Ordonanța split TVA stabilește că firmele plătitoare de TVA care, începând cu data de 1 ianuarie 2018, înregistrează obligaţii fiscale reprezentâd TVA, restante și neachitate în termen de 60 de zile lucrătoare de la scadenţă, peste anumite plafoane, sunt obligate să deschidă și să utilizeze cel puțin un cont de TVA începând cu data de 1 a celei de-a doua luni următoare celei în care s-a împlinit termenul de 60 de zile lucrătoare de la scadență.
Astfel, firmele care nu achită datoriile la TVA în termenul amintit vor fi înscrise într-un Registru al persoanelor ce aplică plata defalcată a TVA, ce va fi disponibil pe site-ul Ministerului de Finanțe.
Și cum sistemul de urmărire de creanțe și datorii din partea contribuabililor nu este unul perfect, ANAF le recomandă firmelor să își verifice constant situația fiscală, astfel încât să nu se trezează înscrise în registrul despre care am vorbit.
"În acest sens, vă recomandăm să verificaţi permanent situaţia dumneavoastră fiscală, fie utizând Spaţiul Privat Virtual, fie prin prezentarea la sediul organului fiscal, în vederea preîntâmpinării neconcordanţelor sau remedierii acestora în timp util pentru a evita situaţiile în care veţi fi încadrat din oficiu la aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA", scrie într-un comunicat recent al instituției.
La o creștere a numărului firmelor care vor aplica sistemul split TVA se așteaptă și Alex Milcev, partener la EY România: "Numărul celor care vor fi incluși în registrul Fiscului pentru split TVA ar putea să crească urmare a faptului că banii au fost redirecționați pentru alte debite, iar o întârziere de peste 60 de zile atrage introducerea contribuabilului în această bază", a explicat specialistul recent.
"Vă aduc aminte că ordonanța în formă modificată prevede că aceia care intră în sistem de split TVA sunt companii în insolvență și o categorie foarte interesantă, restanțierii la plată. Deci restanțieri care înregistrează restante la plata TVA mai mult de 60 de zile. Există un registru ținut de Ministerul de Finanțe și o să vedem forma lui începând din luna martie 2018, nu de la 1 ianuarie", a completat sursa citată.
Pentru a motiva cele susținute, liderul de la EY România a amintit și de greșelile pe care le face Fiscul în relația cu contribuabilii.
"Contribuabilii nu sunt întotdeauna înștiințați dacă au probleme, dacă au restanțe. Foarte bine poți să te crezi ca și un contribuabil că ai achitat toate dările la stat, mai ales pe partea de TVA, dar Fiscul să fie de altă părere pentru că fișa plătitorului nu a fost reglată corespunzător sau banii vizați pentru TVA au fost redirectionați de Fisc pentru alte debite pe care Fiscul crede că contribuabilul le avea față de Fisc", a precizat Alex Milcev.
Tocmai de aceea, e important ca firmele să își verifice fișa de plătitor și să se asigure că aecasta este la zi.
De altfel, primele firme care vor aplica efectiv sistemul split TVA, de la 1 martie 2018, sunt cele care au înregistrat datorii mai mari decât plafoanele stabilite prin Ordonanța split TVA la 31 decembrie 2017 și nu au achitat TVA scadentă până la 31 ianuarie 2018, precum și cele aflate sub incidența legislației insolvenței la finalul anului trecut. Mai multe detalii, aici.