Anularea unor datorii legate de vânzarea caselor de către persoanele fizice este inclusă în Legea nr. 29/2018, în vigoare din ianuarie 2018. Concret, ștergerea datoriilor era necesară întrucât Fiscul avea o practică neuniformă, în sensul că includea aceste venituri ba în categoria veniturilor din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniu personal, ba în categoria veniturilor din activități independente.
Tocmai de aceea s-a stabilit ca, în cazul tranzacțiilor pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice, să fie anulate diferenţele de obligaţii fiscale principale, respectiv impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora.
Odată achitate, datoriile fiscale vor fi restituite în baza unei proceduri aprobate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) marți, odată cu publicarea unui act normativ în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 271 din 28 martie 2018. Concret, este vorba despre Ordinul ANAF nr. 883/2018 pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligaţiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 29/2018 privind anularea unor obligaţii fiscale.
Concret, documentul citat aprobă:
- procedura privind întocmirea şi transmiterea de către structura de inspecţie fiscală a listei cu obligaţiile fiscale reprezentând impozit pe venit şi contribuţii sociale, precum şi accesoriile aferente, ce pot face obiectul anulării;
- procedura privind întocmirea şi transmiterea de către structura de inspecţie fiscală a listei cu obligaţiile fiscale reprezentând diferenţe de TVA şi accesoriile aferente acestora;
- procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligaţiilor fiscale și modelul formularului „Decizie de anulare a obligaţiilor fiscale“.
Odată emise deciziile de impunere cu obligațiile fiscale ce fac obiectul anulării, acestea vor fi comunicate contribuabililor, dar și compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori din cadrul organului fiscal, cel care va verifica în evidenţa fiscală dacă pentru obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării au fost emise şi comunicate decizii.
În vederea anulării obligaţiilor fiscale, compartimentul de specialitate va întocmi un referat de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale datorate de
contribuabili, precum şi deciziile de anulare a obligaţiilor fiscale, întocmite în mod corespunzător pentru fiecare contribuabil.
Comentarii articol (3)