Sistemul split TVA este obligatoriu, din 2018, doar firmelor aflate în insolvență și celor care înregistrează datorii la plata TVA, peste un anumit plafon.
Practic, mecanismul afectează mult mai puțini contribuabili decât se votase inițial, în forma promovată de Guvern și, potrivit căreia, split TVA ar fi urmat să fie aplicat de toate firmele cu cod de TVA.
"Măsura (sistemul split TVA, n. red.) a fost diluată față de varianta anterioară și probabil o să afecteze un segment mai mic din sectorul de afaceri decât se preconiza înainte, dat fiind că s-au impus niște reguli legat de clasificarea în acest sistem. O să vedem mai clar începând din luna martie, cu efect începând din aprilie, exact câte companii o să nimerească în acest sistem...Deci în luna aprilie o să numărăm bobocii să vedem exact din cele câteva sute de mii de afaceri din România câte afaceri o să nimereasca în acest registru", a spus Alex Milcev marți, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții mass-media.
Potrivit normelor în vigoare, mecanismul plății defalcate este obligatoriu pentru firmele care:
- la finele anului 2017 au avut datorii la plata TVA mai mari de 15.000 de lei (firme mari), 10.000 de lei (firme medii), 5.000 de lei (firme mici și persoane fizice), iar acestea nu au fost achitate în ianuarie 2018;
- începând de la 1 ianuarie 2018 au datorii la plata TVA mai vechi de 60 de zile de la scadență mai mari de 15.000, 10.000, respectiv 5.000 de lei;
- se află sub incidența legislației insolvenței.
Astfel, primii operatori economici vor aplica sistemul de la 1 martie 2018, vizați fiind:
- cei care au înregistrat datorii mai mari decât plafoanele amintite la 31 decembrie 2017 și nu au achitat TVA scadentă până la 31 ianuarie 2018;
- cei aflați sub incidența legislației insolvenței la final de 2017.
Cât despre firmele ce nu aplică sistemul, dar care vor înregistra datorii la plata TVA pe parcursul anului 2018, acestea vor avea la dispoziție 60 de zile lucătoare de la scadență pentru a achita TVA restantă. Dacă nu vor efectua plata nici în această perioadă de grație, companiile vor fi înregistrate în sistem începând cu data de 1 a celei de-a doua luni următoare celei în care s-a împlinit termenul de 60 de zile lucrătoare de la scadență.
Ținând cont că sistemul de urmărire de creanțe și datorii din partea contribuabililor nu este unul perfect, consultantul se așteaptă ca numărul celor ce vor aplica sistemul split TVA să crească în următoarele luni.
"Numărul celor care vor fi incluși în registrul Fiscului pentru split TVA ar putea să crească urmare a faptului că banii au fost redirecționați pentru alte debite, iar o întârziere de peste 60 de zile atrage introducerea contribuabilului în această bază", a explicat Alex Milcev.
Potrivit acestuia, legislația split TVA, deși în vigoare de la 1 ianuarie 2018, este una cu efect întârziat, întrucât abia din martie Ministerul de Finanțe va publica Registrul persoanelor impozabile care aplică plata defalcată a TVA.
Tocmai de aceea, recomandarea partenerului EY este ca firmele plătitoare de TVA să verifice cu atenție lista tuturor furnizorilor și să identifice care dintre aceștia aplică TVA defalcat. Pentru a veni în sprijinul clienților, EY România a creat și un soft care verifică automat bazele de date ale Fiscului și poate să compare baza de date a unui contribuabil cu toți furnizorii săi.