Practic, Reg. UE nr. 1055/2022 va modifica Reg. UE nr. 1071/2009, acesta din urmă stabilind o serie de condiții minimale pentru efectuarea activității de transport rutier, de către firmele din statele membre ale UE.
La acest moment, Reg. nr. 1071/2009 prevede că statele membre ale UE „pot decide să impună cerinţe suplimentare [față de ce există în Regulament], care trebuie să fie proporţionale și nediscriminatorii, pe care întreprinderile trebuie să le îndeplinească pentru a exercita ocupaţia de operator de transport rutier”.
Această prevedere va fi înlăturată din 2022, însă, astfel că transportatorii rutieri români vor fi obligați doar să respecte ce va exista în forma (modificată) de atunci a Reg. nr. 1071/2009. E vorba, mai exact, de următoarele condiții ce trebuie și vor trebui îndeplinite de transportator:
- să aibă un sediu real și stabil pe teritoriul unui stat membru;
- să aibă o bună reputaţie;
- să aibă capacitatea financiară adecvată; și
- să aibă competenţa profesională necesară.
Modificările fac parte dintr-un pachet mai larg de măsuri ce includ atât schimbări în privința desfășurării activității propriu-zise de transport, cât și modificări specifice ce țin de tratamentul angajaților (de exemplu, aici, aici și aici).
Atenție! Regulamentul nr. 1055/2020 se va aplica abia din 21 februarie 2022. Fiind vorba de un asemenea act normativ, el nu mai necesită transpunerea în sistemul juridic intern din România, având aplicabilitate directă (lucru care nu înseamnă că nu vor fi adoptate, totuși, anumite acte normative de facilitare a implementării).