Măsura este prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2018, act normativ care a modificat recent Codul de procedură fiscală.
„Organul fiscal local în colaborare cu organul fiscal central acordă asistență în vederea completării și/sau depunerii declarației unice privind impunerea veniturilor persoanelor fizice pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal în localitatea în care își are sediul organul fiscal local și nu există o unitate teritorială a ANAF. Declarația astfel completată se transmite organului fiscal central competent în administrarea contribuabilului, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, fie de contribuabil, fie de organul fiscal local”, este explicat în ordonanță.
Practic, persoanele fizice primesc ajutor, în localitățile fără unități proprii ale Fiscului, de la anumite persoane special instruite din cadrul primăriilor.
Regulile acordării asistenței fiscale gratuite pentru contribuabili au fost stabilite miercuri prin ordin al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Dezvoltării. Din acest act reiese că primăriile nu pot să refuze acordarea asistenței.
Mai exact, autoritățile locale trebuie să informeze Fiscul dacă apreciază că n-au resursele necesare pentru a ajuta contribuabilii (echipamente etc.), ambele părți urmând să găsească o soluție.
„Organul fiscal local comunică organului fiscal central (...) lista cu persoana/persoanele desemnată/desemnate pentru acordarea asistenței privind completarea și/sau depunerea, precum și transmiterea declarației unice din cadrul organului fiscal local implicată/implicate efectiv în procedura de asistență privind completarea și/sau depunerea, precum și transmiterea declarației unice. Organul fiscal local stabilește lista cu persoana/persoanele implicată/implicate în procedura de asistență privind completarea și/sau depunerea, precum și transmiterea declarației unice, în funcție de numărul contribuabililor care au domiciliul fiscal în localitatea în care își are sediul organul fiscal local și au obligația depunerii declarației unice”, este explicat în Ordinul comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Dezvoltării și Administrației Publice nr. 1.938/4.735/2018.
Asistența fiscală a persoanelor fizice se face anual în perioada 15 ianuarie - 15 martie. Prin excepție, anul acesta perioada de asistență este între 15 mai și 15 iulie 2018.
Declarația unică a înlocuit șapte formulare fiscale folosite până de curând: 200, 201, 220, 221, 600, 604 și 605. Aceasta este folosită pentru taxarea veniturilor independente, din investiții, din chirii, din pariuri sau din activități agricole.