Proiectul de ordin aflat în dezbatere la MLPDA apare în contextul în care România nu beneficiază acum de norme privind proiectarea și execuția pistelor pentru biciclete la standarde europene. În esență, proiectul conține un ghid de proiectare a infrastructurii pentru biciclete, ce stabilește standardele minime pe care va trebui să le respecte aceasta.
Mai exact, Ghidul de proiectare a infrastructurii pentru biciclete stabilește cum se va face planificarea și dezvoltarea unei rețele de trasee pentru biciclete, cum se vor reproiecta intersecțiile, care vor fi caracteristicile pistelor pentru biciclete construite pe parcuri, în parcuri sau pe partea carosabilă, dar și cum vor trebui să arate parcările pentru biciclete, indiferent dacă vorbim despre parcarea de scurtă sau de lungă durată.
De exemplu, potrivit ghidului, pistele vor trebui să îndeplinescă, simultan, următoarele condiții:
- să asigure o lățime de minimum 2,5 m pentru pistele cu un singur sens și minimum 3,0 m pentru cele cu dublu sens, fără obstacole, pe toată lungimea traseului;
- să asigure o înălţime de liberă de trecere pe sub obstacole de minimum 2,5 m sau, dacă infrastructura deja există, de minimum 2,1 m în tuneluri, pe pasaje și poduri;
- să asigure un spațiu de siguranță de 0,5 m în lateralele pistei pentru biciclete, liber de orice obstacol. În plus, în zona interioară virajelor se interzic obstacolele mai înalte de un metru la o distanţă cuprinsă între 0,5 m şi un metru;
- să asigure o suprafeță a pistei pentru biciclete dintr-un material rigid, stabil, cu un finisaj antiderapant, pe toată lungimea traseului;
- să asigure un sistem de scurgere și evacuare a apei pluviale astfel încât să nu existe pericol de băltire pe suprafața pistei;
- viteza de proiectare a pistei pentru biciclete este de 30 km/h;
- să asigure legătura facilă și în siguranță cu partea carosabilă destinată traficului general, la capete.
De fapt, pistele vor trebui să arate ca în imaginea de mai jos, cu mențiunea că ele vor putea fi separate de benzile de circulație auto nu doar prin bordură, ci și prin marcaje sau scuaruri.
Secțiune pistă pentru biciclete – delimitare cu bordură
Totodată, ghidul aflat în dezbatere publică conține și o serie de exemple legate de redistribuirea spațiului unor străzi, în așa fel încât să permită costruirea de piste destinate circulației bicicletelor sau trotinetelor electrice.
Exemplu de redistribuire a spațiului în cazul unei străzi cu șase benzi de circulație și scuar
Exemple de redistribuire a spațiului în cazul unei străzi cu patru benzi de circulație
Apoi, ghidul mai prevede și caracteristicile pistelor amplasate pe trotuar. “Legislația interzice conducătorilor de biciclete să circule pe trotuar, dar permite îngustarea trotuarelor, cu respectarea standardelor și a normativelor, pentru a se amenaja piste pentru biciclete. Dacă spațiul permite amenajarea de trasee pentru biciclete pe trotuar, trecerea pentru pietoni și traversarea pentru biciclete vor fi supraînălțate la nivelul trotuarului la toate intersecțiile cu străzi secundare, pietonii și bicicletele având prioritate față de deplasările motorizate”, apare în document.
În cazul amplasării traseelor pentru biciclete în parcuri, ghidul stabilește că acestea vor trebui separate de traficul pietonal, să aibă cât mai puține intersecții cu fluxurile pietonale și că, în cazul lor, se recomandă traseele perimetrale, adică pe la marginea parcurilor.
“La intersecțiile cu traseele pietonale, pietonii vor avea prioritate. Dacă se impune, se vor monta șicane care să oblige bicicliștii să reducă viteza la intersecțiile cu fluxurile pietonale”, mai scrie, în continuare, în ghid.
Când vine vorba despre parcarea bicicletelor, ghidul stabilește că “[p]arcajele pentru biciclete reprezintă elemente de mobilier urban importante menite să faciliteze păstrarea bicicletei în condiții de siguranță la destinație” și că “[s]pațiile unde se amenajează parcajele publice de scurtă sau lungă durată pentru biciclete sau alte vehicule electrice cu două roți trebuie să fie dotate cu puncte sau stații de încărcare, precum și cu terminale/automate sau spații destinate plății închirierii acestora”.
La amenajarea parcărilor de scurtă durată va trebui să se țină seama de câteva criterii de bază, printre care și vizibilitate, securitate, protecţie împotriva intemperiilor și estetică.
Proiectul de ordin ce conține Ghidul de proiectare a infrastructurii pentru biciclete a fost emis de MLPDA în urma consultării cetățenilor, a societății civile și a structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.
Reamintim că, în luna februarie 2020, Codul rutier a fost modificat, pentru a reglementa și circulația cu trotinetele electrice. Potrivit noilor reguli, acestea pot fi utilizate doar de persoanele care au cel puțin 14 ani și numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.
Atenție! Proiectul de ordin de la Ministerul Lucrărilor Publice NU se aplică momentan. Ca să se aplice, acesta trebuie să primească semnătura ministrului de resort și să fie publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)