Hotărârea a fost dată de Tribunalul Constanța și a rămas definitivă, după ce Curtea de Apel Constanța a respins recursul prin care s-a încercat schimbarea sentinței Tribunalului.
Cum spuneam și mai sus, problema a fost că o taxă stabilită de Consiliul Local Constanța și care îi viza pe cei ce comercializau produse și servicii pe piață, în Mamaia și în Sat Vacanță, a crescut de 80 de ori (de la 100 la 8.000 de lei), la sfârșitul anului 2017, în privința:
- comerțului cu amănuntul in magazine nespecializate cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun (CAEN 4711) și
- în privința activităților din grupa CAEN nr. 472 (cu excepția codului CAEN 4726).
Ulterior, un comerciant afectat direct de taxa mărită a reușit să obțină anularea prevederilor care au implementat-o, în contencios administrativ, iar acum soluția este definitivă.
Care au fost motivele pentru care s-au anulat prevederile care au introdus taxa
În esență, motivele pentru care instanța a decis admiterea cererii reclamantului și a anulat, parțial, Hotărârea de Consiliu Local ce conținea taxa s-a bazat pe insuficiența argumentării motivelor pentru care o asemenea schimbare radicală a avut loc. Instanța a reținut că, deși, în final, autoritatea administrativă emitentă a actului este cea care poate să stabilească necesitatea adoptării unui act administrativ, ea are obligația să justifice schimbările făcute, în baza unor criterii obiective. Altcumva, riscul unor activități de reglementare care ajung să se desfășoare în mod arbitrar, crește radical.
„[O]portunitatea relativă la adoptarea [taxei mărite de 80 de ori] nu este susținută probator sub niciun aspect; astfel, în cadrul Referatului de fundamentare al proiectului privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018 [...] nu sunt menționate premisele majorării taxei pentru eliberarea avizului program de funcționare [...], de 80 de ori față de restul activităților [vizate de Hotărârea Consiliului Local] si de 100 de ori față de cuantumul anilor precedenți [2016 și 2017], propunerea regăsită [...] nefiind însoțită de nicio analiză punctuală de natură să determine majorarea cuantumului taxei”, a reținut Tribunalul Constanța.
„Este real că oportunitatea adoptării unui act administrativ de către [autoritatea administrativă emitentă] poate fi apreciată doar de către ace[a]sta, în calitate de autoritate publică emitentă, însă aceasta trebuie să cuprindă în mod obligatoriu elemente de referință ce pot fi supuse analizei instanței de judecată, însă în speță aceste elemente lipsesc, conferind textului normativ supus analizei o natură arbitrală, de natură a vătăma [...] în mod major interesel[e] operatorilor economici ce desfășoară activitățile vizate de CAEN rev. 2 codul 4711 și grupa 472, cu excepția codului 4726”, a continuat Tribunalul Constanța.