Pentru a-și produce în continuare efectele, Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, cea care a introdus sistemul split TVA în România, trebuie aprobată prin lege. Prin urmare, Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea actului normativ citat a fost publicată joi în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare duminică, adică în ultima zi a lui 2017.
În forma sa finală, aplicabilă de la 1 ianuarie 2018, documentul prevede ca sistemul split TVA să fie aplicat obligatoriu doar de firmele publice și private aflate în insolvență sau care au datorii la plata TVA, celelalte companii urmând să poată aplica sistemul benevol. Comparativ, OG nr. 23/2017, în varianta votată de Guvern, stabilea ca plata defalcată a TVA să fie opțională de la 1 octombrie 2017 și obligatorie de la 1 ianuarie 2018 pentru toate firmele înregistrate în scopuri de TVA.
Așadar, vorbim despre restrângerea semnificativă a aplicării sistemului, în condițiile în care legea de aprobare a Ordonanței split TVA stabilește că obligația utilizării mecanismului revine firmelor care:
- la finele anului 2017 aveau datorii la plata TVA mai mari de 15.000 de lei (firme mari), 10.000 de lei (firme medii), 5.000 de lei (firme mici și persoane fizice), dacă acestea nu sunt achitate în ianuarie 2018;
- începând de la 1 ianuarie 2018 au datorii la plata TVA mai vechi de 60 de zile de la scadență mai mari de 15.000, 10.000, respectiv 5.000 de lei;
- se află sub incidența legislației insolvenței.
Astfel, operatorii economici ce au înregistrat datorii mai mari decât plafoanele amintite la 31 decembrie 2017 și nu vor achita TVA scadentă până la 31 ianuarie 2018 vor aplica sistemul split TVA începând cu 1 martie 2018.
În ceea ce privește firmele aflate sub incidența legislației insolvenței la final de 2017, acestea vor intra în sfera de aplicare a mecanismului plății defalcate a TVA tot de la 1 martie 2018.
Firmele neînregistrate în scop de TVA nu vor face două plăți când vor colabora cu firme ce aplică sistemul
Potrivit Legii nr. 275/2017, firmele neînregistrate în scopuri de TVA nu vor aplica sistemul plății defalcate a TVA, nici măcar atunci când achiziționează bunuri și servicii de la persoane ce aplică mecanismul.
Astfel, societățile neplătitoare de TVA și persoanele ce desfășoară activități independente, cazul persoanelor fizice autorizate, nu vor fi nevoite să facă două plăți atunci când vor efectua achiziții de la societăți ce aplică sistemul splitării de TVA.
Prin urmare, obligația de a plăti contravaloarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri și servicii într-un cont special de TVA al furnizorului sau prestatorului care aplică mecanismul plății defalcate a TVA va reveni numai companiilor înregistrate în scopuri de TVA.
Totodată, au fost clarificate și câteva dintre situațiile în care sistemul plății defalcate a TVA nu se va aplica. Astfel, compensările și plățile în natură nu vor face obiectul split TVA, prevedere valabilă și pentru finanțările prin contract de factoring.
Cum și când vor ieși din sistem firmele obligate să-l aplice
Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonanței split TVA stabilește și condițiile în care firmele se vor putea retrage din mecanismul plății defalcate a TVA.
Astfel, firmele care vor alege să aplice benevol sistemul vor putea renunța la aplicarea mecanismului la finalul anului fiscal, dar nu mai devreme de un an de la momentul în care au fost înscrise în Registrul persoanelor ce aplică plata defalcată a TVA.
Altfel spus, odată ce ai ales să experimentezi sistemul, o vei face pentru cel puțin un an. Apoi, în maximum cinci zile de la depunerea unei notificări în acest sens, vei fi radiat din registrul amintit și nu îl vei mai aplica.
Pentru firmele ce vor înregistra datorii la plata TVA la finalul anului în curs și startul anului următor, documentul citat stabilește posibilitatea ieșirii din sistem la cel puțin șase luni de la data în care contribuabilul nu se mai află în vreuna dintre situațiile enumerate anterior.
Și în acest caz, radierea se va face în același termen, de cinci zile de la data depunerii notificării.
Cât despre companiile insolvente, acestea vor putea renunța la aplicarea sistemului split TVA după ce vor ieși de sub incidența legislației privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.
Sumele încasate în alt cont decât cel de TVA vor putea fi mutate în 30 de zile, în loc de șapte
Potrivit actului normativ analizat, firmele ce vor aplica sistemul split TVA vor avea la dispoziție 30 de zile lucrătoare, în loc de șapte, de la încasarea contravalorii livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, timp să depună TVA aferentă sumelor încasate în contul propriu de TVA, cont deschis la Trezorerie și/sau la bancă. Concret, vorbim despre:
- TVA aferentă încasărilor prin utilizarea cardurilor de credit/debit;
- TVA care nu a fost plătită în contul dedicat TVA de către beneficiarii care nu aplică sistemul;
- TVA aferentă instrumentelor de plată emise anterior datei de la care furnizorul/prestatorul aplică plata defalcată a TVA și încasate după această dată.
În ceea ce le privește pe persoanele impozabile care vor opta pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcată a TVA după 1 ianuarie 2018, acestea vor beneficia de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor pentru întreaga perioadă în care vor aplica sistemul.
În plus, de aceeași facilitate vor beneficia, din 2018, și persoanele care au optat pentru aplicarea mecanismului plăților defalcate a TVA până la finalul lui 2017.
Nu în ultimul rând, executarea contului de TVA se va putea face numai pentru plata TVA datorate bugetului de stat, precum și în baza unor titluri executorii, pentru TVA aferentă unor achiziţii de bunuri şi/sau servicii. Astfel, contul de TVA nu va fi executat silit și pentru plata altor obligații fiscale, așa cum stabilise inițial Guvernul, în condițiile în care pentru plata acestor obligații pot fi executate silit și alte conturi ale contribuabilului.