Articol scris de Ramona Dinescu.
Unul dintre cei mai cunoscuți psihologi americani, Richard Freed, are un articol amplu pe medium.com, în care descrie un caz pierdut al unei adolescente intrată în război cu industria tehnologiei.
El povestește cum o adolescentă din USA ajunge dependentă de telefonul mobil, iar această dependență se vede în notele tot mai proaste la școală, în comportamentul pasiv/agresiv față de părinți, în nerespectarea regulilor familiei și într-un comportament anti social în afara mediului online. Când părinții conștientizează, încep să-și pună întrebări, să se învinovățească că au greșit în educația ei și încearcă să corecteze situația.
Îi dau un ultimatum în care îi spun că dacă nu își îndreaptă comportamentul, vor fi nevoiți să îi confiște telefonul. Adolescenta evident că nu pune preț pe vorbele părinților, este din ce în ce mai rău și rămâne fără telefon, moment în care amenință că se sinucide și devine agresivă față de părinți. Aceștia o duc la psiholog, însă acesta nu reușește să scoată de la ea decât faptul că-i lipsește telefonul și îl vrea înapoi cu orice preț.
Astfel de situații, într-o manieră asemănătoare, de o gravitate mai mică sau mai mare, se petrec în foarte multe familii, nu neapărat în USA. De ce se ajunge aici? Ce face tehnologia modernă de dă dependență asemenea drogurilor?
Industria a fost „desenată” să schimbe oameni
În 1998 a fost fondat Stanford Persuasive Technology Lab în cadrul Standford University din Palo Alto, Calofornia, locul de unde pare să izvorască tehnologia modernă. Creatorul acestui laborator este Dr. B.J. Fogg, psiholog supranumit „părintele tehnologiei persuasive”, o disciplină în cadrul căreia mașinăriile digitale și aplicațiile sunt configurate astfel încât să altereze gândurile și comportamentele oamenilor. Website-ul laboratorului proclamă cu mândrie „mașinile au fost desenate să schimbe oamenii”.
Fogg vorbește deschis despre abilitatea telefoanelor inteligente și a altor device-uri de a schimba modul de gândire și de acțiune al oamenilor. Numit „producătorul de milionari”, Fogg a supravegheat un grup de foști studenți care și-au folosit metodele pentru a dezvolta tehnologii care consumă acum viețile copiilor. De curând a scris pe website-ul lui: „Studenții mei fac adesea proiecte inovatoare și continuă să aibă impact în lumea reală după ce părăsesc Stanford … De exemplu, Instagram a influențat comportamentul a peste 800 de milioane de oameni. Co-fondatorul a fost un student al meu”.
În mod intrigant, se pare că există semne că Fogg simte faptul că utilizarea dispozitivelor digitale poate modifica comportamentul oamenilor. Postul său despre Instagram a fost scos, iar apoi a venit cu o altă declarație: „Îi învăț pe oamenii mei cum funcționează comportamentul, astfel încât să poată crea produse și servicii care să fie în beneficiul oamenilor de zi cu zi din întreaga lume”.
De asemenea, website-ul Stanford Persuasive Technology Lab pretinde în mod optimist: „Tehnologiile persuasive pot aduce schimbări pozitive în multe domenii, cum ar fi sănătatea, afacerile, siguranța și educația. De asemenea, credem că noile progrese în tehnologie pot contribui la promovarea păcii mondiale în 30 de ani”.
În timp ce Fogg accentuează viitorul însorit al designului persuasiv, el este destul de indiferent față de realitatea deranjantă de acum: tehnicile de influență ascunse sunt folosite de industria tehnologică pentru a exploata utilizatorii pentru profit.
Viziunea sa entuziastă neglijează în mod convenabil includerea modului în care această generație de copii și adolescenți, cu mințile lor extrem de maleabile, este manipulată și rănită de forțele nevăzute, scrie Richard Freed.
Industria tehnologiei de persuasiune
Dacă nu ai auzit de tehnologia persuasivă, nu este o scăpare. Corporațiile din domeniul tehnologiei ar prefera să rămână în umbră, asta pentru că majoritatea dintre noi nu vrem să fim controlați și manifestăm o adevărată aversiune pentru cazurile în care copiii sunt manipulați pentru profit.
Tehnologia persuasivă lucrează pentru a crea în mod deliberat un mediu digital în care utilizatorii simt că le sunt satisfăcute unele dintre nevoile de bază (a fi sociabil și a atinge obiective) mult mai bine decât alternativele existente în lumea reală.
Copiii petrec multe ore în social media și în mediul jocurilor pe computer, în urmărirea „like-urilor”, a prietenilor, a punctelor din joc și trecerea la nivelul superior. Astfel, ei se simt stimulați, ei cred că aceste lucruri îi fac fericiți și le oferă succes.
În timp ce tehnicile de persuasiune funcționează bine pe adulți, ele sunt deosebit de eficiente în a influența copilul încă în creștere și creierul adolescentului. „Jocurile video, mai bine decât orice altceva din cultura noastră, oferă recompense oamenilor, în special băieților adolescenți”, spune Fogg.
De asemenea, companiile de social media folosesc design persuasiv pentru a „pedepsi” dorința de a avea succes social a tinerelor adolescente și preadolescente. Această dorință este scrisă în ADN-ul nostru pentru că abilitățile de relaționare din lumea reală au stimulat dezvoltarea umană.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)