În acest scop, marți a apărut în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență a Guvernului 16/2020, prin care se prevede organizarea unor astfel de spații de cântărire, în zonele de parcare adiacente drumurilor naționale și autostrăzilor (atât cele existente reabilitate, cât și cele care vor fi făcute în viitor).
Transportatorii de mărfuri care folosesc mașini mari trebuie să se încadreze în anumite limite de greutate pentru a putea circula pe drumurile publice.
Conform Ordonanței Guvernului nr. 43/1997, cei care depășesc masa totală maximă admisă, masele maxime admise pe axe și/sau dimensiunile maxime admise pot circula pe drumurile publice, însă doar dacă dețin o autorizație specială de transport (AST).
O astfel de AST poate fi obținută de la administratorul drumului pe care se circulă, care stabilește și tarifele, traseul, precum și alte condiții.
„Conform proiectului Guvernului, va fi necesară obținerea unei AST, pentru ca România să poată se conformeze limitelor impuse prin legislația europeană. Statele membre trebuie să ia măsuri specifice în scopul identificării vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule în circulaţie asupra cărora există suspiciuni de depăşire a greutăţii maxime autorizate şi care, prin urmare, ar trebui verificate de autorităţile lor competente în vederea asigurării conformităţii cu cerinţele prevăzute de aceasta directivă”, era menționat în expunerea de motive atașată OUG 16/2020, când era în formă de proiect.
„Fiecare stat membru trebuie să efectueze în fiecare an calendaristic un număr adecvat de controale privind greutatea vehiculelor sau ansamblului de vehicule în circulaţie, proporţional cu numărul total de vehicule inspectate anual pe teritoriul său”, scria în același document.
Așadar, deoarece de o obligație pe care România o are în baza legislației europene și pentru că ordonanța va duce, indirect, la înmulțirea numărului de locuri în care va avea loc acea cântârire a vehiculelor, pentru a se putea vedea dacă ele depășesc greutățile maxime admise și dacă au AST, e clar că numărul unor astfel de controale va crește în următorii ani.
Aceeași legislație europeană prevede că măsurile trebuie luate până în 2021, deci am putea vedea sporirea controalelor chiar începând de anul viitor sau de peste doi ani.