Simplificarea acordării eșalonării la plată a obligațiilor fiscale apare în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru prorogarea unui termen, document publicat vineri în Monitorul Oficial.
Concret, noile măsuri intrate în vigoare vor să încurajeze contribuabilii să solicite eșalonarea la plată atunci când înregistrează dificultăți financiare temporare, dar și să accelereze procedura de rambursare a TVA pentru contribuabilii aflați într-o astfel de situație.
Tocmai de aceea, este necesară includerea prevederii ca TVA solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare să se ramburseze cu efectuarea, ulterior, a inspecţiei fiscale, în cazul contribuabililor care beneficiază de aprobarea unei eșalonări la plată, pe perioada menținerii valabilității eșalonării.
Conform prevederilor din Codul de procedură fiscală, eșalonarea la plată se acordă de către organul fiscal central dacă sunt îndeplinite condițiile de acordarea a acesteia. Concret, un debitor trebuie să îndeplinească cumulativ șase condiții pentru a i se acorda eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, după cum urmează:
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi să aibă capacitate financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată;
- să aibă constituită o garanție;
- să nu se afle în insolvență;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară.
Din continuarea articolului, abonații la serviciul nostru premium pot afla despre:
- posibilitatea prin care anumiți contribuabilii care cer eșalonarea la plată să depună și o propunere de grafic de plată a datoriilor;
- cum va fi făcută propunerea de grafic privind ratele de eșalonare, astfel încât presiunea financiară să fie adaptată atât specificului activității, cât și propriilor nevoi de finanțare.
În momentul în care înregistrează restanțe la bugetul de stat, de tipul taxelor, impozitelor ori amenzilor, contribuabilii pot accesa o plată eșalonată a obligațiior fiscale, facilitate prevăzută de altfel în Codul de procedură fiscală.
Prin OUG nr. 25/2018, mecanismul acordării eșalonării la plată a obligațiilor fiscale a fost simplificat, fiind introduse următoarele măsuri:
- cererea de eșalonare la plată să poată fi însoțită de o propunere de grafic;
- eliminarea condiției de depunere de către debitor a programului de restructurare sau de redresare financiară ori a altor informaţii şi/sau documente și menționarea în cerere a faptului că se află în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi că are capacitate financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată;
- în procedura de soluționare a cererii să nu se mai emită acord de principiu;
- soluționarea cererii în termen 15 zile de la înregistrarea acesteia, prin emiterea unei decizii de eșalonare la plată însoțită de graficul de eșalonare;
- în grafic să fie cuprinse atât obligațiile fiscale, cât și accesoriile cuprinse în certificatul de atestare fiscală;
- după finalizarea eșalonării la plată să se calculeaze dobânzile datorate pe perioada eșalonării și se emite decizie
- crearea posibilității ca, odată cu depunerea cererii de eșalonare, contribuabilul, indiferent de specificul activității, să anexeze și propunerea de grafic privind ratele de eșalonare, astfel încât presiunea financiară să fie adaptată atât specificului activității sale, cât și propriilor nevoi de finanțare.
În prezent, termenul de soluționare a cererii de eșalonare este de 60 de zile de la data înregistrării. În cazul în care când există diferenţe între sumele solicitate de către debitor în cerere şi cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, se procedează la punerea de acord a acestora și transmiterea unui acord de principiu privind eşalonarea la plată. Dobânzile se datorează şi se calculează pentru fiecare rată din graficul de eşalonare la plată începând cu data emiterii deciziei de eşalonare la plată şi până la termenul de plată din grafic.
De asemenea, la acest moment, contribuabilii încadrați în categoria debitorilor cu risc fiscal mic beneficiază de prevederi speciale privind eșalonarea la plată, pe o perioadă de cel mult 12 luni.
Astfel, pentru a beneficia de eșalonare, contribuabilul încadrat la risc fiscal mic trebuie să depună cererea la organul fiscal competent, să constituie o garanţie în valoare de minimum 20% din sumele ce pot face obiectul eşalonării la plată, precum şi a penalităţilor de întârziere ce pot face obiectul amânării la plată și să îndeplinească condițiile generale (mai puțin cea legată de dificultatea financiară), respectiv: să nu se afle procedura insolvenței sau în dizolvare și să nu li se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
Potrivit OUG nr. 25/2018 însă, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate, cererea poate fi însoțită de o propunere de grafic de eșalonare la plată. Mai mult, cererea acestora va fi soluționată de organul fiscal mult mai repede, respectiv în termen de 15 de zile de la data înregistrării acesteia.