Ştiţi bine câtă vâlvă şi epuizare psihică a produs formularul 088 folosit pentru evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura afaceri ce implică taxa pe valoare adăugată. A fost eliminat, însă prin noile prevederi legale s-a instituit o procedură prin care nu au dispărut şi condiţionările de înregistrare în scopuri de TVA, astfel că monitorizarea contribuabililor continuă şi va continua.
Reînregistrarea în scopuri de TVA rămâne la mâna inspectorilor fiscului, întrucât nivelul riscului este supus unei analize care se bazează pe informaţii de natura economică şi fiscală şi care este generat de sistemul informatic.
Pentru aceasta, trebuie să ştiti cum se poate obţine un risc fiscal scăzut pentru a vă reînregistra în scopuri de TVA sau, dacă nu, care sunt paşii ce trebuie urmaţi pentru a fi reînregistrat în scopuri de TVA.
Procedura privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele care solicită reînregistrarea în scopuri de TVA
Persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal trebuie să depună la organele fiscale competente cererea de înregistrare în scopuri de TVA şi/sau declaraţia de menţiuni.
La primirea solicitării de înregistrare în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal verifică dacă administratorii şi/sau asociaţii persoane impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA nu au înscrise în cazierul fiscal infractiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015 cu modificările ulterioare.
Ȋn cazul în care administratorii şi/sau asociaţii persoanei impozabile nu sunt înregistraţi fiscal în România, aceştia trebuie să prezinte o declaraţie pe proprie raspundere din care să rezulte că nu au comis/au comis infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015 cu modificările ulterioare.
Solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA este respinsă de compartimentul de specialitate dacă:
a. administratorii şi/sau asociaţii persoanei impozabile au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015 cu modificările ulterioare;
b. administratorii şi/sau asociaţii persoanei impozabile care nu e înregistrată fiscal în Romania prezintă o declaraţie pe proprie răspundere din care rezultă ca au comis infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015 cu modificările ulterioare;
c. persoana impozabilă care solicită înregistrarea conform art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal se regăseşte într-o altă situaţie de anulare a înregistrării în scopuri de TVA dintre cele prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a) – e) din Codul fiscal.
Dacă persoana impozabilă îndeplineşte condiţiile prezentate anterior, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal procedează la analiza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinarii riscului fiscal. Fiecărui criteriu prevăzut îi corespunde un punctaj negativ. Punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă 100 de puncte. Persoana impozabilă prezintă risc fiscal ridicat dacă punctajul obţinut este mai mic de 51 de puncte.
Ȋntre criteriile pentru evaluarea riscului fiscal, pe care trebuie să le luaţi în considerare în vederea obţinerii unui nivel de risc corespunzător, cele mai importante sunt următoarele:
- sediul social al persoanei impozabile;
- administratorii/asociaţii persoanei impozabile nu figurează în societăţi comerciale la care a fost declanşată procedura insolvenţei/falimentului în ultimii 5 ani fiscali încheiaţi si/sau societăţile comerciale unde aceştia figurează nu înregistrează obligaţii fiscale restante;
- administratorii/asociaţii persoanei impozabile nu figurează în societăţi comerciale care au fost declarate inactive în ultimii 5 ani fiscali încheiaţi, fără a fi reactivate;
- suma totală a obligaţiilor fiscale principale restante nu depăşeşte nivelul limitat prevăzut de Ordinul PANAF;
- administratorii persoanei impozabile au obţinut venituri în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de înregistrare în scopuri de TVA;
- persoana impozabilă analizată deţine conturi bancare, iar persoanele desemnate să gestioneze conturile bancare nu prezintă risc fiscal;
- persoana impozabilă analizată are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate şi care îndeplineşte prevederile din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată cu modificările şi completările ulterioare;
- persoana impozabilă are încheiate contracte individuale de muncă.
Procedura ulterioară analizei de risc
După efectuarea analizei menţionată anterior, în situaţia unui risc fiscal ridicat, compartimentul de specialitate, înaintea propunerii de respingere a solicitării de înregistrare în scopuri de TVA, asigură persoanei impozabile posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere cu privire la decizia ce va fi adoptată.
Compartimentul de evaluare poate transmite o notificare prin care invită la sediul său reprezentantul legal al persoanei impozabile. Notificarea cuprinde data, ora şi locul la care reprezentantul legal al persoanei impozabile are dreptul să-şi exprime, în scris, punctul de vedere şi să prezinte documentele cu privire la faptele şi imprejurările relevante în luarea deciziei.
Dacă reprezentantul legal al persoanei impozabile nu se prezintă la locul şi data stabilite prin notificare, compartimentul de evaluare întocmeste un referat care cuprinde propunerea de respingere a solicitării de înregistrare în scopuri de TVA, pe baza căruia compartimentul de specialitate emite decizia prin care se respinge solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA.
Dacă reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezintă la locul şi data stabilite prin notificare, furnizează date şi informaţii, precum şi documente relevante în susţinerea cauzei din care să rezulte că persoana impozabilă nu se încadrează în categoria persoanelor impozabile care prezintă un risc fiscal ridicat, respectiv a încetat situaţia care a condus la anulare, compartimentul de evaluare întocmeste un referat care cuprinde propunerea de aprobare a solicitării de înregistrare în scopuri de TVA, pe baza caruia compartimentul de specialitate emite decizia prin care se aprobă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA.
Dacă reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezintă la locul şi data stabilite prin notificare, furnizează date şi informaţii, precum şi documente, dar acestea nu sunt concludente pentru reevaluarea nivelului riscului fiscal, respectiv pentru a justifica încetarea situaţiei care a condus la anularea codului de TVA, compartimentul de evaluare transmite motivat solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA şi documentaţia care a stat la baza analizei direcţiei regionale antifraudă fiscală care are sediul în aria de competenţă teritorială a direcţiei generale regionale a finanţelor publice din care face parte organul fiscal competent. Ȋn urma verificărilor efectuate, direcţia regională antifraudă fiscală transmite compartimentului de evaluare un raport care cuprinde motivele de fapt şi de drept care stau la baza propunerii de aprobare sau de respingere a solicitării de înregistrare în scopuri de TVA.
Procedura de finalizare a cererii de înregistrare în scopuri de TVA
Soluţionarea solicitării de înregistrare în scopuri de TVA se finalizează prin emiterea deciziei de aprobare/respingere a înregistrării în scopuri de TVA, în termenul prevăzut la art. 77 din Codul de procedura fiscală. Decizia va cuprinde, în concret, motivele de fapt şi de drept care au stat la baza soluţiei adoptate.
Decizia de aprobare/respingere a înregistrării în scopuri de TVA se comunică persoanei impozabile, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală.
Ȋmpotriva deciziei privind respingerea solicitării de înregistrare în scopuri de TVA, se poate face contestaţie la organul fiscal emitent, în termen de 45 de zile de la data comunicării.