Articol scris de Psiholog Corina Dobre
Adolescenții, după vârsta de 12 ani, au o grămadă de activități în afara controlului adulților și stau mare parte din timp împreună, la școală și în afara ei: rămân frecvent împreună după ore, merg cu grupul la film, la mall sau stau pur și simplu de vorbă, împărtășesc vise de viață, opinii diverse sau experiențe, fac sport sau voluntariat, excursii, petreceri, iar lista poate fi nesfârșită.
Influența grupului la adolescență. Pragul de la 16 ani
Adolescența este o perioadă în care experimentezi diferite roluri și identități. Mai ales în perioada de început, până pe la 15-16 ani, grupul cu care se identifică le oferă adolescenților o bază solidă pentru a se auto-defini: ce muzică ascultă, cum se îmbracă, care este atitudinea față de școală, cum aleg să își petreacă timpul liber. Pe măsură ce cresc, după mijlocul adolescenței și până la începutul vieții de adult se desprind de grup, își construiesc propria identitate, se îndreaptă spre un sine propriu, conturat. După 16 ani, grupurile din care fac parte încep să fie mult mai diferențiate pe interese, sunt mult mai permeabile, tinerii adolescenți pot să facă parte și dintr-un grup și din altul, segregarea și definirea prin apartenența la grup nu mai sunt la fel de rigide.
Influența grupului la adolescență. Cine se aseamănă, se adună
Pe lângă grupul mare cu care se identifică sau sunt identificați, „popularii”, „tocilarii”, „copiii normali”, „petrecăreții”, „olimpicii”, cu etichete diferite în funcție de fiecare școală sau liceu, tinerii adolescenți își construiesc și o structură de grupuri mai mici, de până la șase prieteni, de cele mai multe ori de același sex, în care relațiile sunt foarte apropiate, iar preocupările sunt comune. Grupul este ales pe bază de afinități și interese comune și aici, cam ca în toate relațiile din viață: „cine se aseamănă, se adună”.
De ce sunt, însă, adolescenții atât de atrași de relațiile cu cei de-o vârstă?
Studiile arată că prezența prietenilor activează în creierul adolescenților sistemele de recompensă similar activate de consumul de droguri, de sex, de mâncare sau de bani. În creierul adolescenților, secreția de dopamină crește atunci când sunt împreună cu prietenii, la fel de mult ca atunci când fac lucruri care le produc plăcere. Mai mult decât atât, doar fiind alături de prieteni odată ce circuitele de recompensă sunt activate, adolescenții sunt mult mai sensibili la orice alt fel de recompensă, iar aici sunt incluse și satisfacțiile pe care le obțin din activitățile de risc. Cu cât riscul asumat este mai mare, cu atât circuitele de recompensă sunt mai activate.
Experiment cu adolescenți
Laurence Sternberg descrie un experiment pe care l-a realizat și care demonstrează influența pe care prezența prietenilor o are asupra creierului adolescenților, spre deosebire de cel al adulților. În cadrul experimentului, le-a oferit, atât adulților, cât și adolescenților implicați o sumă de bani: una mai mică imediat (200 de dolari la terminarea experimentului) sau una mai mare, dar pe care o vor primi după un timp (1000 de dolari după un an). Preferința adolescenților pentru recompensa imediată, arată Sternberg, a fost intensificată de prezența celor de o vârstă cu ei, prieteni sau nu, sau numai dacă le era sugerat că un adolescent îi privește din camera de alături, spre deosebire de adulți, care nu au fost influențați în decizie de prezența altor persoane.
Nu este, așadar, necesar ca grupul să manifeste vreun soi de presiune asupra unui adolescent, numai simpla prezență a acestora le va influența comportamentul. Este vârsta la care se simt cel mai bine alături de prieteni și, mai mult decât atât, această senzație de bine îi împinge să caute recompense și să își asume riscuri în activități pe care în mod obișnuit nu le-ar căuta, este o chestie pur și simplu de biologie.
Influența grupului și începerea vieții sexuale
În ceea ce privește situațiile în care influența grupului poate fi copleșitoare, una dintre aceste situații este începerea vieții sexuale. Se așteaptă de la băieți să își înceapă viața sexuală devreme, să performeze și să aibă cât mai multe partenere. Pentru fete, dimpotrivă, debutul vieții sexuale, numărul partenerilor pot fi stigmatizante. Mai mult decât atât, băieții, unii dintre ei consumatori de pornografie, tind să facă presiuni asupra fetelor pentru a se conforma unui anumit tipar sexual, ei înșiși presați de colegii și prietenii lor.
Riscuri când părinții sunt distanți și critici
În afară de biologia specifică vârstei și comportamentele în grup, deciziile lor sunt influențate de temperamentul fiecărui adolescent și de vulnerabilitățile sale. Un adolescent cu o bună reglare emoțională, cu o relație sigură și stabilă cu părinții, va intra și el în diverse încurcături, se va simți dator să încerce lucruri pe care în mod normal nu le-ar face, dar va ști unde să caute sprijin și sfaturi. El are abilități construite care îl vor ajuta să se oprească.
Dar pentru un adolescent care acasă nu se regăsește în niciun fel, ai cărui părinți sunt distanți sau critici, grupul de prieteni reprezintă singurul punct de sprijin, cu bune și rele, locul unde se construiește și își caută modele.
Sfaturi pentru părinți
Ce pot face părinții? Fiți preocupați de copilul dumneavoastră devenit adolescent, învățați ce îl atrage și ce nu, ce muzică ascultă, ce cărți citește, care îi sunt hobby-urile. Lăsați-vă condus în lumea lui. Nu îi judecați și nu îi etichetați prietenii, observați comportamente și discutați deschis despre consecințele lor. Învățați-l cum să își diversifice ariile de interes și, în acest fel, grupurile de prieteni. Este necesar să nu aveți teme tabu, să discutați deschis despre sexualitate, pornografie și nu uitați să împărtășiți din experiența dumneavoastră de adolescent.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (1)