Avand in vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice, in temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. - (1) Prin prezentul ordin se aproba:
a) Procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului anterior intrarii in vigoare a legii, prevazuta in anexa nr. 1;
b) Procedura de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice, prevazuta in anexa nr. 2;
c) Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice, prevazuta in anexa nr. 3;
d) modelul si continutul cererii privind anularea Deciziei de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate, prevazuta in anexa nr. 4;
e) Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice, prevazuta in anexa nr. 5;
f) modelul formularului „Decizie de anulare a obligatiilor fiscale”, prevazut in anexa nr. 6
(2) Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - In toate cazurile prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si de Legea nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice, procedura este aplicabila si la solicitarea contribuabilului.
Art. 3. - Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala coordonare inspectie fiscala, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si organele fiscale din subordinea acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Mihai Gogancea-Vatasoiu
Bucuresti, 19 august 2015.
Nr. 2.202.
Anexa 1 Nr. 1 - PROCEDURA privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului anterior intrarii in vigoare a legii
1. In vederea intocmirii si transmiterii catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere privind sumele stabilite suplimentar urmare inspectiei fiscale, emise si comunicate contribuabilului, la nivelul structurii de inspectie fiscala emitente a actelor administrativ-fiscale se va proceda dupa cum urmeaza:
a) vor fi identificate rapoartele de inspectie fiscala si actele administrativ-fiscale incheiate si comunicate contribuabililor, urmare carora au fost stabilite diferente suplimentare de obligatii fiscale reprezentand impozite, taxe si contributii de natura celor ce pot intra sub incidenta Legii nr. 209/2015;
b) se va efectua o analiza a actelor identificate potrivit celor de mai sus, care va consta in verificarea constatarilor inscrise in acestea, in vederea stabilirii daca diferentele de obligatii fiscale stabilite suplimentar sunt de natura celor ce pot intra sub incidenta unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015;
c) in situatia in care in decizia de impunere se regasesc inscrise numai sume stabilite suplimentar de natura celor care pot intra sub incidenta unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015, organul de inspectie fiscala va completa lista prin preluarea integrala a sumei ce poate face obiectul anularii din decizia de impunere (atat obligatia fiscala principala, cat si cea accesorie);
d) in situatia in care in totalul sumelor stabilite suplimentar prin decizia de impunere sunt cuprinse atat sume de natura celor ce pot intra sub incidenta unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015, cat si sume care nu intra sub incidenta actului normativ respectiv, organul de inspectie fiscala va proceda, pentru fiecare obligatie fiscala in parte, la refacerea calculelor aferente sumei stabilite suplimentar, atat pentru obligatia fiscala principala, cat si pentru obligatia fiscala accesorie. Acestea vor fi recalculate pentru aceeasi perioada pentru care au fost calculate initial in decizia de impunere, astfel incat sa se cuprinda in lista numai obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii conform Legii nr. 209/2015;
e) lista va fi intocmita de persoana responsabila din cadrul organului de inspectie fiscala si avizata de seful de serviciu si de seful de administratie adjunct - inspectie fiscala, seful de administratie adjunct - inspectie fiscala contribuabili mijlocii sau directorul general adjunct - inspectie fiscala (Directia generala de administrare a marilor contribuabili - D.G.A.M.C.), dupa caz, urmand a fi comunicata compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea contribuabilului. Nominalizarea persoanelor care vor duce la indeplinire cele de mai sus se va face prin decizie a conducatorului organului fiscal (directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, sefii administratiilor judetene ale finantelor publice, sefii administratiilor finantelor publice sectoriale, seful Administratiei Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii);
f) in vederea identificarii obligatiilor fiscale conform celor de mai sus, respectiv a perioadei pentru care se poate proceda la anularea acestora, anterior transmiterii listei catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori, se va proceda la solicitarea avizului serviciului juridic in vederea confirmarii faptului ca obligatiile in cauza identificate de organul de inspectie fiscala pot face obiectul anularii din punctul de vedere al respectarii prevederilor legale in ceea ce priveste prescriptia;
g) in situatia in care actele administrative fiscale identificate care cuprind obligatii fiscale si constatari ce se incadreaza in prevederile Legii nr. 209/2015 se afla in procedura de solutionare a contestatiilor la organul fiscal si nu a fost pronuntata o decizie de solutionare, organul de inspectie fiscala va mentiona aceste aspecte in cuprinsul listei, compartimentul de evidenta pe platitor urmand sa dispuna asupra anularii obligatiilor in cauza;
h) in ceea ce priveste aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 209/2015, organul de inspectie fiscala va proceda la identificarea diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, aferenta veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuala si a obligatiilor fiscale accesorii aferente, sens in care va intocmi o lista cu contribuabilii pentru care s-au stabilit astfel de sume. Lista va cuprinde informatiile de la pct. 3 si se transmite compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori in vederea completarii acesteia cu cuantumul sumelor ramase nestinse din acestea, pana la data aparitiei acestei legi. In baza listei retransmise de compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori, organul de inspectie fiscala va proceda la verificarea exercitarii, de catre persoana impozabila, a dreptului de deducere potrivit legii, in primul decont de taxa pe valoare adaugata depus dupa emiterea deciziei de impunere, numai pentru contribuabilii care inregistreaza taxa pe valoare adaugata ramasa nestinsa. Ca urmare a acestor verificari, organul de inspectie fiscala inscrie in lista taxa pe valoarea adaugata de plata ce poate face obiectul anularii si o va transmite compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori.
2. Sumele din deciziile de impunere emise ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale, necomunicate contribuabilului, nu vor face obiectul anularii, respectiv, scaderii din evidenta fiscala si nu vor fi inscrise in lista prevazuta la pct. I.2.2 din anexa nr. 5 la ordin, intrucat obligatiile fiscale inscrise in aceste decizii nu sunt inregistrate in evidenta fiscala.
3. Informatiile pe care lista prevazuta la pct. 1 trebuie sa le contina sunt urmatoarele:
a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscala;
c) numarul si data deciziei de impunere in care sunt cuprinse obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii;
d) (suma stabilita) sumele suplimentare stabilite, de natura celor ce pot face obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si obligatiile fiscale accesorii;
e) perioada pentru care au fost stabilite obligatiile fiscale principale;
f) data pana la care au fost calculate accesoriile;
g) temeiul legal;
h) alte informatii (contestatii in curs, sesizari penale etc.).
Anexa Nr. 2 - PROCEDURA de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice
I. Dispozitii generale
1. Identificarea persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
2. In sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice care nu au domiciliul fiscal in Romania.
3. Prin an fiscal de referinta se intelege anul fiscal pentru care se efectueaza stabilirea/regularizarea contributiei de asigurari sociale de sanatate.
II. Identificarea persoanelor fizice care beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice
1. Compartimentul de specialitate identifica in evidentele fiscale, pe baza urmatoarelor elemente:
a) copiii care nu au implinit varsta de 18 ani pana la data de 31 decembrie a anului fiscal de referinta - pe baza codului numeric personal;
b) copiii care au implinit varsta de 18 ani in cursul anului fiscal de referinta - pe baza codului numeric personal si pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate;
c) tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti - pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate;
d) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit din sistemul de protectie a copilului - pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate;
e) femeile insarcinate si lauzele - pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate si din formularele 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” depuse de platitorii de venituri pentru anul fiscal de referinta. 2
(1) Dintre persoanele prevazute la pct. 1 lit. a)-d) se selecteaza cele care, in anul fiscal de referinta, au realizat urmatoarele categorii de venituri pentru care, potrivit legii, se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate:
a) cedarea folosintei bunurilor;
b) investitii;
c) premii si castiguri din jocuri de noroc;
d) operatiunea de fiducie, potrivit titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal;
e) alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal
(2) Dintre persoanele prevazute la pct. 1 lit. e) se selecteaza cele care au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara.
3. In cazul persoanelor selectate potrivit pct. 1 si 2 se stabileste perioada din anul fiscal de referinta pentru care beneficiaza de scutirea prevazuta de Legea nr. 225/2015.
4. Se intocmeste o lista care cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale persoanei fizice identificate potrivit pct. 1-3: codul numeric personal/numarul de identificare fiscala, numele si prenumele;
b) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoanele prevazute la pct. 1 lit. b)-e), beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
c) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoanele prevazute la pct. 1 lit. b)-e) nu beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
d) baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita/regularizata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale, pentru fiecare luna din anul fiscal de referinta, in care persoana nu beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate;
e) numarul si data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilita contributia de asigurari sociale de sanatate datorata;
f) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia anuala de impunere;
g) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate care se anuleaza potrivit Legii nr. 225/2015;
h) etapa procedurala de stabilire a contributiei din punctul de vedere al emiterii si comunicarii deciziei, si anume:
- decizia anuala de impunere a fost emisa si comunicata;
- decizia anuala de impunere a fost emisa, dar nu a fost comunicata;
- decizia anuala de impunere nu a fost emisa;
i) temeiul legal de incadrare pentru anularea obligatiilor, respectiv Legea nr. 225/2015.
III. Identificarea persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale
1. Compartimentul de specialitate identifica in evidentele fiscale contribuabilii pentru care, in anul fiscal de referinta, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate calculata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale depuse de contribuabili si platitorii de venit este mai mica decat salariul minim brut pe economie si pentru care baza lunara de calcul a fost stabilita, potrivit legii, la nivelul plafonului minim.
2. Se intocmeste o lista care cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale persoanei fizice identificate potrivit pct. 1: codul numeric personal/numarul de identificare fiscala, numele si prenumele;
b) baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita/regularizata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale, pentru fiecare luna din anul fiscal de referinta, in care persoana beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate;
d) numarul si data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilita contributia de asigurari sociale de sanatate datorata;
e) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia anuala de impunere;
f) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate care ar putea sa fie anulata potrivit Legii nr. 209/2015;
g) etapa procedurala de stabilire a contributiei din punctul de vedere al emiterii si comunicarii deciziei, si anume:
- decizia anuala de impunere a fost emisa si comunicata;
- decizia anuala de impunere a fost emisa, dar nu a fost comunicata;
- decizia anuala de impunere nu a fost emisa;
h) temeiul legal de incadrare in anularea obligatiilor, respectiv Legea nr. 209/2015.
IV. Dispozitii finale
1. Din listele prevazute la pct. II.4 si III.2 se selecteaza contribuabilii in functie de etapa procedurala de stabilire a contributiei din punctul de vedere al emiterii si comunicarii deciziei si rezulta:
a) Lista persoanelor fizice pentru care decizia anuala de impunere a fost emisa si comunicata;
b) Lista persoanelor fizice pentru care decizia anuala de impunere a fost emisa, dar nu a fost comunicata;
c) Lista persoanelor fizice pentru care decizia anuala de impunere nu a fost emisa.
2. Listele prevazute la pct. 1 lit. a) si b) se transmit compartimentului cu atributii in domeniul evidentei pe platitori, pentru a se verifica indeplinirea conditiilor de anulare prevazute de Legea nr. 209/2015 si Legea nr. 225/2015 pentru a parcurge etapele procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori.
3. Pentru persoanele fizice din lista prevazuta la pct. 1 lit. b), compartimentul de specialitate nu mai comunica contribuabilului decizia anuala de impunere emisa, potrivit art. 5 alin. (2) din Legea nr. 209/2015 si alin. (6) al articolului unic din Legea nr. 225/2015.
4. Pentru persoanele fizice din lista prevazuta la pct. 1 lit. c), compartimentul de specialitate nu mai emite decizie anuala de impunere, potrivit art. 4 alin. (2) din Legea nr. 209/2015 si alin. (7) al articolului unic din Legea nr. 225/2015.
5. Listele prevazute la pct. 1 se arhiveaza, in format electronic, pentru fiecare an fiscal de referinta, in evidentele fiscale ale organului fiscal competent.
Anexa Nr. 3 - PROCEDURA de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice
1. Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice si nu au beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
2. Persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a),
b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 si nu a beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate este persoana careia i-a fost comunicata de organul fiscal o decizie de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, insa nu i-a fost comunicata si o decizie de anulare a acestei contributii.
3. Procedura se aplica de compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
4. In sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice care nu au domiciliul fiscal in Romania.
5. Prin an fiscal de referinta se intelege anul fiscal pentru care se efectueaza stabilirea/regularizarea contributiei de asigurari sociale de sanatate.
6. Persoana fizica depune la organul fiscal competent cererea prevazuta in anexa nr. 4 la ordin, insotita de documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate, potrivit prevederilor art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
7. Se depune cate o cerere pentru fiecare an fiscal de referinta, in care persoana fizica a avut calitatea de asigurat fara plata contributiei.
8. La primirea cererii organul fiscal competent verifica:
a) informatiile inscrise in cerere si in documentul justificativ;
b) daca pentru persoana care a depus cererea a fost emisa si comunicata o decizie de impunere anuala privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
9. Organul fiscal respinge, motivat, cererea si comunica acest fapt contribuabilului, daca:
a) persoana nu a avut, potrivit datelor inscrise in documentul justificativ, calitatea de asigurat fara plata contributiei in anul fiscal de referinta pentru care solicita anularea contributiei;
b) daca, pentru persoana care a facut cererea, nu a fost emisa si comunicata o decizie de impunere anuala privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
10. Cererile depuse se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrarea la organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 70 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
11. (1) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale daca persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a) sau b) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 a realizat, in anul fiscal de referinta, urmatoarele categorii de venituri pentru care, potrivit legii, se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate:
a) cedarea folosintei bunurilor;
b) investitii;
c) premii si castiguri din jocuri de noroc;
d) operatiunea de fiducie, potrivit titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal;
e) alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal
(2) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale daca persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. g) a articolului unic din Legea nr. 225/2015 nu a realizat venituri sau a realizat venituri sub salariul minim de baza brut pe economie, in anul fiscal de referinta.
12. Pentru solutionarea cererii, organul fiscal competent intocmeste un referat care contine, in mod obligatoriu:
a) datele de identificare a persoanei fizice: codul numeric personal, numele si prenumele;
b) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoana beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
c) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoana nu beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
d) baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita/regularizata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale, pentru fiecare luna din anul fiscal de referinta, in care persoana nu beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate;
e) numarul si data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilita contributia de asigurari sociale de sanatate datorata;
f) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia anuala de impunere;
g) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate care se anuleaza potrivit Legii nr. 225/2015.
13. Referatul se verifica de conducatorul compartimentului de specialitate si se supune aprobarii conducatorului organului fiscal competent. 14
(1) Dupa aprobarea referatului, dosarul solicitarii se transmite compartimentului cu atributii in domeniul evidentei pe platitori pentru a parcurge etapele procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori
(2) Dosarul solicitarii cuprinde:
a) cererea persoanei fizice;
b) documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei;
c) referatul aprobat de conducatorul unitatii fiscale.
15. (1) Dupa parcurgerea etapelor procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori, compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori restituie compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, in vederea arhivarii la dosarul fiscal al contribuabilului
(2) Dosarul solicitarii va cuprinde si toate documentele emise in vederea solutionarii cererii, intocmite de compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori.
Anexa Nr. 4 - CERERE privind anularea Deciziei de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate
Anexa Nr. 5 - PROCEDURA pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice
I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura privind emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale se aplica pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.
2. Organele emitente ale titlurilor de creanta prevazute in actele normative prevazute la pct. 1 transmit compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal, denumit in continuare compartiment de specialitate, dupa caz, liste care cuprind obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii, respectiv:
2.1. Listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului:
2.1.1. lista prevazuta la pct. 1 lit. e) si h) din anexa nr. 1 la ordin;
2.1.2. lista prevazuta la pct. IV.1 lit. a) din anexa nr. 2 la ordin.
2.2. Lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, respectiv lista prevazuta la pct. IV.1 lit. b) din anexa nr. 2 la ordin.
3. Informatiile pe care le cuprind listele de la pct. 2 sunt cele prevazute la pct. II.4 si III.2 din anexa nr. 2 la ordin si, dupa caz, cele prevazute la pct. 3 din anexa nr. 1 la ordin.
II. Procedura de anulare a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului
1. Compartimentul de specialitate primeste listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului, prevazute la pct. I.2.1, si verifica in evidenta fiscala daca sumele cuprinse in aceasta lista au fost stinse total sau partial.
2. In vederea aplicarii prevederilor Legii nr. 209/2015, compartimentul de specialitate verifica in evidenta fiscala daca obligatiile fiscale de natura celor prevazute la art. 1-4 din Legea nr. 209/2015 au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a acestei legi, respectiv 24 iulie 2015. In situatia in care se constata ca au fost efectuate astfel de stingeri, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenta fiscala si va reface stingerile, astfel incat obiectul anularii sa il reprezinte obligatiile fiscale nestinse la data intrarii in vigoare a Legii nr. 209/2015.
3. In situatia in care in evidenta fiscala este inregistrat un sold ramas nestins din titlul de creanta emis de catre inspectia fiscala care poate fi mai mare sau mai mic decat sumele inscrise in lista prevazuta la pct. 1 lit. e) din anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate aplica regula proportionalitatii atunci cand suma platita nu este suficienta pentru a stinge obligatiile fiscale principale sau, dupa caz, accesorii, care au aceeasi vechime.
4. Pentru punerea in aplicare a Legii nr. 209/2015, in situatia in care se constata sume ramase nestinse total sau partial, compartimentul de specialitate va completa listele de la pct. 1 cu noi coloane, in care va individualiza obligatiile fiscale ramase nestinse la data intrarii in vigoare a acestei legi, ce fac obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si/sau accesorii aferente acestora, dupa caz.
5. In cazul aplicarii prevederilor Legii nr. 225/2015, fac obiectul anularii obligatiile fiscale stabilite prin titlurile de creanta, astfel cum sunt individualizate in lista prevazuta la pct. I.2.1.2, fara a se lua in considerare sumele achitate in contul acestora, iar lista de la pct. 1 se completeaza cu o coloana ce cuprinde sumele integrale care fac obiectul anularii. In acest sens, compartimentul de specialitate reface evidenta fiscala in mod corespunzator, prin anularea stingerilor efectuate in contul acestor obligatii.
6. In vederea anularii obligatiilor fiscale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat de aprobare a anularii obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii prevazuti in listele de la pct. 4 si 5, la care va anexa aceste liste, precum si deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, intocmite in mod corespunzator pentru fiecare contribuabil, conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la ordin, decizie ce constituie titlu de creanta.
7. Dupa aprobarea referatului, listele prevazute la pct. 4 si 5 se vor completa cu informatii despre deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, respectiv numarul si data acestora.
8. Decizia de anulare a obligatiilor fiscale se intocmeste de catre compartimentul de specialitate in doua exemplare, se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
9. Decizia prevazuta la pct. 8 se comunica de catre organul fiscal competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
10. Dupa emiterea deciziilor de anulare, compartimentul de specialitate procedeaza la anularea obligatiilor fiscale accesorii dupa reanalizarea stingerilor obligatiilor fiscale. In acest caz, compartimentul de specialitate emite o noua decizie de anulare a obligatiilor fiscale accesorii, aplicand in mod corespunzator prevederile de la pct. 6-9.
11. Contribuabilii care au efectuat plata contributiilor pentru care Legea nr. 225/2015 prevede anularea au dreptul la restituirea sumelor achitate. Prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in mod corespunzator.
III. Procedura de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului
1. Compartimentul de specialitate primeste, dupa caz, lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, prevazuta la pct. I.2.2, si intocmeste un referat motivat care sta la baza scaderii din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale cuprinse in aceasta. Acest referat se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
2. La referatul de la pct. 1 se anexeaza borderoul de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor cuprinse in lista prevazuta la pct. I.2.2, caz in care compartimentul de specialitate nu va emite decizia de anulare a obligatiilor fiscale, ci va proceda direct la scaderea din evidenta a acestor obligatii.
IV. Dispozitii finale
1. In vederea anularii obligatiilor fiscale reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate ce fac obiectul Legii nr. 225/2015, la cererea persoanei fizice, compartimentul de specialitate primeste dosarul prevazut la pct. 14 alin. (2) din anexa nr. 3 la ordin, intocmeste referatul de aprobare a anularii obligatiilor fiscale si aplica in mod corespunzator prevederile pct. II.6-11.
2. Ulterior aplicarii prevederilor prezentei proceduri, compartimentul de specialitate transmite listele prevazute la pct. II.7 compartimentului cu atributii in solutionarea contestatiilor in vederea luarii masurilor care se impun in mod corespunzator.
Anexa Nr. 6 – Decizie de anulare a obligatiilor fiscale
Comentarii articol (0)