1. Reglementările contabile, modificate la început de 2017
Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate au cunoscut mai multe modificări la finalul lunii ianuarie 2017. Printre altele, vorbim despre noutăți la planul general de conturi, despre eliminarea din textul legii a echivalentului în euro pentru totalul activelor și cifra de afaceri netă a entităților supuse auditului la data bilanțului, despre activele imobilizate și regulile de evaluare de bază pentru acestea sau informațiile prezentate în notele explicative. Explicații pe larg sunt în acest articol.
2. Firmele au mai mult timp să corecteze greșelile din situațiile financiare anuale
Din aprilie 2017, pentru anumite erori cuprinse în aceste documente nu mai există un termen-limită de corectare, în timp ce alte informații transmise greșit în documentele amintite pot fi corectate în mai mult timp decât anterior. Astfel, datele de identificare ale firmei/entității raportoare nu mai au un termen maxim de corectare, în timp ce corectarea situațiilor financiare poate fi făcută până cel târziu la termenul maxim de depunere a situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale aferente exercițiului financiar/anului următor celui la care se referă situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale la care s-au constatat erori. Așa se face că situațiile financiare pentru anul 2016 vor putea fi corectate până la depunerea situațiilor financiare pentru anul 2017, adică finalul lunii mai 2018, în loc de finalul anului 2017. Despre această modificare importantă puteți citi aici.
3. Noi tipuri de erori apărute în situațiile financiare anuale pot fi corectate oricând
Două noi tipuri de erori apărute în situațiile financiare și raportările contabile anuale depuse de contribuabili pot fi corectate ulterior, fără limită de timp. În primul rând, este prevăzută posibilitatea corectării erorilor determinate de completarea imprecisă a codului unic de înregistrare al entității raportoare. În plus, actul normativ stabilește și ca indicatorii raportați prin formularul „Bilanț”/„Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii” să poată fi îndreptați ulterior depunerii documentelor, cu condiția ca valoarea acestor indicatori să poată fi dovedită de alte documente (de exemplu, act constitutiv din care rezultă valoarea capitalului social, contracte care prevăd scadența unor sume de plată etc). Informații suplimentare sunt aici.
Procedura de corectare a erorilor din situațiile financiare și raportările contabile anuale a fost modificată, încă o dată, în iulie 2017. Concret, de atunci pot face obiectul corectării și întocmirea și transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale folosind date eronate, determinate inclusiv de procesele de extragere și prezentare a informațiilor din bazele de date. Citiți aici totul despre subiect.
5. Fiscul cere firmelor date despre persoanele care le conduc contabilitatea
Agenția Națională de Administrare Fiscală a modificat, în mai 2017, formularul 010 („Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”), prin introducerea unor informații referitoare la organizarea și conducerea contabilității contribuabililor pe bază de contracte de prestări servicii în domeniul contabilității. Astfel, în prezent, documentul cuprinde în cadrul secțiunii "Alte date privind contribuabilul", o rubrică referitoare la persoanele fizice sau companiile ce asigură organizarea și conducerea contabilității entității în cauză. Suplimentar, datele de identificare ale acestor persoane sunt cuprinse într-o anexă a declarației 010. Informații pe larg pot fi găsite aici.
6. Noi reguli în activitatea contabililor
Lista activităţilor pe care un expert contabil le poate desfăşura a fost extinsă la mijlocul lunii iulie 2017, atunci când au fost adăugate mai multe acțiuni. Spre exemplu, un expert contabil poate acorda asistenţă de specialitate privind organizarea şi ţinerea contabilităţii, având și atribuții suplimentare atunci când efectuează analize și evaluări economico-financiare. Nu în ultimul rând, un expert contabil poate să efectueze activităţile specifice unui auditor financiar sau consultant fiscal numai după ce dobândeşte o astfel de calitate şi se înscrie ca membru în organizaţiile care coordonează profesiile liberale respective. Aveți toate explicațiile aici.
7. Auditorii financiari pot audita noi categorii de documente
Vara acestui an a consemnat și unificarea noțiunilor de auditor statutar și de auditor financiar. Astfel, acum există o singură autorizare și doar calitatea de auditor financiar, care desemnează persoanele fizice autorizate să efectueze activitatea de audit financiar, inclusiv activitatea de audit statutar. Pentru a se putea autoriza, auditorii financiari trebuie să se bucure de o bună reputație, indiferent că vorbim de persoane fizice sau firme, și să îndeplinească o serie de criterii, așa cum am prezentat pe larg aici.
În contextul în care deja există firme care aplică sistemul plății defalcate a TVA (split TVA), iar altele vor fi obligate să o facă din 2018, în planul de conturi cuprins în reglementările contabile aplicabile firmelor au fost introduse două noi conturi prin care să se evidenţieze strict operaţiunile privind încasarea şi plata TVA în lei şi în valută. Concret, vorbim despre conturile 5126 „Conturi la bănci în lei - TVA defalcat” şi 5127 „Conturi la bănci în valută - TVA defalcat". Mai multe informații citiți aici.
9. Asociațiile sau fundațiile nu vor mai completa notele explicative în situațiile financiare anuale
La 1 ianuarie 2018, reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, așa cum sunt asociațiile sau fundațiile, vor cunoaște modificări. Concret, principala modificare constă în eliminarea notelor explicative din cuprinsul situațiile financiare anuale pe care le întocmesc entitățile menționate. Mai multe detalii găsiți în acest articol.
10. Noutăți pentru firme la contabilizarea veniturilor de la clienți
În contextul în care anumite entităţi întocmesc, în scop informativ, un set de situaţii financiare anuale individuale în baza reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), din 2018 se vor aplica noi prevederi referitoare la tratamentul contabil al veniturilor și la instrumentele financiare. Concret, aspectele cuprinse în reglementările contabile conforme cu IFRS se referă la tratamentul contabil al veniturilor - aspect prevăzut de IFRS 15 „Venituri din contractele cu clienții” - și la instrumentele financiare - elemente reglementate de IFRS 9 „Instrumente financiare”. Dacă vreți să aprofundați subiectul, intrați aici.