În OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, care stabilește principiile generale referitoare la desfășurarea activității comerciale, scrie că structurile de vânzare cu amănuntul și cele care prestează servicii de piață pot să fie deschise publicului în toate zilele săptămânii.
Concret, comercianții își pot stabili singuri orarul de funcționare. Cu toate acestea, trebuie să respecte reglementările în vigoare privind liniștea și ordinea publică și solicitările autorităților privind continuitatea unor activități comerciale sau de prestări de servicii, în funcție de necesitățile consumatorilor dintr-o anumită comunitate.
În ceea ce privește orarul în care își desfășoară activitatea o firmă, acesta se afișează în mod obligatoriu la intrarea în unitate, iar el trebuie să fie vizibil din exterior. În caz contrar, OG nr. 99/2000 prevede că organele de control abilitate ale ANPC și ale primăriilor pot da amenzi între 200 și 2.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, iar în cazul persoanelor juridice limitele minime și maxime se dublează, potrivit art. 74 din ordonanță.
Cum se stabilește orarul de funcționare al centrelor comerciale
În norma metodologică de aplicare a OG nr. 99/2000 se arată că orarele de funcționare pot fi stabilite și de către consiliile locale, care pot adopta în acest sens regulamente.
Cu toate acestea, în momentul de față, administratorul unui centru comercial are dreptul să-și stabilească propriul orar de funcționare, însă nu înainte să ia în considerare părerile comercianților care își desfășoară activitatea acolo.
Totodată, menționăm că unitățile de alimentație publică pot funcționa și după sfârșitul programului menționat în orarul de funcționare. Condițiile care trebuie să fie îndeplinite în acest caz sunt:
- în acea unitate să fie organizat un eveniment;
- depășirea orarului de funcționare să fie solicitată de către clienți;
- prevederile legale privind liniștea și ordinea publică să fie respectate.
„În cazul în care localul respectiv este rezervat în totalitate pentru astfel de evenimente, comerciantul este obligat să afişeze vizibil, lângă orarul de funcţionare, anunţul "REZERVAT", cu indicarea perioadei de rezervare”, se arată în norma metodologică de aplicare a OG nr. 99/2000.
Magazinele de alimente nu pot fi închise mai mult de două zile consecutive
Tot în norma de aplicare a OG nr. 99/2000 regăsim informații despre orarul de funcționare pe care trebuie să îl respecte firmele din sectorul alimentar care se ocupă cu vânzarea cu amănuntul -- este vorba, mai precis, de magazinele specializate în care se comercializează produse alimentare și magazinele nespecializate în care se vinde predominant acest tip de produse.
Potrivit actului normativ menționat, magazinele în care se vând alimente nu pot fi închise mai mult de două zile consecutive, „cu excepția unor cauze obiective de nefuncționare”.
Concret, acestea din urmă sunt reprezentate de cazurile în care are loc decesul asociatului unic, al administratorului, al managerului, șefului structurii de vânzare cu amănuntul sau al altui angajat care lucrează în această structură, precum și atunci când personalul își ia concediu sau atunci când este programat să aibă loc un inventar.
Printre celelalte situații care pot constitui cauze obiective de nefuncționare și care, prin urmare, pot duce la închiderea unui magazin din sectorul alimentar pentru mai mult de două zile consecutive se numără:
- închiderea structurii de vânzare pentru lucrări de igienizare, reparaţii, reamenajări;
- schimbarea profilului structurii de vânzare, suspendarea sau înlocuirea unei activităţi comerciale desfăşurate în acea structură;
- încetarea definitivă a activităţii comerciantului în structura de vânzare respectivă;
- întreruperea activităţii comerciale sezoniere în structura de vânzare respectivă;
- suspendarea activităţii ca urmare a deciziei organelor de control abilitate;
- cazuri de forţă majoră.
Atenție! Potrivit normei metodologice de aplicare a actului normativ citat, comercianții au obligația să anunțe consumatorii referitor la motivul și perioada în care magazinul este închis.
Comentarii articol (4)