Ordonanța de urgență nr. 130/2020 a introdus cadrul legal pentru acordarea ajutorului de stat entităților menționate mai sus, printre fonduri numărându-se microgranturi de 2.000 de euro (la care au acces atât IMM-urile, cât și PFA-urile și CMI-urile) și granturi pentru capital de lucru (doar pentru IMM-uri). Perioada propriu-zisă de înscrieri nu a început, încă, la acest moment ghidul pentru solicitanți încă fiind în stadiu de proiect.
Cele două tipuri de fonduri menționate mai sus (microgranturi și de granturi pentru capital de lucru), însă, vor trebui returnate dacă nu vor fi cheltuite de beneficiari, în termen.
Potrivit OUG nr. 130/2020, „[f]ondurile acordate beneficiarilor sub formă de microgranturi și granturi pentru capital de lucru rămase neutilizate vor fi returnate administratorului de schemă în termen de 30 de zile de la expirarea duratei contractului de acordare a ajutorului de stat”.
Atenție! Data limită pentru semnarea contractelor pentru acordarea ajutorului de stat este 31 decembrie 2020, iar perioada de durabilitate a schemei nu poate fi mai mare de trei ani, conform OUG nr. 130/2020 (atât în cazul microgranturilor, cât și în cazul granturilor pentru capital de lucru).
Motivul pentru care fondurile acordate printr-o schemă de ajutor de stat (atât în genral, cât și în cazul particular al microgranturilor și granturilor nerambursabile) trebuie cheltuite în modul stabilit și în perioada stabilită ține de logica unei astfel de finanțări.
Ca regulă, dreptul Uniunii Europene îi interzice statului să intervină în economie prin acordarea ajutorelor de stat companiilor active pe piață. Există, bineînțeles, și situații când ajutorul de stat poate fi acordat, însă ele sunt situații de excepție și trebuie să fie justificate de o necesitate serioasă și obiectivă (cum e cazul unei pandemii ce a afectat economia și firmele).
În acest caz, ajutoarele de stat sunt acordate pentru niște situații foarte precise, ce pot implica atât tipul de cheltuieli suportate de stat, cât și perioada necesară pentru a fi cheltuite (considerându-se, astfel, că, dacă nu au fost cheltuite în perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, ele nu ar mai fi obiectiv necesare pentru firma în cauză; astfel, se ajunge la necesitatea de returnare a microgranturilor și a granturilor).
Un alt aspect ce ar mai trebui clarificat e de ce există obligația de returnare a microgranturilor și a granturilor pentru capital de lucru, însă nu există aceeași cerință și în privința granturilor pentru investiții.
Motivul e că microgranturile și granturile pentru capital de lucru se acordă ca sumă forfetară (cele din urmă și în funcție de cifra de afaceri). În cazul granturilor pentru investiții, ele se vor acorda abia după analizarea unui proiect de investiții, deci ar trebui să implice o sumă de cheltuieli obiectiv necesare.
De aceea, în cazul primelor două, există șanse mai mari, din cauza stabilirii generice a fondurilor ce pot fi accesate (2.000 euro, pentru microgranturi, sau până în 150.000 de euro, dar prin raportare la cifra de afaceri, în cazul granturilor pentru capital de lucru), să se ajungă în situația în care cheltuirea lor nu este necesară (OUG nr. 130/2020 prevede, totuși, o serie de cheltuieli specifice pentru care pot fi folosite microgranturile sau granturile, nu e liber beneficiarul să cheltuie acele (micro)granturi după cum dorește).