Dan Bădin, partener la Deloitte România, a semnalat, la o conferință de azi, faptul că reprezentanții ANAF și-au înmulțit recent numărul de controale inopinate. Iar Cristi Secrieru, partener la Reff & Asociații, societatea de avocați membră a rețelei Deloitte Legal, a venit cu detalii suplimentare.
„Așteptările, vizavi de această analiză de risc, nu au fost respectate, din păcate, și autoritățile nu au venit cu clarificări. În schimb, au venit cu un val consistent de controale, care a fost justificat generic tocmai de identificarea unor riscuri fiscale specifice. Și acest val îl trăim chiar în această perioadă, discutăm despre controale inopinate care sunt derulate în mod organizat. Discutăm despre o serie de controale, în cadrul unei operațiuni derulate concertat de organele fiscale și care are această finalitate. Finalitate negativă pentru contribuabili, pentru că le perturbă activitatea. În același timp, așteptăm și finalitatea pozitivă, respectiv cristalizarea acestor criterii avute în vedere pentru stabilirea gradului de risc și, în același timp, o transparentizare mult-așteptată printr-un ordin al președintelui ANAF, care stă să vină. E o promisiune făcută pentru anul 2020”, a explicat Cristi Secrieru.
Acesta s-a referit, în esență, la faptul că ANAF va publica în curând regulile în baza cărora contribuabilii din România vor fi clasificați în funcție de riscul fiscal ce le este alocat. Prevederile ar fi trebuit să vină încă de la sfârșitul lunii aprilie 2019, dar autoritățile încă n-au oficializat nimic - nici măcar un proiect în dezbatere publică nu avem până acum.
Însă, dincolo de cristalizarea criteriilor de încadrare în gradul de risc fiscal, inspectorii ANAF au alocat o bună parte din controalele inopinate pentru verificarea dotării cu casele de marcat cu jurnal electronic. Asta în contextul în care calendarul înlocuirii vechilor case de marcat cu jurnal tipărit a fost depășit de mult, iar firmele încă fac eforturi slabe de conformare.
„Aș adăuga un lucru vizavi de casele de marcat. Sunt pași făcuți destul de rapid și de autoritate în momentul de față. Adică încearcă să facă acest sistem să fie operațional și controale există. Există controale făcute de către autorități, sunt controale inopinate tocmai cu privire la casele de marcat și sunt destul de numeroase. Se verifică gradul de conformare la obligația de dotare cu case de marcat. Nu e o activitate lăsată în plan secundar, în niciun caz”, a subliniat la conferință Cristi Secrieru.
În afară de conformarea la obligația dotării cu noile case de marcat, specialiștii au mai indicat zona prețurilor de transfer ca fiind printre tendințele din controalele fiscale. Totodată, trebuie precizat că verificările țintesc, în mod deosebit, domeniul construcțiilor și domeniul retail-ului.
În fine, Dan Bădin a profitat de ocazie pentru a sublinia schimbarea de politică pe care ANAF o pune în practică în această perioadă, ideea fiind de a eficientiza activitatea de control a inspectorilor.
„Aceste controale inopinate reflectă o oarecare schimbare de atitudine în ceea ce privește controalele fiscale. Se pare că metodologia de lucru se dorește a fi schimbată. Cel puțin la nivel declarativ, de la autorități am auzit că se încearcă să se meargă pe principiul pâlniei. Adică se face întâi, la birou, analiza de risc. Pe baza analizei de risc a contribuabililor se identifică un număr de contribuabili unde se dorește a se verifica dacă riscul există sau se dorește obținerea mai multor informații. Urmează un al doilea nivel, controlul inopinat, care ar trebui să fie un control pe o perioadă scurtă, cu puține resurse alocate. Și acolo unde se confirmă, în cadrul controlului inopinat, că ariile de risc sunt certe și că acolo trebuie să se meargă pe o analiză aprofundată, se vine cu controlul de fond (inspecția fiscală - n. red.). Acest lucru este, principial, corect, el vine și din perspectiva eficientizării controalelor fiscale, în contextul în care și la administrația fiscală există probleme de resurse umane”, a lămurit Dan Bădin.
Această direcție de acțiune a fost indicată recent chiar de către șefa ANAF, Mirela Călugăreanu, care a explicat la o conferință Țuca Zbârcea & Asociații despre așa-zisul principiu al pâlniei. Mai precis, inspecțiile fiscale și controalele antifraudă sunt „rezervate” exclusiv contribuabililor încadrați la risc fiscal mare. Cu alte cuvinte, ANAF evaluează comportamentul contribuabililor și răspunde în forță numai acolo unde există riscuri ridicate de evaziune.
Controlul inopinat se face fără nicio informare prealabilă a companiilor, se arată în Codul de procedură fiscală. Prin comparație, la inspecția fiscală este necesară anunțarea intenției autorităților.