EORI este un număr unic în UE, pe care autorităţile vamale sau alte autorităţi desemnate de către statele membre îl atribuie operatorilor economici şi altor persoane interesate din 1 iulie 2009, în vederea utilizării la toate operaţiunile vamale derulate de acestea pe întreg teritoriul UE.
Obținerea EORI este detaliată într-un ghid publicat de Direcția Generală a Vămilor.
Actualizarea datelor comunicate inițial Direcției Regionale Vamale (DRV) în legătură cu cererea de atribuire a EORI este, de asemenea, foarte importantă.
Este bine de știut că atât obținerea EORI, cât și actualizarea datelor la DRV, sunt demersuri care trebuie efectuate înainte de realizarea operațiunilor vamale. Se pot evita astfel costuri suplimentare de depozitare, blocarea mărfurilor în vamă sau în mijloacele de transport marfă, precum și alte efecte în lanț ale neacordării liberului de vamă ca urmare a acestei neconcordanțe documentare.
Categoria de operațiuni pentru care este necesară obținerea acestui cod nu se limitează la import-export, ci cuprinde și operațiuni de tranzit, depozitare, reprezentare, precum şi alte operaţiuni prealabile sosirii/plecării mărfurilor care se introduc/scot de pe teritoriul UE.
Subiecții vizați de obținerea codului de înregistrare în scopuri vamale sunt operatorii economici și persoanele fizice ce urmează să deruleze operațiuni vamale, conform Ordinului ANAF nr. 1886/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind înregistrarea în scopuri vamale a operatorilor economici și a altor persoane și a modificărilor ulterioare regăsite în Ordinul ANAF nr. 1627/2018.
Obținerea EORI presupune parcurgerea următoarelor etape:
- Completarea online a cererii de atribuire a EORI
- Depunerea dosarului la DRV de care aparține societatea
- Comunicarea Notificării de atribuire a EORI de catre DRV prin e-mail sau poștă.
Completarea online a cererii de atribuire a EORI este relativ simplă, însă pentru a rula aplicația sunt necesare configurări specifice in funcție de sistemul de operare (descrise in Instrucțiuni numai pentru Windows XP, Windows 7, Windows 8) și de rularea în browser-ul Internet Explorer (variantele 6, 7, 8, 9, 10, 11).
Cererea de atribuire EORI și instrucțiunile tehnice se pot accesa aici.
Ce documente sunt necesare pentru depunerea dosarului la Direcția Regională Vamală?
În cazul operatorilor economici care sunt stabiliți în România, cererea de acordare a numărului EORI trebuie însoțită de următoarele documente, în fotocopie:
- certificatul de înregistrare eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC);
- certificatul de înregistrare în scopuri de TVA emis de organul fiscal competent, după caz;
- documente din care rezultă adresa sediului social sau domiciliul fiscal actual, după caz, în situaţia în care acesta nu corespunde cu cel înscris în certificatul(ele) prezentat(e);
- actul constitutiv al operatorului economic, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
În practică, firmele si persoanele fizice din România depun, în fotocopie, următoarele documente la DRV:
- dacă firma este plătitoare de TVA: Certificat de înregistrare de la ONRC, Certificat de înregistrare în scopuri de TVA, Act constitutiv actualizat;
- dacă firma este neplătitoare de TVA: Certificat de înregistrare de la ONRC, Actul constitutiv actualizat.
Pentru persoane fizice autorizate (PFA) este necesară, în plus, fotocopia cărții de identitate a titularului de PFA, iar persoanele fizice vor depune fotocopia cărții de identitate.
După verificarea concordanței dintre datele cuprinse în cerere și cele din documentele prevăzute mai sus, DRV acordă numărul EORI și transmite solicitantului, prin intermediul aplicației EORI-RO, o notificare de atribuire la adresa de e-mail indicată de acesta în cerere sau prin poștă.
În situația în care se constată neconcordanţe între datele înscrise în cerere şi cele din documentele anexate, precum şi în cazul lipsei vreunuia dintre documentele care trebuie să însoţească cererea, autoritatea vamală notifică în scris solicitantul despre cele constatate. Acesta va avea un termen de 30 de zile pentru remedierea neconcordanțelor, depășirea acestui termen având drept consecință respingerea cererii.
Actualizarea datelor pentru EORI
Ca și regulă, trebuie reținută ideea că este necesară o actualizare a datelor în sistemul informatic EORI atunci când se schimbă cel puțin una din datele comunicate inițial. Existența unor date incorecte sau incomplete poate conduce la imposibilitatea efectuării formalitaților de vămuire.
Spre exemplu, în cazul modificării sediului firmei, a administratorului, atunci când firma devine din neplătitoare, plătitoare de TVA sau invers, în cazul schimbării denumirii etc. este necesară actualizarea în sistemul EORI.
Obligația de actualizare a datelor o au și persoanele fizice în momentul schimbării/expirării cărții de identitate.
Actualizarea datelor se realizează parcurgând aceleași etape ca la obținerea EORI, optând însă în Sistemul informatic pentru varianta de modificare.
Astfel, modificarea se efectuează prin conectarea la aplicaţia EORI - RO pe website-ul www.customs.ro, secțiunea E-Customs–>EORI–>Sistem informatic–>Cerere de atribuire număr EORI.
Se alege opțiunea de creare a unei cereri de modificare a datelor EORI și apoi se introduc datele cerute în interfață. Identificatorul și parola sunt cele comunicate pe e-mail titularului cu ocazia atribuirii numărului EORI.
Cererea salvată se tipărește și se semnează de reprezentantul legal al operatorului economic sau de persoana fizică, după caz, și se depune în original, împreună cu documentele justificative, la DRV în vederea verificării și aprobării actualizării datelor în sistem.
Adresele de contact ale DRV regionale se găsesc aici.
Comentarii articol (0)