1. Cui revine obligația de a face raportarea
În esență, obligația raportării revine firmelor din România, dar și companiilor care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România sau societăților care au locul de exercitare a conducerii efective în România.
Referitor la entitățile scutite de depunerea formularului 101, este vorba, în esență, de cele publice, cum ar fi instituțiile de stat (cu excepția activităților economice), Trezoreria Statului, Banca Națională a României sau Fondul de garantare a asiguraților. De asemenea, nu trebuie să declare impozitul pe profit microîntreprinderile, din moment ce acestora li se aplică un regim special de impozitare.
Notă: Informații suplimentare despre entitățile obligate sau scutite la declararea impozitului pe profit pentru anul anterior sunt aici și aici.
2. Transmiterea declarației de profit și plata impozitului
Așa cum am precizat deja, raportarea impozitului pe profit pentru anul 2017 se face până cel târziu diseară, cu ajutorul formularului 101. Acest document trebuie să ajungă la autorități în format electronic.
În acest sens, varianta electronică a formularului și programul de asistență pentru completarea documentului sunt disponibile aici, pe site-ul Fiscului. Iar transmiterea efectivă a declarației se face fie prin depunerea la organul fiscal competent, în format PDF, cu fișier XML atașat, pe suport CD (împreună cu varianta tipărită și semnată), fie prin transmiterea online, cu ajutorul portalului E-guvernare.ro (în baza certificatului digital).
Notă: Mai multe detalii despre transmiterea formularului 101 sunt aici.
Din continuarea articolului, abonații serviciului nostru premium pot afla despre:
- aspectele de luat în calcul pentru evitarea greșelilor la raportare;
- amenzile aplicabile în cazul nedepunerii declarației de profit;
- rectificarea greșelilor strecurate în formularul 101 depus inițial.
3. Aspectele cărora trebuie să le acorzi o atenție sporită, pentru a evita greșelile
Poate cea mai mare problemă pe care o pot avea firmele, atunci când vine vorba de declararea impozitului pe profit pentru anul precedent, este interpretarea greșită a legislației în materia deductibilității cheltuielilor. Mai precis, dacă la acest capitol se fac greșeli, atunci suma datorată statului este stabilită în mod eronat.
„Cele mai frecvente greșeli la raportarea prin formularul 101 sunt cauzate de interpretarea eronată a prevederilor legislative cu privire la deductibilitatea cheltuielilor, care pot duce la modificarea bazei impozabile și, implicit, la calculul greșit al impozitului pe profit datorat”, ne-a explicat cu ceva timp în urmă Ramona Chițu, tax senior manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Prin urmare, specialista a indicat mai multe aspecte ce se pot dovedi problematice, în ideea că la acestea sunt șanse mari ca firmele să facă greșeli de raportare. Printre altele, este vorba de calculul limitelor de deductibilitate, calcularea rezervei legale deductibile și deductibilitatea provizioanelor. În plus, Ramona Chițu a oferit și câteva sfaturi utile pentru o completare corectă a declarației 101, printre care se numără certificarea acestui document de către un consultant fiscal.
Notă: În acest articol găsiți mai multe despre aspectele la care trebuie să fie atente firmele ca să evite greșelile la raportarea impozitului pe profit.
4. Amenzi pentru nedepunerea la timp a formularului
Potrivit normelor în vigoare, nerespectarea termenului legal de depunere a formularului 101 la Fisc va putea fi sancționată cu amenzi cuprinse între 1.000 și 5.000 de lei, pentru contribuabilii mijlocii și mari, sau între 500 și 1.000 de lei, pentru firmele mici.
În plus, neachitarea la scadență a obligațiilor fiscale principale atrage obligații fiscale accesorii, de tipul dobânzilor și penalităților de întârziere. Nu în ultimul rând, nedeclararea sau subdeclararea impozitului poate atrage aplicarea unei sancțiuni suplimentare, respectiv penalitatea de nedeclarare, sancțiune care totuși, în practică, nu este utilizată de Fisc.
Notă: Mai multe detalii despre sancțiunile aplicabile operatorilor economici care vor rata termenul-limită de raportare sunt aici.
5. Corectarea greșelilor din declarația de profit
Dacă în datele înscrise în declarație se vor strecura erori, contribuabilul în cauză va ava posibilitatea de a le remedia. Concret, de fiecare dată când se vor constata greșeli în declarația inițială, va trebui să se depună o declarație rectificativă, care se va întocmi pe același model de formular, înscriindu-se un „X” în spațiul special prevăzut în acest scop.
De altfel, posibilitatea contribuabililor de a modifica declarațiile fiscale, printre care și formularul 101, este prevăzută în legislația fiscală, depunerea declarației rectificative făcându-se la organul fiscal în a cărui evidență fiscală contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții.
Notă: Detalii suplimentare despre remedierea greșelilor din formularul 101, aici.