În concret, e vorba de un Regulament UE (nr. 1055/2020) care a fost recent oficializat - dar care se va aplica abia din 21 februarie 2022 - și care va introduce, în cadrul Reg. UE nr. 1072/2009 (aplicabil și acum pentru transporturile internaționale de mărfuri - în numele unui terț - intra-UE), o prevedere ce va duce la posibilitatea pentru utilizatorii serviciilor de transport de a răspunde ei înșiși pentru încălcări făcute de firmele de transport.
„Statele membre stabilesc norme privind sancțiunile aplicabile expeditorilor, agenților de expediție, contractanților și subcontractanților pentru nerespectarea dispozițiilor de la capitolele II și III în cazul în care aceștia aveau cunoștință sau ar fi trebuit să aibă cunoștință, având în vedere toate circumstanțele relevante, de faptul că serviciile de transport comandate implică încălcări ale prezentului regulament”, este precizat în Reg. UE nr. 1055/2020.
Astfel, expeditorii, agenții de expediție, contractanții și subcontractanții (însă doar profesioniștii, conform considerentelor din cadrul Reg. UE nr. 1055/2020) vor răspunde și ei dacă vor ști sau vor fi trebuit să știe că firmele de transport pe ale căror servicii le folosesc vor încălca anumite tipuri de reglementări din cadrul Reg. UE nr. 1072/2009 (în forma aplicabilă din 21 februarie 2022):
- cele referitoare la condițiile efectuării transportului internațional, în special în ceea ce privește licența comunitară (vor apărea niște modificări și în privința acestor reguli);
- cele privitoare la cabotaj (care și ele, la rândul lor, vor fi schimbate parțial - de exemplu, aici și aici).
Acest lucru nu ar trebui înțeles că firmele de transport nu vor mai răspunde, însă logica este de a preveni folosirea serviciilor celor care comit încălcările respective și, astfel, de a le afecta poziția pe piață (prin determinarea scăderii cererii pentru astfel de servicii).
Cel mai probabil, o firmă ce încalcă norme privind licența comunitară sau cabotajul ar putea oferi servicii mai ieftine și, atunci, s-ar putea ajunge în situația în care astfel de companii dețin o cotă ridicată de piață.
Astfel, efectele indirecte ale acestor modificări vor fi și că se va asigura un climat concurențial mai sigur, necreând dezavantaje pentru firmele care se vor conforma normelor obligatorii.
Modificările fac parte dintr-un pachet mai larg de măsuri ce includ atât schimbări în privința desfășurării activității propriu-zise de transport, cât și modificări specifice ce țin de tratamentul angajaților (de exemplu, aici și aici).
Atenție! Regulamentul nr. 1055/2020 se va aplica abia din 21 februarie 2022. Fiind vorba de un asemenea act normativ, el nu mai necesită transpunerea în sistemul juridic intern din România, având aplicabilitate directă (lucru care nu înseamnă că nu vor fi adoptate, totuși, anumite acte normative de facilitare a implementării).