În cazul zborurilor conexe (mai multe segmente de zbor pentru a ajunge la destinație) confirmate prin aceeași rezervare, dar realizate de companii de zbor diferite, despăgubirea pentru anularea ultimului segment de zbor poate fi cerută și instanțelor de la locul de plecare de la primul segment de zbor. Decizia recentă a CJUE în această materie poate fi consultată aici.
Practic, asta înseamnă că dacă s-a făcut o unică rezervare pentru o călătorie București - X (destinație finală), formată din trei segmente de zbor (pe primul se merge cu o companie, iar pe celelalte două cu o altă companie aeriană), dacă ultimul zbor e anulat de cea de-a doua companie, instanța din România e competentă pentru a tranșa problema despăgubirilor cu compania care a anulat zborul.
Decizia se înscrie într-un lung șir de soluții oferite de Curte în privința raportului călătorului cu compania aeriană. Alte câteva exemple din ultimii doi ani:
-
companiile aeriene trebuie să își despăgubească pasagerii și pentru accidentele aeriene care nu au legătură cu riscurile zborului;
-
clienţii păgubiți ai unei companii aeriene au dreptul la compensaţii, chiar dacă angajaţii au fost în grevă.
În cazul zborurilor anulate sau cu întârzieri prelungite, în cazul refuzului la îmbarcare sau declasării, pasagerii români pot folosi un formular special de plângere contra companiei aeriene, pe care, în cazul unei soluții întârziate sau uneia nesatisfăcătoare, îl pot trimite chiar Autorității Naționale de Protecția Consumatorului (ANPC), dacă incidentul a avut loc în țară. Formularul pus la dispoziție pe site-ul ANPC poate fi folosit pentru a trimite o plângere unei companii aeriene și/sau Autorității, atunci când există motive întemeiate pentru a reclama încălcarea drepturilor în situațiile de întârzieri prelungite, anulări de zboruri, refuz de îmbarcare sau declasare. Plângerea trebuie adresată însă, mai înainte, companiei.
Comentarii articol (0)