Potrivit propunerii legislative, ce a primit votul decisiv al deputaților în noiembrie, valoarea ISR ar ajunge, până în 2023, la 1.200 lei. Ulterior, valoarea indicatorului social de referinţă s-ar modifica anual, prin legea bugetului de stat, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor de consum prognozat pe anul anterior. Însă, pentru 2021, creșterea era propusă la 780 lei. În prezent, cuantumul ISR este stabilit la 500 de lei.
Doar că președintele țării a cerut, în 24 decembrie, reexaminarea propunerii adoptate de parlamentari, pentru a se ajunge la o mai bună corelare între valoarea ISR, pe de o parte, și bugetul asigurărilor sociale, pe de alta. Adică parlamentarii ar aștepta să vadă noul buget și abia apoi ar lua decizia stabilirii majorării ISR, în funcție de felul cum ar urma să fie cheltuiți banii publici. Cu alte cuvinte, șeful statului nu critică, neapărat, cuantumul propriu-zis la care s-a ajuns, ci faptul că ar apărea riscul unor probleme financiare, dacă nu se ajunge la corelarea precizată.
Reexaminarea legii s-ar face în paralel cu procesul adoptării bugetului de asigurări sociale pe anul 2021, proces în care, potrivit Legii nr. 500/2020 a finanțelor publice, e implicat și Guvernul. Astfel, Guvernul ar fi implicat - chiar dacă indirect - în procesul stabilirii ISR, pentru 2021.
Indirect, din cererea președintelui țării ar reieși și o posibilă amânare a stabilirii cuantumului ISR pentru anii 2022 și următorii. Din moment ce argumentele șefului statului vizează corelarea stabilirii cuantumului ISR cu deciziile bugetare, atunci acest lucru nu ar fi posibil decât pentru 2021, pentru că bugetul e stabilit anual. Astfel, ar urma ca, la finalul anului următor, să se stabilească ISR-ul pentru 2022 și tot așa, dacă parlamentarii decid să acționeze potrivit cererilor președintelui țării.
- la data de 1 ianuarie 2021 – 780 lei;
- la data de 1 ianuarie 2022 – 990 lei;
- la data de 1 ianuarie 2023 – 1.200 lei.
În funcție de valoarea ISR-ului se stabilesc majoritatea ajutoarelor sociale de la stat. De exemplu, ne referim la indemnizația de șomaj, venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei sau ajutorul pentru încălzirea locuinței.
Susținătorii propunerii legislative spun că, de când ISR-ul a devenit unitatea de referință în funcție de care sunt determinate beneficiile de asistență socială acordate din bugetul de stat, valoarea acestuia a rămas la 500 de lei și nu a mai suferit nicio modificare. De atunci, însă, au crescut atât nivelul salarial din România, cât și indicii prețurilor de consum.
Acest lucru a dus la o degradare a calității vieții și la scăderea puterii de cumpărare a beneficiarilor de prestații sociale. Situația este cu atât mai dificilă acum, susțin inițiatorii, cu cât epidemia de coronavirus a lăsat și va continua să lase foarte mulți oameni fără locuri de muncă.
Atenție! Propunerea legislativă nu se aplică momentan. Ca să intre în vigoare, aceasta trebuie să treacă, din nou, prin Parlament. După aceea, ea va fi semnată de președintele statului și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (15)