Prin proiectul de lege ce a trecut în aprilie de de Parlament s-a dorit extinderea entităților cărora le sunt datorate ratele și cu privire la care poate fi amânată plata datoriei. Mai exact, pe lângă bănci sau instituții financiare nebancare, ar fi putut fi amânată și plata datoriilor când creditorul este un recuperator de datorii sau o instituție financiară specializată, prin care se derulează finanțarea unor proiecte de importanță strategică, în concordanță cu politicile guvernamentale de susținere a mediului de afaceri romanesc.
Însă decizia CCR amână intrarea în vigoare a unei astfel de măsuri, care trebuie rediscutată în Parlament și readoptată. Conform instanței de contencios constituțional, problema a fost că propunerea încălca principiul bicameralismului.
Principiul bicameralismului, conform jurisprudenței CCR (de exemplu, Decizia nr. 62/2018, la punctul 60), este încălcat, în esență, atunci când forma unei legi adoptate de camera decizională este radical diferită de forma adoptată de prima cameră (din cauza diferenței de conținut juridic și de configurație a celor două forme ale proiectului). Cu alte cuvinte, camera decizională poate să intervină și să modifice anumite aspecte ale formei adoptate de prima cameră, însă nu radical.
Astfel, legea va trebui să se întoarcă în Parlament și să urmeze procesul legislativ de la zero, pentru a se aplica (în situația în care se dorește readoptarea acesteia; chiar și așa, nimic nu garantează că noul proiect va fi asemănător cu cel prezentat mai sus). De asemenea, ar trebui extins și termenul de depunere a cererilor, care a trecut de o lună.
Ce alte schimbări erau propuse
Legea viza aprobarea OUG nr. 37/2020, care a fost actul normativ ce a permis amânarea ratelor bancare, pe timpul stării de urgență și o perioadă de timp, după.
O altă noutate era că debitorii afectați - direct sau indirect - de toate tipurile de secetă (cum sunt producătorii agricoli) urmau beneficiază și ei de o amânare expresă în ceea ce privește plata ratelor pentru împrumuturile pe care le-au contractat. Această amânare era programtă să dureze până la 18 luni, dar nu mai târziu de 31 octombrie 2021.
În plus, nu s-ar mai fi capitalizat dobânzile la soldul creditului existent (adică dobânzile nu ar fi fost adăugate principalului, ajungându-se la obligația de plată a dobânzii la dobândă), la finalul perioadei de suspendare.
În final, noua lege ar fi dus și la suspendarea tuturor procedurilor de executare silită (precum popririle) - începute până la momentul intrării în vigoare a proiectului de lege adoptat și până la finalul anului - care erau dispuse față de cei care au credite la bancă și beneficiau de suspendarea plății ratelor (legea nu prevedea expres că se limita doar la aceste categorii de persoane, dar, având în vedere contextul, ar fi fost rezonabilă o interpretare în sensul menționat anterior, mai ales că discutăm de o măsură excepțională, care ar trebui să fie de strictă interpretare).
Măsurile de amânare a ratelor la credite se aplică de mai mult timp, având în vedere că ordonanța de urgență și normele de punere în aplicare au intrat mai demult în vigoare. Chiar dacă proiectul de lege nu a intrat în vigoare (din cauza viciilor de neconstituționalitate), efectele OUG nr. 37/2020 nu sunt înlăturate, nefiind vorba, aici, de o lege de respingere a acesteia.
Atenție! Modificările menționate mai sus vor deveni aplicabile doar dacă Parlamentul readoptă măsurile, corectând viciile de constituționalitate.
Comentarii articol (2)