Noul Cod administrativ este un instrument foarte complex, care reglementează o serie de aspecte diferite în ceea ce privește relațiile din cadrul și cu administrația publică. Acesta abordează probleme precum regulile evaluării profesionale a funcționarilor publici, ocuparea funcțiilor publice sau modalitatea de adoptare a hotărârilor consiliilor locale.
O altă chestiune foarte importantă reglementată de Noul Cod administrativ este răspunderea administrativă. În general, aceasta este de trei feluri (disciplinară, contravențională sau patrimonială). Puteți citi mai multe despre răspunderea administrativă, în general, aici.
Un foarte important element, în acest context, este răspunderea contravențională. Conform Noului cod administrativ, răspunderea contravențională „intervine în cazul săvârșirii unei contravenții identificate potrivit legislației specifice în domeniul contravențiilor”. Astfel, e vorba de o răspundere care poate fi activată doar dacă este încălcată o normă ce atrage o sancțiune contravențională.
Noul Cod administrativ conține, în cadrul acestuia, multe ipoteze de astfel de abateri contravenționale. O astfel de contravenție, în acord cu dezvoltarea legislației privind protecția datelor, este încălcarea normelor de protecție a unor astfel de date.
Mai exact, Noul Cod administrativ prevede o sancțiune între 5000 și 15000 de lei pentru neasigurarea, de către o autoritate publică, „a protejării acelor informații care îi sunt comunicate de persoanele fizice sau juridice cu titlu confidențial, în măsura în care, în mod obiectiv, dezvăluirea informațiilor în cauză ar prejudicia interesele legitime ale respectivelor persoane, inclusiv în ceea ce privește secretul comercial și proprietatea intelectuală”.
Abaterea sancționată nu este doar nerespectarea datelor personale, ci și a unor date care pot ține de interesele unei firme, cum este cazul secretului comercial, de exemplu.
O altă faptă care este considerată contravenție este „nepunerea în aplicare, cu rea-credință, a hotărârilor consiliului local de către primar” și se sancționează cu amendă între 1000 și 5000 de lei.
Un alt exemplu de contravenție este nerespectarea regulilor privind desemnarea unui consilier de etică, în cadrul autorităților și instituțiilor publice. Acest consilier trebuie să fie un funcționar public care, de principiu, va fi ales din cadrul departamentului de resurse umane. Atribuțiile acestuia vizează „consiliere(a) etică și monitorizarea respectării normelor de conduită”. Sancțiunea este, din nou, între 1000 și 5000 de lei.
De asemenea, va fi considerată abatere contravențională încălcarea normelor privind elaborarea unor planuri anuale de perfecționare profesională a funcționarilor publici. Acestea prevăd că toate autoritățile și instituțiile publice au obligația de a elabora anual astfel de planuri, precum și să țină evidențe distincte privind sumele alocate pentru plata programelor de formare și perfecționare profesională. Și o astfel de abatere se sancționează la fel cum sunt sancționate faptele exemplificate mai sus: între 1000 și 5000 de lei.
În același timp, trebuie menționat că multe din sancțiunile de mai sus nu sunt prevăzute exclusiv în cadrul Noului Cod administrativ. De exemplu, sancțiunile privind nerespectarea legislației privind protecția datelor sunt prevăzute în cadrul Regulamentului general privind protecția datelor. Puteți citi mai multe detalii, aici.
Pe de altă parte, în ceea ce privește sancționarea propriu-zisă a abaterilor, persoanele însărcinate cu constatarea și sancționarea diferă de la caz la caz. Însă, ca regulă, e vorba de organe superioare celor care comit abaterile.
Comentarii articol (3)