E vorba, mai exact, de Ordinul comun al Ministerului Fondurilor Europene și al Ministerului Economiei nr. 1060/2857/2020, care conține o serie de detalii practice despre pașii pe care trebuie să îi urmeze potențialii beneficiari ai granturilor. De exemplu, conform schemei de ajutor de stat, cei interesați vor avea timp până în 30 octombrie 2020 să depună cererea de finanțare.
Ghidul solicitantului ar trebui, de asemenea, să apară în curând, însă - foarte probabil - doar pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene. În acel context, ar trebui să existe detalii și cu privire la începerea perioadei de înscrieri, aspect care, oricum, nu ar trebui să mai dureze foarte mult, având în vedere data limită din octombrie, menționată mai sus.
Proiectul de ghid de finanțare
Practic, ghidul de finanțare (acum, în stadiu de proiect) reprezintă următorul pas în acordarea efectivă a granturilor pentru beneficiarii eligibili, în cadrul programului (mai multe despre acesta, în general, aici). În esență, IMM-urile, PFA-urile și CMI-urile vor avea acces la trei tipuri de finanțări:
- microgranturi de 2000 euro (suma forfetară acordată o singură dată), ce vor putea fi accesate nu doar de IMM-uri, ci și de PFA-uri și CMI-uri);
- finanțare pentru capital de lucru, de până la 150.000 euro;
- granturi pentru investiții, cu o valoare cuprinsă între 50.000 și 200.000 euro.
Atenție! Ghidul de finanțare este doar în stadiu de proiect, deci informațiile conținute în el se pot schimba. Pentu a se aplica, el trebuie adoptat prin act normativ, de Guvern, și să apară în Monitorul Oficial.
Ghidul este un document complex și detaliat ce conține mai multe informații - printre altele - despre:
- regulile pentru acordarea finanțării (ce, oricum, pornesc de la conținutul Ordonanței de urgență nr. 130/2020, care stabilește elementele esențiale ale schemei de ajutor de stat);
- care este procesul de evaluare și de selecție;
- felul cum se va face monitorizarea și controlul modului în care vor fi folosite fondurile, ulterior acordării.
Regulile pentru acordarea finanțării conțin specificații detaliate despre chestiuni precum:
(i) Criterii de eligibilitate a solicitantului. De exemplu, granturile de 2.000 de euro nu vor putea fi accesate de IMM-uri decât dacă vor dovedi că nu dețineau salariați la 31 decembrie 2019. În ceea ce privește granturile pentru capital de lucru, sunt vizate IMM-uri din domenii de activitate precum restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia sau servicii din domeniul transporturilor, printre altele.
În final, în ceea ce privește proiectele de investiții, acestea vizează industrii precum cele alimentară, panificație, patiserie și alte activități asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distribuție și ambalare, servicii de îngrijire și întreținere corporală sau servicii de reparații și întreținere, printre altele.
(ii) Condiții generale de eligibilitate a cheltuielilor. Sunt incluse, aici, criterii ce țin de perioada de angajare a cheltuielilor sau de contabilizarea cheltuielilor. De asemenea, este precizat faptul că trebuie să fie vorba de cheltuieli necesare realizării operațiunii și rezonabile.
(iii) Condiții speciale pentru investiții. Spuneam că o parte din finanțare se adresează celor ce vor să obțină granturi pentru investiții. În cazul lor, este obligatoriu, de exemplu, ca investiția să fie menținută, funcțională și utilizată în regiunea beneficiară pentru minimum 3 ani de la efectuarea plății finale către beneficiar. Sau este precizat că nu pot fi făcute achiziții în regim leasing.
În ceea ce privește procesul de evaluare și selecție, acesta va diferi după ce tipuri de proiecte e vorba. Dacă e vorba de microgranturile de 2.000 euro sau de finanțarea pentru capital de lucru, procesul va fi unul automatizat, iar valoarea ajutorului de stat va fi calculată în urma interogării bazelor de date care conțin informații relevante.
În privința finanțărilor pentru investiții, se va face o evaluare tehnico-economică, bazată pe rentabilitatea proiectelor de investiții sau cofinanțarea proiectelor (aportul adus de solicitant; cu cât e mai mare acesta, cu atât se pare că șansele de selectare a proiectului cresc).
De asemenea, vor fi luate în considerare raportul dintre cuantumul grantului solicitat și profitul operațional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare sau felul cum domeniul efectiv de activitate pentru care se cere finanțare se raportează la balanța comercială (dacă proiectul face parte dintr-un domeniu unde se importă mai mult decât se exportă, atunci va primi puncte în plus).
Cei nemuțumiți de rezultatul selecțiilor vor putea face contestații.
În final, monitorizarea folosirii fondurilor presupune că beneficiarul finanțării va monitoriza constant implementarea proiectului și a rezultatelor și va furniza constant autorităților informații și date necesare analizării progresului proiectului și monitorizării programului operațional.
Va fi trimis un raport de progres pentru finanțările privitoare la capitalul de lucru și la investiții, la 180 de zile după ce au intrat banii în bancă.
De asemenea, anual (ulerior implemetării proiectului), vor trebui trimise rapoarte de durabilitate - în cazul proiectelor de investiții.
Atenție! Înscrierile nu sunt posibile, deocamdată. Acestea trebuie să fie anunțate de către Ministerul Fondurilor Europene, cel mai probabil, în curând.