Concret, analiza Sierra Quadrant arată că tot mai multe firme ajung să nu mai poată face plăți deoarece n-au destui bani ca să reziste până la încasarea banilor de la parteneri. Practic, una din trei companii are probleme cu banii actualmente.
„Tot mai multe firme ajung în incapacitate de plată, în condițiile în care nu au capitalul necesar pentru a rezista până la încasarea banilor de la parteneri. Potrivit analiștilor de la Sierra Quadrant, «moda» creditului furnizor a accentuat și mai mult această problemă, astfel că s-a ajuns ca una din trei companii să se confrunte cu dificultăți financiare. Inclusiv firmele care au linii de finanțare bancară se confruntă cu dificultăți financiare. Datele Băncii Naționale arată că, în acest an, întârzierile la plată au crescut semnificativ față de anul trecut”, scrie în comunicatul de presă referitor la anliza specialiștilor.
Astfel, întârzierile la plată între 30 și 60 de zile au atins în iulie 2019 nivelul de 269 de milioane de lei, față de 116 milioane de lei în august 2018. Iar întârzierile la plată între 15 și 30 de zile au crescut la 115 milioane de lei în luna iulie 2019, față de 60 de milioane de lei în august 2018.
Cei de la Sierra Quadrant spun că aproximativ șapte din zece companii întârzie în prezent la plata facturilor. Acest lucru se întâmplă pentru că nu firmele respective n-au destui bani, nu își încasează facturile, le cresc costurile de funcționare și le scad vânzările. Concret, la nivelul economiei, durata medie de încasare a facturilor a ajuns la aproape 120 de zile, iar cele mai afectate sunt firmele mici.
„Pe lanțurile economice, aceste probleme se multiplică, iar primele victime sunt IMM-urile, în special microîntreprinderile și firmele mici care nu au capacitatea financiară să reziste întârzierilor, care trăiesc de la o factură la alta. Accenturarea blocajului financiar este de natură să genereze probleme pentru întreg spectrul de business, de la scăderea profitabilității, probleme de cash flow, iar efectele directe se văd în reducerea investițiilor, creșterea prețurilor, stoparea angajărilor și apariția unui nou val de insolvențe”, au explicat specialiștii Sierra Quadrant.
Sursa citată a dat și câteva sfaturi pentru companii, astfel încât acestea să evite partenerii de afaceri cu probleme, care le-ar putea afecta businessul.
Principala regulă este cunoașterea partenerilor de afaceri, adică dacă firmele respective au datorii, popriri sau sunt implicate în procese. Totodată, trebuie văzut dacă acționarii firmelor sunt implicați și în alte companii cu probleme financiare și dacă își fac de obicei plățile la timp.
Asta înseamnă că fiecare societate ar trebui să aibă un sistem propriu de evaluare a clienților vechi și a clienților noi. Acesta se poate baza atât pe resurse interne (departamente de vânzări, contabilitate, juridic), cât și pe resurse externe (de exemplu, firmele specializate de monitorizare, datele publice puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor sau lista datornicilor publicată trimestrial de Fisc).
În plus, cei de la Sierra Quadrant mai spun că trebuie ținut cont și de scăderile sau creșterile bruște de comenzi, întârzierea plăților, refuzul la plată și indisponibilitatea persoanelor de contact.
În altă ordine de idei, în comunicat este subliniat că firmele n-ar trebui să evite businessurile aflate în insolvență. De ce? Pentru că acestea sunt monitorizate îndeaproape și au un comportament mai predictibil. Unele dintre avantajele relațiilor de business cu firmele în insolvență sunt plățile la timp, tarifele avantajoase sau condițiile optime de livrare.