Însă, după, cum am arătat și aici, prevederea nu a apucat să fie pusă în practică. Dar, dacă modificarea nu ar fi fost făcută, exista cadrul legal ca această practică să devină efectivă - lucru care s-ar fi întâmplat, la un moment dat. Așadar, ce va face, cu adevărat, modificarea e că va preveni (pentru viitor) apariția datelor privitoare la riscul fiscal al unei firme pe pagina de internet a Fiscului.
Posibilele efecte ale publicării clasei/subclasei de risc fiscal în care se află o firmă pe site-ul ANAF, astfel încât această informație să poată fi accesată de parteneri de afaceri, concurenți și orice persoană, în general, sunt serioase. Un efect concret este afectarea prețului acțiunilor unei astfel de companii, atunci când ea e listată la bursă. În acest articol, am oferit mai multe detalii despre posibilele consecințe negative ale publicării informațiilor în cauză pe site-ul ANAF, mai ales în ceea ce privește reputația contribuabililor.
În motivarea schimbării, deputații au argumentat (când proiectul ce a devenit Legea nr. 295/2020 încă se afla în Parlament), în primul rând, că publicarea informațiilor referitoare la riscul fiscal poate crea mai multe consecințe negative, printre care:
- nivelul de încredere în piață între companii, cu impact asupra stabilității financiare a acestora;
- accesul la finanțare, prin utilizarea clasei/subclasei în cadrul unor analize de credit/bonitate etc.
Un alt argument care poate fi adus și care există, însă doar implicit, în argumentația deputaților ține de necesitatea și de scopul publicării clasei/subclasei de risc a contribuabilului, pe site-ul Fiscului. Mai exact, e vorba de faptul că scopul încadrării unui contribuabil într-o clasă/subclasă de risc fiscal ține de activitatea fiscală și de eficiența administrației fiscale (cum sunt aplicate procedurile de administrare fiscală și cu privire la care firme sunt alocate mai multe resurse).
În acest context, devine neclar de ce ar fi necesară publicarea informațiilor ce țin de clasa/subclasa de risc fiscal, astfel încât oricine să aibă acces la ele. Administrația fiscală nu devine mai eficientă în aceste situații, iar consecințele principale au efect asupra reputației firmelor, nu neapărat asupra aplicării legislației fiscale.
Până la urmă, e vorba de o chestiune ce vizează strict relația Fiscului cu contribuabilul, comportamentul fiscal al acestuia și, în final, administrarea fiscală eficientă. Pentru niciuna din acestea nu e necesară aducerea informațiilor privitoare la clasa/subclasa de risc și la cunoștința publicului.
Însă modificările nu au înlăturat și mecanismul propriu-zis al încadrării contribuabilului într-o clasă de risc fiscal. De aceea, firmele interesate pot găsi, aici, mai multe informații despre ce implică încadrarea unei companii, în funcție de gradul riscul fiscal.
Clasificarea firmelor și persoanelor fizice în funcție de riscul fiscal este o măsură introdusă la începutul anului 2019, dar care încă n-a fost pusă în aplicare de către Fisc. Acest lucru se va întâmpla în viitorul mai mult sau mai puțin îndepărtat.