În vederea simplificării obligațiilor declarative din prezent, în Monitorul Oficial de vineri a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2018, document care introduce un nou mecanism fiscal privind impozitul pe venit și contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS).
Printre altele, persoanele fizice vor depune anual o singură declarație fiscală, în loc de șapte, document care va cuprinde toate informațiile necesare privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate. Concret, odată cu apariția efectivă a declarației unice, operațiune ce se va face prin ordin până pe 22 aprilie 2018, vor fi comasate următoarele șapte formulare:
- Declarație privind veniturile realizate din România, formularul 200;
- Declarație privind veniturile realizate din străinătate, formularul 201;
- Declarație privind venitul estimat/norma de venit, formularul 220;
- Declarație privind veniturile din activități agricole impuse pe bază de norme de venit, formularul 221;
- Declarație privind venitul asupra căruia se datorează contribuția de asigurări sociale și cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate, formularul 600.
- Declarație pentru stabilirea obligațiilor de plată cu titlu de contribuție de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care nu realizează venituri sau alte categorii de persoane prevăzute la art. 180 din Codul fiscal, formularul 604.
- Cerere de stopare a obligațiilor de plată reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care nu realizează venituri sau alte categorii de persoane prevăzute la art. 180 din Codul fiscal, formularul 605.
Așadar, între cele șapte declarații comasate se regăsesc și formularele 604 și 605, cele folosite până acum de românii fără venituri, nu de persoanele care desfășoară activități independente și obțin venituri din astfel de surse.
Practic, unificarea formularelor era necesară în contextul în care depunerea declarației 600 a adus numeroase probleme practice. Una dintre acestea era că, în forma sa, formularul 600 nu permitea depunerea unei declarații rectificative, fiind practic o declarație finală.
Totuși, prin noul mecanism va exista și o variantă de rectificare a declarației inițiale, iar contribuțiile la pensii și sănătate vor fi plătite la venitul estimat, nu la cel obținut anul trecut.
Rolul celorlalte declarații comasate
Și dacă despre rolul formularului 600 am tot vorbit, să spunem și cum erau folosite celelalte declarații ce vor fi comasate, conform OUG nr. 18/2018.
Astfel, formularul 200 se depunea de către persoanele fizice care realizau, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani și/sau în natură din România, provenind din: activități independente, cedarea folosinței bunurilor cu excepția veniturilor din arendă, activități agricole pentru care venitul net se stabilește în sistem real, piscicultură, silvicultură, transferul titlurilor de valoare și orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului financiar, jocuri de noroc, alte surse, pentru care contribuabilii au obligația depunerii declarației.
Declarația se depunea, împreună cu anexele completate, dacă era cazul, în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poștal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire ori prin celelalte metode prevăzute de lege. Declarația putea fi depusă și prin mijloace electronice de transmitere la distanță: prin intermediul serviciului Spațiu Privat Virtual sau utilizând serviciul de depunere declarații on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro.
Ca regulă, formularul 200 se depunea până la 25 mai anul curent pentru veniturile realizate în anul precedent, iar mai multe detalii despre persoanele obligate să depună documentul găsiți în această serie de articole.
În ceea ce privește formularul 220, acesta se completa și se depunea de către persoanele fizice care realizau, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani și/sau în natură din România, supuse impozitului pe venit, provenind din activități independente, cedarea folosinței bunurilor, cu excepția veniturilor din arendă, activități agricole impuse în sistem real, silvicultură și piscicultură
Practic, prin formularul 220 contribuabilii îşi estimau veniturile şi cheltuielile pentru anul în curs. Pentru 2018 spre exemplu, declarația a trebuit depusă până la 31 ianuarie 2018, de către mai mulți contribuabili, așa cum am explicat aici.
Formularul 201 trebuia depus de persoanele fizice ce obțin venituri din afara României. La fel ca în cazul formularului 200, termenul-limită de depunere la Fisc era 25 mai pentru anul anterior.
Vizate de declarare erau, în principal, persoanele fizice care stau în România și au obținut venituri în străinătate și persoanele fizice care stau în străinătate, obțin venituri acolo și vin des în România. Concret, depunerea „Declarației privind veniturile realizate din străinătate” trebuie să fie făcută de:
- persoanele fizice rezidente române, care au domiciliul în România, pentru veniturile obținute din orice sursă, atât din România, cât și din afara României;
- persoanele fizice nerezidente al căror centru al intereselor vitale este amplasat în România (cu alte cuvinte, în România este locul de care relațiile personale și economice ale persoanei în cauză sunt mai apropiate);
- persoanele fizice nerezidente prezente în România pentru o perioadă sau mai multe ce depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic 2016.
Notă: Află de aici cum poți evita o dublă impunere, adică să nu fii pus în situația în care să plătești impozit pentru aceeași sumă de bani și în țara în care ai câștigat banii, dar și în România.
Mai departe, formularul 221 se completa și se depunea de către persoanele fizice care realizau, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri impozabile din România, din activități agricole pentru care venitul net se determina pe bază de norme de venit, provenind din cultivarea produselor agricole vegetale, exploatarea plantațiilor viticole, pomicole, arbuștilor fructiferi și altele asemenea, creșterea și exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animală, în stare naturală.
În fine, formularul 604 se depunea la organul fiscal competent de către persoanele fizice care nu realizau venituri și care voiau să acceseze serviiciile medicale din sistemul public, în timp ce formularul 605 se depunea în momentul în care aceste persoane începeau să realizeze venituri.
Comentarii articol (1)