal competent în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017.
Practic, notificarea este formularul 086, al cărui model a fost aprobat la finalul lunii septembrie 2017 și cu ajutorul căruia contribuabilii anunță Fiscul despre intenția lor de a aplica split TVA în perioada opțională.
În baza formularului 086, în perioada 1 ianuarie - 31 ianuarie 2018, organul fiscal competent va analiza îndeplinirea condiţiilor enumerate mai la începutul articolului şi va emite decizia de anulare a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, cu excepția cazului în care contribuabilii beneficiază, la data de 30 septembrie 2017, de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA.
În cazul în care condițiile impuse prin OG nr. 23/2017 nu sunt îndeplinite, amânarea la plată îşi pierde valabilitatea, iar organul fiscal competent emite și comunică contribuabilului decizia de repunere a penalităților de întârziere amânate la plată, aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA.