Cele mai importante precizări din Hotărârea 643/2020 sunt cele referitoare la instituțiile abilitate să supravegheze producția, importul și folosirea dronelor pe teritoriul și în spațiul aerian al României:
- Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor va fi autoritatea de notificare către Comisia Europeană;
- evaluarea și monitorizarea organismelor de evaluare a conformității se efectuează de către un organism național de acreditare, care va fi stabilit ulterior;
- Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) este autoritatea de supraveghere a produselor de pe piață;
- Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor verifică produsele puse la dispoziție pe piața din România de către importatori și distribuitori, indiferent de canalul de comercializare, pentru a se asigura că sunt respectate anumite cerințe.
În cazul produselor neconforme sau al nerespectării celorlalte prevederi ale hotărârii de guvern, amenzile acordate vor fi între 2.000 și 20.000 de lei.
Prin această hotărâre, Guvernul va asigura aplicarea prevederilor altor două regulamente europene: 2019/945 (martie 2019) și 2019/947 (mai 2019).
1. Hotărârea invocă definițiile stabilite de Regulamentul delegat (UE) 2019/945 al Comisiei, dintre care amintim:
- „aeronavă fără pilot la bord” (UA) înseamnă orice aeronavă operată sau destinată să opereze în mod autonom sau să fie pilotată de la distanță fără pilot la bord;
- „sistem de aeronave fără pilot la bord” (UAS) înseamnă orice aeronavă fără pilot la bord și echipamentul prin care este comandată de la distanță;
- „UAS de construcție privată” înseamnă un UAS asamblat sau fabricat pentru uzul propriu al constructorului, cu excepția UAS asamblate dintr-un set de piese introduse pe piață de producător ca set unic de asamblare.
Regulamentul amintit stabilește obligațiile producătorilor, importatorilor și distribuitorilor de drone, înainte de a le trimite spre comercializare: să aibă documentația tehnică, manual de utilizare în limba țării, etichetarea corespunzătoare etc. De asemenea, conformitatea este descrisă în același regulament, precum și procedura de reclamație în cazul lipsei ei.
2. La rândul său, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 al Comisiei stabilește dispoziții detaliate pentru operarea sistemelor de aeronave fără pilot la bord, precum și pentru personalul, inclusiv pentru piloții la distanță, și pentru organizațiile implicate în respectivele operațiuni. Operațiunile de tip UAS sunt definite și sunt precizate normele și procedurile de operare a UAS. În privința piloților la distanță, regulamentul precizează că vârsta lor minimă este de 16 ani.
În nota de fundamentare a hotărârii de guvern se arată că, astfel, legislația națională este în acord cu cele două regulamente europene și domeniul comercializării și al operării dronelor este mai bine acoperit din punct de vedere legal.
În România, utilizarea dronelor în spațiul aerian este deosebit de restrictivă, iar cadrul legislativ care reglementează utilizarea în condiții de perfectă legalitate a dronelor este împărțit prin mai multe acte normative. În plus față de amenzile amintite, Codul aerian prevede și pedeapsa cu închisoarea de la trei luni la un an pentru cei care folosesc drona fără să posede un certificat de înmatriculare sau identificare şi un certificat ori autorizaţie de navigabilitate sau documente echivalente.
Atenție! HG 643/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 727 din 12 august și se va aplica din 12 septembrie.
Comentarii articol (0)