Administrarea creanțelor fiscale se va face în curând în funcție de riscul fiscal al contribuabililor, conform Legii nr. 30/2019. Practic, vom avea o clasificare a firmelor și a PFA-urilor în funcție de risc (mic, mediu, ridicat).
„În cazul creanțelor fiscale administrare de organul fiscal central, procedurile de administrare se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal”, scrie în lege.
Însă, pentru ca această prevedere să poată fi pusă efectiv în aplicare, este necesară definitivarea legislației secundare, sarcină ce revine Fiscului. Potrivit actului normativ, emiterea ordinului ANAF cu aceste prevederi secundare ar trebui să se întâmple până la data de 20 aprilie 2019, termen pe care instituția apreciază că-l va respecta.
„La nivelul ANAF a fost constituit un grup de lucru din care fac parte specialiști din toate direcțiile implicate -- Direcția Generală de Inspecție Fiscală, Direcția Generală de Informații, Direcția Generală de Control al Veniturilor, Direcția Generală Antifraudă --, care au definit cadrul conceptual, instrumentele care vor fi utilizate, termenii. Au fost definite subcriteriile [de risc] și urmează să fie testate și calibrate, pentru că acesta e cel mai important proces - cel de testare și de calibrare. Noi suntem convinși că până la 20 aprilie 2019 vom reuși să stabilim toate aceste elemente și să fie elaborat ordinul președintelui ANAF”, a declarat recent Romeo Nicolae, director general adjunct la ANAF, în cadrul conferinței anuale de fiscalitate a PwC România.
Concret, vorbim de dezvoltarea celor trei clase principale de risc în subclase de risc și de dezvoltarea criteriilor generale de încadrare în gradul de risc în subcriterii. Totodată, mai vorbim de procedurile de administrare pentru fiecare clasă/subclasă de risc fiscal. Toate aceste informații vor fi incluse într-un ordin ANAF care va apărea în Monitorul Oficial, astfel că vor fi publice în totalitate.
ANAF va lua în calcul și riscuri specifice fiecărui contribuabil
Reprezentanții ANAF au informat că, atunci când vor stabili gradul de risc al unei companii sau al unei PFA, vor lua în calcul inclusiv riscuri specifice fiecărui business. De exemplu, vor conta aspecte precum domeniul de activitate, partenerii de afaceri sau profesionalismul salariaților.
„Avem riscurile generale, pe care noi încercăm să le delimităm, în baza cărora dumneavoastră (contribuabilii - n. red.) să vă faceți o idee la ce risc stați, și mai avem riscurile specifice. Pentru că, până la urmă, vorbim de o dinamică, de o economie într-o continuă mișcare și riscurile inerente pot să apară pe parcursul activității dumneavoastră în funcție de specific, în funcție de entitățile cu care derulați activități economice, în funcție de profesionalismul oamenilor pe care îi aveți angajați și multe alte criterii”, a explicat Virgil Pîrvulescu, vicepreședintele ANAF, la același eveniment anual de fiscalitate.
Așadar, încadrarea în gradul de risc se va face în funcție de anumite criterii generale, prevede Legea nr. 30/2019. Mai precis, înregistrarea fiscală, depunerea declarațiilor fiscale, nivelul de declarare și plata datoriilor către stat și alți creditori. În plus, la fel cum scriam mai sus, vom avea și subcriterii prin legislația secundară pe care o pregătește ANAF.
Introducerea clasificării în funcție de risc are ca scop crearea unei imagini de ansamblu asupra fiecărui contribuabil, astfel încât ANAF să poată să anticipeze comportamentele neadecvate.
„Administrarea fiscală presupune toate procedurile, de la inspecție, colectare... absolut totul. Și atunci va trebui să avem o imagine de ansamblu asupra unui contribuabil. (...) Asta este și ideea noastră - să anticipăm un eventual comportament neconform, de maniera în care să ne încasăm impozitele și taxele. Impozitele și taxele trebuie să fie plătite de către toată lumea. Și în același cuantum. Fără favorizări de o parte sau de alta. Ăsta este scopul pentru care încercăm să facem acea clasificare în funcție de risc”, a mai spus Virgil Pîrvulescu.
Totodată, vorbim și de o eficientizare a activității Fiscului, în condițiile în care numărul de inspectori este limitat, iar. prin comparație, numărul de contribuabili este foarte ridicat.
„Categorizarea firmelor în funcție de risc servește unui scop de alocare mai eficientă a resurselor ANAF. Adică inspectorii nu au capacitatea să verifice toți contribuabilii, nici măcar toți contribuabilii mari. Pentru că vorbim de câteva mii de persoane care sunt ocupate tot timpul și, de aceea, această clasificare în funcție de gradul de risc determină, de fapt, unde își îndreaptă atenția ANAF cu prioritate”, a lămurit, într-un interviu pentru avocatnet.ro, Alex Milcev, partener la EY România.