Firmele care dețin automate comerciale vor trebui să le doteze cu case de marcat cu jurnal electronic până pe 31 decembrie 2019. Așa prevede Legea nr. 136/2019, care a apărut miercuri în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 587 și care va intra sâmbătă în vigoare.
Însă situația nu este tocmai clară momentan și firmele mai au de așteptat puțin înainte să treacă la fapte. Lucrurile pe care le știm acum pot contura obligația, însă este nevoie de informații suplimentare pentru a pune treaba, cu adevărat, în mișcare.
1. Sunt vizate automatele de produse și servicii. Ne referim, în esență, la aparatele pe care le găsim în aproape orice localitate: cele de la care se pot cumpăra, cu numerar sau cu cardul bancar, produse (cafea, apă, suc, sandviciuri, covrigi, chipsuri, cărți etc.) ori servicii (bilete, reîncărcarea cartelelor telefonice preplătite etc.).
2. Dotarea se va face cu case de marcat cu jurnal electronic. Automatele comerciale vor trebui dotate cu case de marcat noi, adică cu acele modele care au jurnal electronic, care în viitorul apropiat vor fi conectate la un registru național al Fiscului și vor fi monitorizate constant.
3. Este nevoie de aparate speciale, care nu există momentan pe piață. Având în vedere că aparatele de marcat vor trebui montate pe niște aparate nesupravegheate, este nevoie de modele noi. În acest sens, în 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, Guvernul va trebui să vină cu un act normativ prin care să detalieze configurația și caracteristicile tehnice și funcționale ale aparatelor de marcat. Important: casele de marcat de pe automate vor fi exceptate de emiterea bonurilor fiscale, dar nu și cele pentru produse energetice (benzină, motorină etc.).
4. Achiziția și instalarea noilor modele de aparate se va face după autorizarea lor. După ce vom avea informațiile de la Guvern, distribuitorii vor putea să ceară avizarea tehnică a modelelor speciale de aparate de marcat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică. După avizarea lor va urma punerea pe piață.
5. Firmele vor avea mai puțin de șase luni ca să se conformeze. Din moment ce suntem la mijlocul lunii iulie, firmele care au automate comerciale vor avea mai puțin de șase luni pentru a se conforma la termenul de dotare impus de parlamentari (31 decembrie 2019). Asta și pentru că va dura ceva până vor apărea pe piață acele modele speciale de case de marcat, moment până la care deținătorii de automate vor fi „legați de mâini”.
Conform unor declarații din primăvara acestui an ale președintelui Protecției Consumatorilor, Marius Pîrvu, citat de Agerpres, în România există aproximativ 100.000 de automate comerciale. Însă nu este clar dacă acesta se referea la întreaga piață sau doar la cea de automate de băuturi.
În anul 2017, 932 de milioane de produse au fost vândute la automatele comerciale din România (în creștere cu 3,8% față de 2016), reiese dintr-un raport al Asociației Europene de Vending, citată de vendinginside.ro. Din același document aflăm că în 2017 s-au înregistrat vânzări totale de 1,183 de miliarde de lei prin intermediul automatelor (în creștere cu 6,3% față de 2016).