Batalia producatorilor si retailerilor pe informatiile cu privire la profilul consumatorilor este tot mai acerba. Specialistii estimeaza ca anul acesta cererea de baze de date s-a dublat. Datele despre cumparatori au devenit si ele mult mai detaliate.
Pe seama unei competitii tot mai acerbe intre companii si nevoia de cunoastere a publicului-tinta, specialistii in marketingul direct estimeza pentru anul acesta o dublare a cererii de baze de date cu informatii despre consumatori. Aceasta in conditiile in care, la nivelul anului trecut, piata de profil a ajuns la aproximativ un milion de euro. Mai precis, conform unui studiu realizat de ARMAD si Daedalus in 2005, 14,1% din cifra de afaceri totala a industriei de marketing direct au intrat in bugetul companiilor in urma prestarii serviciilor de administrare si brokeraj ale bazelor de date publice construite de organizatii pentru a le inchiria. Cele mai multe cereri se inregistreaza in sectorul bancar, industria bunurilor de larg consum si industria telecomunicatiilor.
In momentul de fata, in aceasta industrie activeaza cinci-sase brokeri de baze de date (firme care se ocupa cu administrarea acestor informatii), dintre care trei, Mailers, Open Public Service si Hitmail, acopera impreuna mare parte din totalul piatei. "Bazele de date sint proprietatea firmelor care organizeaza concursurile sau promotiile, dar pot fi date in adminstrare brokerilor si inchiriate", explica Seitan. Potrivit acestuia, pe viitor este posibil ca afacerile cu "numere de telefon" sa atraga si jucatori din afara tarii.
Fata ascunsa a promotiilor
Tombolele, taloanele prin care se pot cistiga diverse premii, promotiile sau oricare alt gen de concurs in care se pun la bataie diverse premii pot aduce unui consumator diverse beneficii materiale.
Cistigul producatorului sau al retailerului care organizeaza astfel de concursuri poate fi insa mult mai mare. Pe linga faptul ca aceste tactici specifice marketingului pot genera o crestere a vinzarilor sau fidelizarea consumatorului, informatiile astfel obtinute pot completa bazele de date ale acestora. Reprezentantii companiilor de direct marketing sustin ca in ultima perioada bazele de date au devenit din ce in ce mai sofisticate, apropiindu-se tot mai mult de cele tranzactionate pe pietele din Occident.
Cit costa numarul tau de telefon
Mai mult, "batalia" pentru aceste informatii este tot mai mare. "Pe linga informatiile obisnuite, precum data nasterii, sexul sau profesia, bazele de date au inceput sa contina si referiri la dorintele romanilor. Este vorba despre raspunsurile la intrebarea standard: ce produse ati cumpara in urmatoarea perioada", sustine Marian Seitan, director general la agentia de marketing direct Hit Mail si membru in Asociatia Romana de Marketing Direct (AMRM).
In momentul de fata, pretul unei inregistrari (o persoana cu datele de identificare) variaza de la citiva centi, in cazul bazelor de date cu informatii simple pina la cinci euro. "Elementele legate de intentiile de cumparare ale consumatorilor sint cele mai valoroase pentru companie, dar si cele mai costisitoare", sustine Seitan.
De asemenea, statisticile au demonstrat ca o baza de date cu informatii relevante si complete poate genera vinzari de trei ori mai mari decit o lista nu foarte bine pusa la punct. Mai mult, succesul unei campanii de marketing depinde in proportie de 50% de corectitudinea informatiilor folosite.
La nivelul anului trecut existau in jur de 10-15 liste care contin cu intre 10.000 si 100.000 de inregistrari.
La ce folosesc bazele de date
Informatiile care pot fi furnizate prin inchirierea unor baze de date sint utilizate in special in diversele forme ale marketingul direct. Este vorba despre scrisorile publicitare, brosurile sau mostrele pe care producatorii sau retailerii le trimit publicului-tinta in vederea promovarii produselor lor. Statisticile arata ca o familie de romani primeste, in medie, patru-cinci plicuri publicitare pe an, adica de zece sau chiar de 25 de ori mai putin decit in alte state din Europa.
Comentarii articol (0)