Auditarea situațiilor financiare anuale ale companiilor reprezintă o obligație legală pentru unele societăți, iar la finalul misiunii se va concretiza într-un raport de audit. Raportul de audit este elaborat în conformitate cu cerințele standardelor internaționale de audit, oferă informații valoroase și exprimă opinia independentă a unui auditor sau a unei firme de audit referitoare la imaginea fidelă oferită de situațiile financiare anuale.
Opinia de audit emisă la încheierea misiunii va viza aspecte legate de respectarea cerințelor legale la întocmirea situațiilor financiare anuale, coerența raportului administratorilor cu situațiile financiare, identificarea informațiilor eronate semnificative din raportul administratorilor, dar și alte aspecte relevante în opinia auditorului.
Referitor la cadrul legal :
1. Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 10/2019 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice și pentru reglementarea unor aspecte contabile prevede în Anexa 1 obligativitatea auditării situațiilor financiare pentru anumite categorii :
- Entitățile mijlocii și mari, precum și entitățile de interes public întocmesc situații financiare anuale în structura prevăzută la pct. 21 din Reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare. Respectivele situații financiare anuale fac obiectul auditului statutar.
-
Obligația de auditare a situațiilor financiare se aplică și entităților raportoare care timp de două exerciții consecutive depășesc două din următoarele criterii:
- totalul activelor: 16 milioane de lei;
- cifra de afaceri netă: 32 de milioane de lei;
- numărul mediu de salariați in cursul exercițiului financiar: 50.
Criteriile de mărime aplicabile entităților ce întocmesc și depun bilanț sunt următoarele:
Entitățile mijlocii și mari sunt cele care la data bilanțului (obligatoriu a fi auditat) depășesc limitele a cel puțin două dintre criteriile următoare:
- totalul activelor: 17,5 milioane de lei ;
- cifra de afaceri netă: 35 de milioane de lei ;
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.
Entitățile mici sunt acele entități care la data bilanțului nu se încadrează în categoria microentităților și care nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele criterii:
- totalul activelor: 17,5 milioane de lei ;
- cifra de afaceri netă: 35 de milioane de lei ;
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.
Microentitățile sunt considerate societățile care la data bilanțului nu depășesc limitele a cel puțin două dintre criteriile următoare:
- totalul activelor: 1,5 milioane de lei ;
- cifra de afaceri netă: 3 milioane de lei ;
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.
Societățile/companiile naționale, societățile cu capital integral sau majoritar de stat și regiile autonome sunt entități de interes public și întocmesc situații financiare anuale pe formatul entităților mijlocii și mari, indiferent de mărime.
2. Auditul statutar se efectuează de către auditorii financiari sau de firmele de audit autorizate în România, care se înscriu ca membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România și care se înregistrează într-un Registru public electronic conform prevederilor Legii 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale .
3. Potrivit art.185 Legea 31/1990 privind societățile comerciale, consiliul de administrație, respectiv directoratul, este obligat să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, având atașată o semnătură electronică extinsă, situațiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz.
În vederea efectuării publicității legale, Ministerul Finanțelor Publice transmite, electronic, la Oficiul Național al Registrului Comerțului copii de pe următoarele acte, în formă electronică: situațiile financiare anuale/consolidate, raportul/raportul consolidat al consiliului de administrație/directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum și indicatorii economico-financiari necesari efectuării publicității legale.
4. Potrivit prevederilor Legii 162/2017 privind activitatea de audit statutar, entitățile ale căror situații financiare anuale sunt supuse auditului statutar sunt obligate să organizeze și să asigure exercitarea activității de audit intern.
Auditul intern este o activitate independentă și obiectivă care dă unei entități o asigurare în ceea ce privește gradul de control asupra operațiunilor, o îndrumă pentru a-i îmbunătăți operațiunile și contribuie la adăugarea unui plus de valoare.