În primul rând, așa cum apare în Ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 1.088/1.910/2020, document apărut marți în Monitorul Oficial, chiar dacă se pot redeschide centrele comerciale mari, în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, sau, așa cum le spunem în mod frecvent, mall-urile, spațiile de joacă pentru copii, sălile de cinema și sălile de jocuri din cadrul acestora rămân închise, iar restaurantele nu pot vinde mâncarea decât “pentru acasă”.
În cazul mall-urilor trebuie să se respecte mai multe reguli ce se respectă și în cazul altor spații comerciale, adică precauții general valabile atât pentru salariați, cât și pentru clienți. Mai exact, aceste reguli sunt:
- purtarea obligatorie a măștii de protecție, care trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;
- angajații cu simptome de boală respiratorie (tuse, strănut, febră, nas curgător etc.) sau care au intrat în contact cu un bolnav confirmat de coronavirus trebuie izolați la domiciliu;
- clienților care prezintă simptome clinice sugestive infecțiilor respiratorii li se recomandă să evite deplasarea la centrul comercial;
- igiena frecventă a mâinilor (dezinfecție sau spălare cu apă și săpun) și evitarea atingerii feței cu mâinile murdare.
Apoi, la reluarea activității în mall-uri, trebuie aplicate următoarele măsuri:
- instalarea de panouri de informare (regulile de igienă și distanțare fizică), de indicatoare de restricționare a aglomerării și stabilirea unor fluxuri de vizitare unidirecționale pentru menținerea distanțării fizice;
- la intrare se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (temperatură care depășește 37,3ºC, măsurată cu termometru noncontact, tuse, strănut etc);
- amplasarea de marcaje orientative în lifturi, scări rulante și în zonele de circulație pentru menținerea distanței fizice de cel puțin doi metri și evitarea staționării îndelungate în grupuri mai mari de șase persoane;
- accesul clienților se va face astfel încât să se asigure distanțarea fizică (numărul maxim de persoane va fi calculat în funcție de suprafața centrului comercial, cu asigurarea unei suprafețe de minimum șapte m2/persoană);
- panouri separatoare în toate zonele de informare/birouri vânzare/casă marcat/ghișee;
- acolo unde este posibil, crearea unor căi de acces diferite față de cele de ieșire, iar unde nu există posibilitatea, fluxurile de intrare/ieșire se vor delimita prin amplasarea de linii/bariere de separare;
- dezinfecția frecventă a suprafețelor cu produse biocide avizate/autorizate pentru toate spațiile comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale, lifturi, coridoare, scări etc.);
- dezinfectarea frecventă a caselor de marcat și POS-urilor cu dezinfectanți avizați/autorizați, precum și încurajarea plăților cu cardul;
- instalarea de dispensere cu produse biocide avizate/autorizate pentru dezinfecția mâinilor în toate zonele de acces în centrul comercial, comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.);
- asigurarea igienizării toaletelor cât mai frecvent posibil;
- aerisirea spațiilor cât mai frecvent și menținerea în poziția deschis, pe cât posibil, a ușilor de acces, precum și oprirea sistemelor de perdele de aer la intrări și interzicerea folosirii ventilatoarelor în magazine;
- asigurarea unui program de întreținere a echipamentelor de climatizare, curățarea și schimbarea filtrelor;
- instruirea personalului de curățenie din centrele comerciale privind măsurile de protecție individuală, procedurile de curățare și dezinfectare a spațiilor comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.), măsurile de eliminare a deșeurilor. Asigurarea de echipament individual de protecție adecvat nivelului de risc (de exemplu, mască cu cartuș filtrant pentru cei care întrețin echipamentele de ventilație, schimbă/curăță filtrele) și instruire privind modul de utilizare a echipamentului individual de protecție;
- interzicerea testării produselor cosmetice pe piele;
- în cadrul magazinelor se va reduce timpul de acces în cabina de probă (de exemplu, prin permiterea accesului cu doar trei articole de persoană);
- asigurarea unei bune ventilații a cabinelor (se mențin deschise/perdeaua ridicată când nu este folosită cabina).
De asemenea, și în cazul mall-urilor se vor aplica toate măsurile pe care trebuie să le ia angajatorii în contextul epidemiei de coronavirus, adică, printre altele, efectuarea triajului epidemiologic, în cazul angajaților proprii, în fiecare zi.