În esență, Reg. UE nr. 1055/2020 (cel care se va aplica din 21 februarie 2022) va modifica Reg. UE nr. 1071/2009, ce stabilește condițiile esențiale care trebuie îndeplinite de un transportator, pentru a exercita activitatea specifică.
Odată modificat, Reg. nr. 1071/2009 va introduce o condiție suplimentară pentru desfășurarea activității de transport, de către firme din UE (inclusiv românești): acestea vor trebui „să aibă la dispoziție în permanență și în mod obișnuit un număr de vehicule care respectă condițiile stabilite la litera (e) (condiții referitoare la autorizarea vehiculelor utilizate pentru transport-n.red.) și de conducători auto al căror loc de staționare obișnuit se află la un centru operațional din statul membru respectiv; în ambele cazuri numărul acesta este proporțional cu volumul operațiunilor de transport efectuate de întreprindere”.
Așadar, o firmă va trebui să se asigure că, în funcție de volumul activității, are un număr suficient de angajați și de vehicule folosite pentru transport.
Această obligație ar trebui să faciliteze o serie de alte schimbări și scopuri urmărite de legislația europeană în domeniul transportului (reglementată nu doar prin Reg. UE nr. 1071/2009).
De exemplu, acordarea unor drepturi suplimentare salariaților, în special asigurarea faptului că se întorc acasă o dată la patru săptămâni. Existența unui număr suficient de vehicule și de angajați ar scădea din presiunea pusă pe salariații care ar avea excesiv de lucru. În plus, schimbarea de mai sus ar trebui corelată cu o altă obligație impusă din 2022 firmelor de transport, aceea de a se asigura că un vehicul se va întoarce în România în cel mult opt săptămâni de la plecare.
De asemenea, obligația de a deține un număr de vehicule și angajați proporțional cu volumul activității ar ajuta și la prevenirea folosirii unor societăți de tip „cutie poștală” (unde nu există activitate reală desfășurată de o societate în statul în care e înregistrată).
În același timp, pentru a se asigura respectarea obligației precizate mai sus, Reg. nr. 1055/2020 mai prevede că statele membre (inclusiv România) vor trebui să includă în registrele naționale relevante, din domeniu (unde apar informații despre firmele de transport), și:
- numerele de înmatriculare ale vehiculelor aflate la dispoziția întreprinderii de transport și
- numărul persoanelor angajate în întreprindere la data de 31 decembrie a anului precedent, care se înregistrează în registrul național până la data de 31 martie a fiecărui an.
Modificările fac parte dintr-un pachet mai larg de măsuri ce includ atât schimbări în privința desfășurării activității propriu-zise de transport, cât și modificări specifice ce țin de tratamentul angajaților (de exemplu, aici, aici și aici).
Atenție! Regulamentul nr. 1055/2020 se va aplica abia din 21 februarie 2022. Fiind vorba de un asemenea act normativ, el nu mai necesită transpunerea în sistemul juridic intern din România, având aplicabilitate directă (lucru care nu înseamnă că nu vor fi adoptate, totuși, anumite acte normative de facilitare a implementării).