Atractia pentru vanzarile promotionale sau cu vanzarile de soldare este bine cunoscuta atat in randul consumatorilor cat si in radul comerciantilor. Putini sunt insa cei care reusesc sa faca distinctia intre cele doua practici comerciale.
Actul normativ care reglementeaza aceste doua practici comerciale il reprezinta Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 („OG 99/2000”), privind comercializarea produselor si serviciilor pe piata, republicata in Monitorul Oficial , Partea I nr. 603 din 31.08.2007.
Astfel, potrivit art. 22 din OG 99/2000, vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.
Legislatia in vigoare stabileste anumite limite in vederea desfasurarii de catre comercianti a acestei practici comerciale. Vanzarile de soldare pot fi efectuate numai in cursul a doua perioade pe an, avand o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date. Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit in prealabil in structura de vanzare respectiva, in spatiile de vanzare si depozitele structurii de vanzare, precum si, dupa caz, in unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare, si nu va fi reinnoit dupa constituire sau in cursul vanzarilor de soldare. Vanzarea de soldare are loc intotdeauna in structurile de vanzare in care produsele respective erau vandute in mod obisnuit.
Actul normativ lasa la aprecierea comerciantilor stabilirea perioadei de solduri sub conditia desfasurarii acestora intre urmatoarele limite:
(i) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna - iarna;
(ii) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara - vara.
Aceste limite au fost stabilite de legiuitor in vederea protejarii nomelor dreptului pozitiv cu privire la concurenta. Una din obligatiile cele mai importante ale comerciantilor este aceea de a notifica primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor, asupra perioadei in care efectueaza vanzarile de soldare.
Este interzisa anuntarea unei vanzari de soldare in alte cazuri si conditii decat cele prevazute mai sus.
Potrivit art. 28 alin. (2) din OG 99/2000, orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut a vanzarii de soldare si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care operatiunea de soldare nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.
Spre deosebile de vanzarile de soldare, vanzarile promotionale se pot desfasura in orice perioada a anului, fara a face obiectul unei notificari prealabile. In sensul OG 99/2000, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry ori prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
(i) sa nu fie efectuate in pierdere;
(ii) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
(iii) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
Nu sunt considerate vanzari promotionale:
(i) actiunile de promovare efectuate de producatori;
(ii) actiunile de lansare de produse sau servicii noi pe piata.
Legea stipuleaza obligatia comerciantului care anunta o reducere de pret de a o raporta la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice, astfel incat pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. In acceptiunea OG 99/2000, pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Cu toate acestea, cu totii suntem martori unor false practici comerciale de vanzari cu pret redus, mai precis, situatia in care un produs poate fi achizitionat intr-o astfel de perioada la un pret egal cu cel practiat anterior de comerciant.
Comentarii articol (1)