În funcție de anumite criterii, incluse în Ordinul MFP nr. 1.802/2014 și detaliate aici, companiile sunt grupate în trei mari categorii: microentități, entități mici și entități mijlocii și mari, doar primele două dintre acestea având posibilitatea de a întocmi un bilanț prescurtat.
Astfel, o companie are obligația de a analiza permanent, pentru fiecare dată a bilanţului, dacă a depăşit, respectiv a încetat să depăşească criteriile de mărime corespunzătoare, pentru a ști unde se încadrează și ce reguli trebuie să respecte la întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale. Astfel, entitatea schimbă categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşeşte sau încetează să depăşească criteriile de mărime. Ca urmare, modificarea criteriilor de mărime nu determină automat încadrarea entităţii într-o nouă categorie.
În continuare poți citi despre:
- ce informații se includ în situațiile financiare simplificate pentru anul 2017;
- firmele pentru care sunt obligatorii notele explicative;
- ce aspecte esențiale trebuie să știe microfirmele.
Ce cuprinde bilanțul prescurtat
Așa cum am precizat deja, microentitățile și entitățile mici sunt singurele categorii de firme care pot întocmi un bilanț prescurtat. Formatul bilanţului prescurtat, întocmit de aceste entităţi, este următorul:
A. Active imobilizate
- I. Imobilizări necorporale
- II. Imobilizări corporale
- III. Imobilizări financiare
B. Active circulante
- I. Stocuri
- II. Creanţe (sumele care urmează să fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element)
- III. Investiţii pe termen scurt
- IV. Casa şi conturi la bănci
C. Cheltuieli în avans
D. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an
E. Active circulante nete/datorii curente nete
F. Total active minus datorii curente
G. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an
H. Provizioane
I. Venituri în avans
J. Capitaluri proprii
- I. Capital subscris
- II. Prime de capital
- III. Rezerve din reevaluare
- IV. Rezerve
- V. Profitul sau pierderea reportat(ă)
- VI. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar
Notele explicative, obligatorii pentru entitățile mici, nu și pentru microentități
Conform normelor în vigoare, microentităţile nu au obligaţia elaborării notelor explicative la situaţiile financiare anuale, însă trebuie să prezinte informații despre:
- politicile contabile adoptate;
- valoarea totală a oricăror angajamente financiare, garanții sau active și datorii contingente neincluse în bilanț, indicând natura și forma oricărei garanții reale care a fost acordată;
- suma avansurilor și creditelor acordate membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;
- informații cu privire la propriile acțiuni.
În plus, pe lângă bilanțul prescurtat, microentitățile trebuie să întocmească și un cont prescurtat de profit și pierdere, care să prezinte separat:
- cifra de afaceri netă;
- alte venituri;
- costul materiilor prime şi al consumabilelor;
- cheltuieli cu personalul;
- ajustări de valoare;
- alte cheltuieli;
- impozite;
- profit sau pierdere.
Nu în ultimul rând, microentitățile trebuie să elaboreze și Raportul administratorilor, care oferă informații privind achizițiile propriilor acțiuni, și anume:
- motivele achiziţiilor efectuate în cursul exerciţiului financiar;
- numărul şi valoarea nominală sau, în absenţa acesteia, echivalentul contabil al acţiunilor achiziţionate şi înstrăinate în cursul exerciţiului financiar şi proporţia din capitalul subscris pe care acestea o reprezintă;
- în cazul achiziţiei şi înstrăinării cu titlu oneros, contravaloarea acţiunilor;
- numărul şi valoarea nominală sau, în absenţa acesteia, echivalentul contabil al tuturor acţiunilor achiziţionate şi deţinute de entitate şi proporţia din capitalul subscris pe care acestea o reprezintă.
În ceea ce privește entitățile mici, acestea trebuie să întocmească situații financiare anuale care să cuprindă, pe lângă bilanțul prescurtat și contul de profit și pierdere, și notele explicative. Ele vor fi însoţite de formularul „Date informative” şi formularul „Situaţia activelor imobilizate”. Opțional, aceste firme pot să întocmească și situația modificărilor capitalului propriu și/sau situația fluxurilor de trezorerie.
Atenție! Potrivit legii, situaţiile financiare anuale ale entităţilor mici şi microentităţilor se verifică, după caz, de către cenzori.
Regulile din 2018 pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici au fost stabilite prin Ordinul MFP nr. 470/2018. Conform acestuia, situațiile financiare pentru anul 2017 trebuie depuse nu mai târziu de 30 mai 2018 - detalii, aici.