Înscrierea la cursurile pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale a demarat recent, beneficiarii fondurilor acordate prin intermediul programului Start-up Plus (furnizori de formare profesională, organizații non-guvernamentale, asociații patronale, universități, etc) urmând să deruleze în lunile următoare activitățile de formare profesională. După finalizarea cursurilor, șomerii, persoanele inactive, dar și salariații și alte categorii de persoane vor putea să pregătească și să susțină propriile planuri de afaceri privind demararea unor afaceri proprii.
Persoanele interesate de înscrierea la aceste cursuri vor avea ocazia de a solicita un sprijin financiar nerambursabil de până la 40.000 de euro, iar pentru asta va fi necesară parcurgerea mai multor etape.
Principalul document necesar obținerii acestui ajutor financiar este planul de afaceri pe care viitorii antreprenori vor trebui să îl întocmească și să îl susțină după finalizarea cursurilor antreprenoriale.
Structura planului de afaceri a fost stabilită în cadrul documentației ce a însoțit ghidul solicitantului în baza căruia au fost depuse, analizate și selectate proiectele câștigătoare. Prin urmare, viitorii antreprenori trebuie să prezinte pentru propria idee de afaceri informații privind următoarele secțiuni:
- descrierea afacerii și a strategiei de implementare a planului de afaceri (obiective, activități, rezultate, indicatori);
- analiza SWOT a afacerii;
- schema organizatorică și politica de resurse umane;
- descrierea produselor/ serviciilor/ lucrărilor care fac obiectul afacerii;
- analiza pieței de desfacere și a concurenței;
- strategia de marketing;
- proiecții financiare privind afacerea.
1. Descrierea afacerii și a strategiei de implementare
Primul capitol al planului de afaceri pe care antreprenorii trebuie să îl completeze în vederea participării la concursul de idei de afaceri îl reprezintă o detaliere a afacerii și a strategiei de implementare a proiectului.
În cadrul acestei secțiuni, antreprenorii aspiranți trebuie să prezinte informații privind:
- locul de implementare al proiectului;
- utilitățile existente și cele necesare implementării proiectului în bune condiții;
- costurile ocazionate de închirierea unor spații necesare desfășurării activității;
- activitățile obligatorii și cele specifice care țin de implementarea proiectului;
- valoarea investiției planificate și detalierea acesteia;
- obiectivele specifice asumate prin implementarea proiectului, așa cum ar fi, spre exemplu, crearea de noi locuri de muncă.
Implementarea optimă a proiectului trebuie să respecte în întregime planificarea realizată în cadrul planului de afaceri, prin urmare este recomandată o atenție sporită în momentul asumării obligațiilor.
2. Analiza SWOT a afacerii
Această secțiune a planului de afaceri se referă la felul în care elaboratorul documentației (viitorul antreprenor) își prezintă punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și amenințările. Se recomandă prezentarea a trei elemente pentru fiecare categorie solicitată.
Punctele tari și punctele slabe se referă la mediul intern al societății și la factorii aflați sub controlul companiei.
În același timp, oportunitățile și amenințările provin din mediul extern în care societatea își desfășoară activitatea, cuprinzând factori dincolo de controlul companiei. De această dată, strategia pe care societatea o va aplica va fi aceea de adaptare la o realitate ce nu poate fi controlată, sau modificată.
Detalierea informațiilor referitoare la punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și amenințările care privesc proiectul și societatea sunt detaliate suplimentar în cadrul acestui articol.
3. Schema organizatorică și resursele umane
În cadrul planului de afaceri se vor detalia, alături de celelalte aspecte relevante pentru afacere, și resursele umane implicate în realizarea proiectului, dar și noile locuri de muncă ce vor fi create.
Prin urmare, capitolul privind schema organizatorică și resursele umane trebuie să prezinte informațiile privind:
- echipa de implementare a proiectului (managementul proiectului);
- personalul de execuție (locurile de muncă nou-create).
Echipa de implementare a proiectului cuprinde, în primul rând, proprietarul afacerii și/sau administratorul societății comerciale. Pentru aceste persoane în cadrul planului de afaceri se vor detalia informații privind:
- experiența relevantă pentru implementarea activităților proiectului;
- pregătirea profesională relevantă pentru proiect;
- Principalele atribuții referitoare la implementarea proiectului.
Pe de altă parte, detalierea personalului de execuție trebuie să cuprindă:
- numărul locurilor de muncă nou create;
- denumirea funcțiilor și codul COR (clasificarea ocupațiilor din România) aferent;
- salariul de încadrare;
- perioada de timp pentru care se vor întocmi contractele de muncă;
- principalele atribuții și responsabilități pentru fiecare funcție nou-creată.
4. Descrierea produselor sau serviciilor
Descrierea produselor sau a serviciilor pe care societatea le va comercializa după ce proiectul este implementat în întregime va trebui să cuprindă informații privind capacitatea de producție, numărul de unități comercializate, numărul de ore prestate, tarifele orare sau prețurile de vânzare. Toate aceste informații trebuie să fie corelate cu capacitatea de producție a utilajelor și echipamentelor achiziționate, cu numărul de personal disponibil și programul de lucru al acestora.
De asemenea, în cadrul acestui capitol, se va realiza o descriere fizică a viitoarelor produse, prezentându-se mărimea, forma, culoarea, dar și alte aspecte care pot fi relevante pentru respectivul domeniu de activitate.
5. Analiza pieței de desfacere și a concurenței
Pentru prezentarea pieței de desfacere, informațiile relevante vor include:
- zona geografică în care produsele sau serviciile vor fi comercializate;
- așteptările potențialilor clienți de la produsele sau serviciile similare existente pe piață și felul în care societatea va răspunde acestora;
- principalele aspecte socio-demografice privind piața potențială și numărul estimat al clienților pentru fiecare lună sau an de activitate.
De asemenea, concurența trebuie prezentată prin selectarea și analiza principalelor firme care oferă produse sau servicii similare pe piață. Pentru prezentarea concurenței, se recomandă prezentarea următoarelor informații:
- numărul de societăți care au același obiect de activitate și care comercializează aceleași servicii sau produse;
- aria geografică acoperită de concurenți;
- principalele puncte tari și puncte slabe ale societății în comparație cu concurenții astfel identificați;
- prezentarea câtorva indicatori relevanți atât pentru societatea analizată, cât și pentru firmele concurente și care ar putea cuprinde: număr de angajați, cifra de afaceri, valoarea profitului, valoarea activelor deținute, etc.
6. Strategia de marketing
Strategia de marketing a societății detaliată în cadrul proiectului va trebui să cuprindă informații privind:
- prețul de vânzare;
- eventualele reduceri comerciale aplicabile și condițiile în care acestea se vor acorda;
- principalele canale de vânzare;
- felul în care societatea își va prezenta oferta de bunuri sau servicii, canalele de comunicare;
- prezentarea succintă a valorii bugetului de marketing și a felului în care acesta va fi consumat.
7. Proiecții financiare privind afacerea
Orice plan de afacere va trebui să prezinte, alături de informațiile enumerate anterior, și prognozeze economico-financiare pentru perioada de monitorizare a investiției. Prin urmare, în cadrul acestui capitol se vor prezenta informații privind evoluția estimată a vânzărilor, a cheltuielilor, a profitului și a numărului de angajați.
Succint, proiecțiile financiare solicitate în cadrul planului de afaceri trebuie să cuprindă cel puțin următoarele situații:
- fluxul de numerar (cash-flow-ul investiției);
- bilanțul societății;
- contul de profit și pierdere prognozat.