Potrivit OUG nr. 32/2020, ajutorul de deces se acordă pe baza următoarelor documente:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- copia certificatului de deces;
- copia actului de identitate al solicitantului;
- copia actelor de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, a actului care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar;
- copia dovezii/declarației pe propria răspundere că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces;
- copia actului medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani;
- copia adeverinței care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii.
Practic, aceleași acte care trebuiau depuse fizic pentru solicitarea ajutorului de deces se pot trimite și online. Acest lucru va fi posibil atât pe durata stării de urgență, cât și pe o perioadă de 60 de zile de la încetarea acesteia.
După cum declara ministrul muncii în urmă cu câteva zile, această măsură a fost luată pentru limitarea răspândirii infecției cu coronavirus, așa cum s-a procedat și în cazul altor beneficii sociale, pentru a evita deplasările la instituțiile statului în timpul stării de urgență.
“Ne-am gândit inclusiv la situațiile-limită cum ar fi situația în care membrii familiei au nevoie de acte în vederea primirii ajutorului de deces. Și acest tip de ajutor se poate solicita online, prin evitara deplasării la casele județene de pensii”, a declarat recent Violeta Alexandru, ministrul muncii, la prezentarea mai multor măsuri luate de Guvern prin OUG.
Reamintim că, la începutul acestui an, ajutoarele de deces au fost majorate. Concret, se acordă 5.429 de lei pentru decesul asiguratului sau pensionarului și 2.715 lei pentru decesul unui membru de familie al acestora.
Conform Casei Naționale de Pensii, în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achită soţului supravieţuitor, copilului, părintelui, tutorelui, curatorului sau oricărei persoane care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile de înmormântare. De cealaltă parte, în cazul decesului unui membru de familie, ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.
Pentru binele nostru și al celor din jur, e important să evităm cât mai mult deplasările în această perioadă. Noi, avocatnet.ro, îți venim în ajutor cu campania România online, unde te informăm zilnic despre toate lucrurile pe care le poți rezolva online în relația cu statul, fără să te mai duci la ghișeele autorităților. În acest fel, tu îți poți continua activitatea cât mai aproape de normal chiar și în aceste zile, dar te poți feri în același timp de riscuri, protejându-i, prin asta, și pe ceilalți membri ai comunității tale.
Urmărește campania noastră aici, inventariem rând pe rând toate serviciile și procedurile la care ai acces direct din fața calculatorului, ca cetățean sau ca firmă.
Dacă știi și alte autorități care lucrează online sau dacă ești o instituție care lucrează online, trimite-ne un e-mail la redactie(@)avocatnet.ro și o să te ajutăm la răspândirea informațiilor, astfel încât să ajungă la cât mai mulți oameni care ar putea beneficia de ele.
Comentarii articol (7)