Despre podcast
În fiecare săptămână, Roxana Neagu (Directorul Editorial al avocatnet.ro), alături de Alin Popescu (fondatorul avocatnet.ro) discută despre noutățile din legislație și impactul lor în viața ascultătorilor. Sunt abordate subiecte ce țin de consecințele noilor legi asupra oamenilor obișnuiți, dar și asupra companiilor. Vezi unde poți asculta gratuit podcastul nostru. Departe de-a fi o discuție purtată în limbaj complicat, podcastul e un prilej de conversație pe subiecte pe care, de regulă, presa tradițională le tratează superficial.
De aceea, înțelegerea pe care gazdele podcastului o propun ascultătorilor e simplă: un episod pe săptămână și ai o imagine corectă asupra lucrurilor ce urmează, din perspectivă legislativă, pentru tine sau compania ta.
În această ediția am discutat cu Mirela Călugăreanu, președintă la Agenția Națională de Administrare Fiscală, despre aplicațiile informatice lansate de ANAF în acest an, dar și despre ce urmează în 2021 la capitolul digitalizare și relația Fiscului cu firmele & cetățenii.
Timecode: 00:00:00
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:02] Bună ziua, doamnă Mirela Călugăreanu. Vă mulțumim că sunteți alături de avocatnet.ro. Discuția noastră se nimerește să vină fix după un weekend în care site-ul ANAF a fost indisponibil pentru că s-au modernizat rețelele de comunicație, după cum spunea comunicatul de presă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:21] În ultimii zece ani cred că am intrat zilnic pe site și într-adevăr pe prima pagină văd acum un site care arată mai bine, care e mai organizat și mai intuitiv, ceea ce face experiența de navigare mai simplă, găsim mai ușor informațiile și aplicațiile necesare. Se poate vedea cu ochiul liber că s-a schimbat design-ul. Ce puteți să ne spuneți despre lucrurile care nu se văd, ce a adus nou modernizarea din acest weekend?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:00:46] Bună ziua și vă mulțumesc pentru invitație! Modernizarea din acest weekend a fost vizibilă să spun asa, și din perspectiva contribuabililor, însă sunt foarte multe lucruri care în ultima perioadă se fac în partea de back office în ideea de a implementa toate obiectivele pe care ni le-am propus prin strategia de informatizare pe care am reușit să o construim, așa cum prea bine știți, undeva la finalul anului 2019.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:17] Mă bucur că aduceți discuția la acest subiect, cumva aici voiam să ajung și eu: ne apropiem de finalul anului 2020, invariabil luna decembrie ne invită la bilanțuri și-aș vrea să ne întoarcem fix la momentul pe care îl menționați, finalul anului 2019, când anunțați finalizarea strategiei de informatizare ANAF care cuprindea la momentul respectiv 14 proiecte importante. O să menționez câteva dintre ele, era vorba de unificarea sistemului de administrare a persoanelor fizice cu cel al firmelor, era vorba de dezvoltarea unui sistem informatic integrat Big Data de analiză de risc,dar și de migrarea sistemului de administrare a creanțelor fiscale ale firmelor pe baza centrală a ANAF. Ne apropiem, iată, de împlinirea a anui an de la momentul acelui anunț. Ne puteți spune care este statusul de implementare a acestei strategii la acest moment? Ce proiecte avem gata și ce urmează în perioada imediat următoare să fie finalizat?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:02:18] Este adevărat, strategia de informatizare elaborată de Fiscul român în anul 2019 cuprindea un număr de 14 proiecte de dezvoltare în privința sistemelor IT pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală le utilizează. Între timp la acestea s-au mai adăugat înca 6 proiecte astfel încât strategia noastră în prezent cuprinde 20 de proiecte de dezvoltare din această perspectivă.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:02:57] La aproape un an de la implementarea strategiei de informatizare, vreau să vă spun că deja 4 proiecte au fost finalizate și mă refer aici la transferul electronic al informațiilor din Phoenix, o aplicație dedicată structurilor de inspecție fiscală, în sistemul de administrare al creanțelor fiscale, de asemenea la realizarea sistemului informatic pentru poprirea electronică a conturilor bancare.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:03:22] Un alt proiect care a fost finalizat se referă la simplificarea fișei pe plătitor, și nu în ultimul rând, dezvoltarea platformei prin care se gestionează spațiul privat virtual. În legătură cu spațiul privat virtual aș dori să reamintesc o serie de lucruri pe care cred că contribuabilii noștri și mediul de afaceri din România deja s-au familiarizat, deja au fost sesizate. În primul rând, crearea posibilității de transmitere electronică de către contribuabili și de primire din perspectiva organelor fiscale a documentelor specifice evitării dublei impuneri și acordurilor fiscale internaționale prin intermediul SPV.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:04:09] De asemenea un element la care noi am insistat foarte mult și la care s-a lucrat l-a reprezentat implementarea sistemului de identificare vizuală de la distanță, deci online pentru aprobarea înregistrării contribuabililor în Spațiul Privat Virtual. Și vreau să vă spun că, din data de 18 august anul curent, de când această facilitate a devenit funcțională, până astăzi, au fost indentificate vizual de la distanță și înregistrate pe această cale în Spațiul Privat Virtual peste 8.000 de persoane.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:04:47] Un alt element important legat de SPV, a fost extinderea serviciului de programări online, lucru care se realizează pe această cale evitând efectuarea de vizite și de deplasări la sediile unităților fiscale pentru identificarea vizuală online în vederea înrolării în SPV.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:05:04] Nu în ultimul rând, important este și faptul că am reușit să implementăm facilitatea îndeplinirii obligațiilor fiscale atât pentru persoane fizice, cât și de către persoanele juridice prin interconectarea SPV-ului cu ghișeul.ro. Acestea sunt elemente esențiale care din perspectiva noastră au însemnat un progres în ceea ce privește dezvoltarea platformei care gestionează Spațiul Privat Virtual. Deci am vorbit despre proiecte deja finalizate din strategie pe care ne-am propus-o anul trecut. Alte proiecte importante se află într-un stadiu avansat de finalizare.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:05:53] Înainte să trecem la ele, îmi puteți da mai multe detalii, de exemplu mi-a atras atenția chestiunea cu fișa pe plătitor, ați spus că este vorba de o simplificare, ne puteți spune un pic despre ce este vorba, în ce direcție merge această simplificare?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:06:00] Acest proiect ne-a adus beneficii atât nouă, cât și contribuabililor din perspectiva organelor fiscale, timpul de rulare a aplicației prin care noi gestionăm fișa de plătitor este mult redus și atunci contribuabilii nu trebuie să mai aștepte aceste informații un timp îndelungat. Din perspectiva contribuabililor este important că facilitează transmiterea datelor aflate în evidența pe plătitor sub forma unei istorizări și unei sumarizări, lucru așteptat și la care s-a lucrat un timp îndelungat. Adică în afară de acea fișă de plătitor extrem de extinsă și cu care contribuabilii nu erau întotdeauna familiarizați, am realizat o fișă sumarizată care pune în evidență de fapt elementele esențiale, arată creanța fiscală neachitată, dacă ea se află în executare silită și asa mai departe.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:07:04] Știu că mai erau destul de multe nemulțumiri în rândul contribuabililor, apropo de fișele acestea de plătitor, legate de faptul că ele nu reflectau tot timpul, poate, situația reală a contribuabililor respectivi. Ne puteți spune, s-au îmbunătățit bazele de date sau felul în care sunt interconectate lucrurile acestea, astfel încât informațiile de pe fișa de plătitor să ne asigurăm că sunt cele de la zi, actuale?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:07:36] S-au înregistrat unele progrese din această perspectivă, însă marea provocare o va reprezenta anul următor, anul 2021, anul în care se va derula acel proces de migrare a SAP-ului, a sistemului de administrare persoanelor juridice pe baza centrală. Acela va reprezenta într- adevăr o mare provocare din perspectiva Fiscului și sperăm ca acest proces să se deruleze în condiții optime, astfel încât la finalizarea implementării acestei migrări pe baza centrală a SAP-ului să se reducă mult neconcordanțele între evidența contribuabilului și evidența organelor fiscale pentru că, în afară de această migrare care reprezintă un proces tehnic, strict informatic, lucrurile vor trebuie foarte bine puse la punct prin perspectiva soluționării tuturor neconcordanțelor semnalate de contribuabil în legătură cu ceea ce se află evidența documentelor lor fiscale.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:08:40] Și mai am o singură întrebare referitor la răspunsul dumneavoastră, mi-a mai atras atenția subiectul cu Phoenix, daca am înțeles bine aplicația pe care o menționați, care vizează zona de inspecții fiscale. Ne dați, văr rog, câteva informații și despre această aplicație, pare ceva foarte interesant, pentru firme cu siguranță.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:09:00] E o mare reușită a ANAF-ului care,de 12 ani a încercat să soluționeze această problemă. Și am să vă spun foarte pe scurt. Deciziile de impunere elaborate ca urmare a inspecțiilor fiscale, deși se emit din Phoenix, o aplicație informatică dedicată în care se lucrează raportul de inspecție fiscală și consecințele este această decizie de impunere. Din nefericire, 12 de ani zile, aveau următorul circuit: se listau, se semnau, se comunicau contribuabililor, după care luau un circuit manual de înregistrare la organul de administrare fiscală. Erau prelucrate manual pentru a merge în evidența fiscală, în fișa pe plătitor, fiind binecunoscut riscul de eroare și timpii în care se realiza acest proces, erau extrem de neconfortabil pentru noi, dar și pentru contribuabili.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:10:03] Și ne gândim la deciziile de impunere care însemnau sume de recuperat la bugetul general consolidat, din nefericire au fost și situații care au fost puse în evidență de către Curtea de Conturi, respectiv decizii de impunere plasate la dosarul fiscal, uitate a fi prelucrate în evidența pe plătitor, dar de asemenea trebuie să ne gândim că avem și decizia de rambursare a taxxei pe valoarea adăugată, care de asemenea merge în mod automat acum în evidența analitică pe plătitor.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:10:44] Deci am reușit ca după 12 ani de zile ca acest proces să fie automatizat și aplicația Phoenix să transfere automat informațiile în sistemul informatic de administrare a creanțelor fiscale. Un lucru care a redus timpii de procesare, a eliminat erorile umane care intervin în procesul uman de prelucrare și, nu în ultimul rând, este un element important care va fi integrat și în procesul de analiză de risc.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:11:09] Cred că putem să mergem la proiectele pe care le aveți în plan, practic am trecut așa prin ce a realizat Fiscul anul acesta din punct de vedere al informatizării. Haideți să vedem ce v-ați propus pentru anul 2021, mai ales că spuneați deja că migrarea asta e unul dintre punctele cheie ale anului viitor care ar putea simplifica major sau, mă rog, ar ajuta foarte mult la digitalizare în adevăratul sens al cuvântului. Ce mai avem pe lângă asta?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:11:41] Spuneam că în afară de cele 4 proiecte care au fost deja finalizate, există și alte proiecte care sunt într-un stadiu avansat de finalizare și mă refer aici la implementarea sistemului informatic NOES, acesta înseamnă Nivelul Operativ al Executării Silite. Momentan se utilizează în stadiu pilot la trei regionale fiscale, urmând ca până la finele acestui an să fie extins la nivel național. Aceasta înseamnă de asemenea o informatizare a întregului proces de executare silită.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:12:18] Element important în reducerea timpilor în care procedura se derulează, dar de asemenea un element important ca și sursă de informații pentru analiza de risc integrată pe care ANAF împreună cu Ministerul Finanțelor Publice o dezvoltă deja.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:12:36] Interconectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sediul central al ANAF deasemenea este un proces în curs de finalizare. Aplicația informatică este gata, a fost deja testată și, din această perspectivă, știți că termenul pe care l-am propus inițial este 31 martie 2021, termenul care toate categoriile de contribuabili vor fi interconectați la serverul central ANAF.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:13:06] Au fost mai multe amânări din punctul de vedere al termenului. Acesta o sa fie termenul final sau se mai poate amâna?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:13:17] Întregul proces de monitorizare pe care l-am realizat împreună cu CLiF-ul,dar și în parteneriat cu reprezentanții mediului de afaceri ne oferă posibilitatea să spunem că vom respecta acest termen. Deci 31 martie 2021 este termenul la care absolut toată lumea va fi interconectată la sediul central al ANAF.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:13:45] Implementarea SAF-T-ului , un proiect de suflet ca să zic așa, este de asemenea într-o etapă bună, suntem în etapa finală de achiziție a serviciilor de dezvoltare a sistemului informatic, cu speranța că în curând vom semna și contractul. O etapă esențială, pentru că ea va fi urmată de o etapă de analiză a întregului design al sistemului. De altfel, imediat după semnarea contractului pentru SAF-T, vor fi organizate ample consultări publice cu reprezentanții mediului de afaceri, cu dezvoltatorii de software în domeniul financiar-contabil și cu alte părți interesate pentru că, știți bine, implementarea SAF-T-ului în afară de faptul că este un produs informatic mult așteptat de mediul de afaceri, dar și de folos administrației fiscale din România, implică și o serie de amendamente în ceea ce privește legislația fiscală și mă refer la procedura fiscală.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:15:00] Ca să vă întrerup un pic, și-mi cer scuze pentru asta, aș vrea să fac un pic de context pentru ascultătorii noștri, poate nu sunt atât de familiarizați cu SAF-T, care este așa, simplist spus, un fișier standard de audit de taxe care permite administrației fiscale să aibă acces în timp real la declarațiile companiilor, la deconturi de TVA, permite verificare electronică a situației fiscale, să-i zic așa. Ar trebui să fie o chestie nouă care să ajute foarte mult la digitalizare și să permită o simplificare a modului în care Fiscul are acces la declarații, la situația financiară a unei companii și așa mai departe. Gata, asta a fost paranteza mea, ca să mă asigur că oamenii care ne ascultă știu exact despre ce vorbim.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:15:50] În egală măsură, implementarea SAF-T-ului va reduce considerabil modul de intervenție de la fața locului, adică acele verificări pe care Inspecția Fiscală le realiza prin deplasarea la sediu contribuabilului le va reduce în mod semnificativ și acesta este un beneficiu pentru că, știm cu toții, nimeni nu își dorește în mod neapărat să fie controlat și orice control implică niște costuri suplimentare. Simplul fapt că trebuie să pui la dispoziție anumite situații, documente... oamenii care țin evidențele financiar-contabile trebuie să își aloce un timp pentru a interfera cu organele de control, așa că, iată, costuri și timp care vor fi eliminate în mare măsură.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:16:35] Cu alte cuvinte, prin introducerea SAF-T, acest fișier standard de taxe, s-ar rări pe de o parte controalele la contribuabilii corecți și s-ar direcționa inspecțiile către zonele unde există risc fiscal.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:16:57] Și un alt proiect care este într-o etapă avansată îl reprezintă dezvoltarea PatrimVen-ului. Este acel sistem prin care celelalte instituții publice partenere se pot înrola și pot avea acces la bazele de date ale agenției pentru a soluționa solicitările contribuabililor în sistem integrat. Adică un contribuabil care, spre exemplu, participă la o licitație, la o autoritate publică contractantă nu ar mai avea nevoie să prezinte certificatul de atestare fiscală din care să rezulte că nu are datorii, aceste elemente putând fi culese din evidența organelor fiscale. Deci lucrăm și la dezvoltarea PatrimVen pentru a credibiliza colaborarea interinstituțională, astfel încât contribuabilii să nu mai trebuiască să se deplaseze la mai multe instituții publice în vederea rezolvării solicitărilor lor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:17:52] Mai aveți în plan, că tot a venit vorba de interconectarea cu alte instituții, știm că e unul dintre lucrurile destul de reclamate, știm că fiecare instituție are propriul sistem informatic care nu e neapărat conectat cu ale altor instituții, și atunci asta face ca un contribuabil să trebuiască să meargă în persoană la mai multe instituții pentru că instituțiile nu comunică între ele. Din această perspectivă anul 2021 are vreun plan în această direcție, poate o interconectare cu Registrul Comerțului care iarăși este o chestie de interes pentru oameni. Ce ne puteți spune?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:18:39] O să vorbesc tot din perspectiva Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a vă da acest răspuns. Procesul de informatizare al agenției este extrem de ambițios și de complex și era necesar și important să nu fim singuri în realizarea acestui demers. Sens în care, vreau să vă spun că proiectele mai vechi, dar și cele care au fost adăugate în strategia noastră, sunt asistate și dezvoltate cu sprijinul Agenției de Digitalizare a României - un element extrem de important - și ori de câte ori e nevoie să fie la masă și alți actori din alte instituții se realizează acest lucru. ARD-ul deja și-a luat în serios rolul de a integrator în procesul de dezvoltare a sistemelor informatice ale instiituțiilor publice. Deci sunt optimistă din această perspectivă, tot ceea ce se construiește în interiorul Agenției de Administrare Fiscală nu facem singuri, iar dimensiunile de colaborare interinstituțională sunt deja coordonate de către Agenția de Digitalizare a României.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:19:44] Practic, avem așa siguranța că se dezvoltă lucruri cu o privire de ansamblu în față având o strategie în următorii ani și toate elemenele sunt puse cap la cap astfel încât la final imaginea să fie una completă și să aibă sens în toată administrația. E firesc, cred, că s-a început cu administrația fiscală pentru că e unul dintre cele mai importante sisteme dintr-un stat.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:20:14] Corect. Aș mai vrea să-mi permiteți să vorbesc și de proiectele majore ale agenției la care specialiștii ANAF au lucrat împreună cu specialiștii din cadrul Centrului Național de Informații Financiare din cadrul MFP, dar vă spuneam, de asemenea asistați de către Agenția pentru Digitalizarea României, precum și alte instituții cu expertiză în domeniul informatic din România. Și mă refer aici la proiecte care sunt de mare anvergură și desigur că necesită timp mai îndelungat în implementare.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:20:51] Unul dintre acestea este rescrierea aplicației Trafic Control. Această aplicație este necesară monitorizării în timp real a transporturilor privind achizițiile și livrările intracomunitare de bunuri, precum și a tranzitelor care se realizează prin proiectul Îmbunătățirea Sistemului de Monitorizare a Tranzacțiilor Intracomunicare, care este în etapa de achiziție a serviciilor de dezvoltare a sistemului informatic. Aceasta va fi o aplicație pe care o vor utiliza în mod frecvent colegii de la antifraudă și de la Direcția Generală a Vămilor. Ideea este că proiectul are finanțare europeană, iar termenul de finalizare a implementării este undeva la finele anului viitor.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:21:42] Un alt proiect major la care Administrația Fiscală din România a lucrat îl reprezintă serviciile de dezvoltare software pentru extinderea funcționalității sistemului informatic AEOI. Ce înseamnă acest sistem informatic? Este un sistem informatic pentru realizarea schimbului automat de informații cu alte state. Suntem un stat membru al Uniunii Europene și în acest context avem relații de colaborare interinstituționale cu celelalte autorități fiscale, sens în care era nevoie să dezvoltăm un astfel de produs. Și acest proiect este de anvergură, de lungă durată, în circa 2 ani și jumătate sperăm să finalizăm implementarea și interconectarea cu colegii din celelalte state europene.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:22:42] Aici vom merge pe soluții in-house, să le zic așa, sau mai degrabă vom împrumuta poate de la colegii noștri din alte state membre, de la alte administrații, bune practici, poate aplicații care deja există, fluxuri de lucru și așa mai departe?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:22:57] Exact asta facem. Precum v-am spus, suntem în etapa de achiziție a serviciilor de dezvoltare a sistemului informatic, este un serviciu externalizat care are în vedere schimbul de bune practici cu celelalte state membre. În mod obligatoriu dacă vorbim de un schimb de informații trebuie să ne pliem la exigențele sistemelor informatice utilizate de colegii noștri.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:23:24] Ca să înțeleagă puțin ascultătorii noștri, cam ce fel de informații schimbă statele între ele legate de situații financiare poate, de impozit pe venit, de rezidență fiscală? Dați-ne câteva exemple ca să înțeleagă mai ușor la ce fel de informații ne referim.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:23:43] Foarte bine ați exemplificat deja dumneavoastră, eu doar voi sublinia faptul că, spre exemplu, o persoană fie că este rezident al statului român și să ne referim la cazul în care ar fi rezident al statului român în măsura în care are venituri și bunuri în alte state ale Uniunii, dar și în alte state ale lumii cu care România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri, aceste informații pot fi comunicate autorității fiscale din România la cererea acesteia prin acest sistem informatic privind schimbul automat informatic. Dar de asemenea și procesul invers, și România poate furniza la cerere statelor membre, autorităților fiscale din alte din alte state informații cu privire la bunurile și veniturile pe care diverse persoane rezidente în alte state membre le realizează pe teritoriul lor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:24:39] Practic ar fi un sistem de administrare să zicem așa, ceva mai integrat la nivelul Uniunii Europene pentru contribuabilii cetățeni europeni. Am închis și paranteza asta. O să vă las să ne spuneți mai departe și despre celelalte proiecte de anvergură pe care le menționați.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:24:58] Livrarea sistemului de administrare fiscală a creanțelor fiscale pentru persoane juridice, le-am amintit deja, pe bază centrală, cred că a fost finalizat și urmează a fi depus pentru a obține finanțare din fonduri nerambursabile. Și, de asemenea unificarea celor două sisteme informatice, cele de administrare fiscală dedicate atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice pe care de mulți ani ne doream să le interconectăm, să le unificăm, este un proiect aproape finalizat care va fi de asemenea depus pentru a obține finanțare europeană.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:25:35] Însă vă spuneam că în afară de aceste 14 proiecte, cuprinse în strategia elaborată anul trecut, strategia de informatizare a fost extinsă între timp cu o serie de noi proiecte, de asemenea foarte importante. Primul dintre acestea ca și importanță fiind implementarea facturii electronice. De asemenea, dezvoltarea și implementarea unui sistem informatic integrat de analiză de risc Big Data la care colaborează pentru prima dată toate instituțiile cu expertiză în domeniul IT, STS, ARD, ANAF și Ministerul Finanțelor Publice, este un proiect cuprins în strategie la care s-au făcut pași în ceea ce privește partea de dezvoltare a proiectului, partea de documentare.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:26:22] Un element nou este digitalizarea activității de valorificare a bunurilor provenind din confiscări, deci intenționăm informatizarea și eficientizarea activității de valorificare a bunurilor intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului, pentru care astăzi toată procedura se realizează manual chiar dacă marea majoritate a valorificărilor se realizează prin licitații publice, nu exista un mecanism de digitalizare a întregului proces. Este un lucru la care se lucrează deja.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:27:01] Un alt proiect foarte important, de fapt vorbim de un pachet de proiecte în ceea ce privește informatizarea Vămii, vizează introducerea conceptului de vamă electronică. Este adevărat, este un proiect care va dura până la finalul anului 2023, dar există preocupare și din această perspectivă.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:27:29] De asemenea, un alt proiect pe care dorim să îl implementăm îl reprezintă creșterea capacității administrative a agenției prin gestionarea digitalizată a activității din domeniul juridic și nu în ultimul rând, în afară de lucrurile pe care am reușit să le construim până în prezent în ceea ce privește Call Center-ul, dorim în continuare o dezvoltare etapizată a acestei funcționalități.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:27:58] Ne-ați dat o mulțime de vești bune, viitorul pare luminos de acolo, din vârful instituției pe care o conduceți. Mi-a atras atenția facturarea electronică pe care o menționați mai la începutul discuției, știu că într-adevăr parcă în luna septembrie se introdusese în domeniul achizițiilor și lucrărilor publice acest standard european de facturare electronică: la acesta ne referim sau aveați o altă idee?
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:28:30] Exact, acesta este.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:28:30] Voiam să clarificăm pentru ascultătorii noștri, deci practic e o chestiune care a fost implementată și acum se operaționalizează.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:28:42] Exact, există un grup de lucru Minister - ANAF care a lucrat la implementarea acestui concept. Nu ascundem faptul că într-adevăr am fost inspirați din bunele practici din alte state membre din Uniune care au implementat sistemul facturii electronice. Grupul de lucru a construit conceptul și acum va urma dezvoltarea mecanismelor informatice. Desigur, fiind un proiect de anvergură gândirea este să mergem la început pe un proiect pilot. De altfel, toate lucrurile astea le vom dezvolta și le vom aduce la cunoștința opiniei publice pe măsură ce avansam cu acest proces. Am considerat că această ocazie este una potrivită să subliniez că este unul dintre proiectele de suflet ale Ministerului Finanțelor Publice și Agenției.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:29:45] Din ce ne-ați povestit aveți planuri pentru următorii cred că 3 ani, parcă așa am reținut. O să mă întorc cu discuția la un alt sistem despre care ați mai povestit pe parcursul conversației noastre, cel legat de sistemul e-popriri, că este și el unul dintre instrumentele despre care s-a vorbit foarte mult, cel puțin în acest an. Din ultimele informații oficiale reiese că el va fi activat în activat în 26 decembrie atunci când se vor relua și executările silite pentru datorii fiscale. Ce ne puteți spune despre acest sistem, a fost testat, funcționează, o să fie implementat? Care este statusul lui acum?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:30:32] Este adevărat, sistemul de poprire electronică este finalizat, este testat și foarte bine ați subliniat, va fi funcțional în momentul în care vor fi reluate procedurile de executare silită. Deci suntem pregătiți să implementăm efectiv sistemul de e-poprire electronică și precum știți și acesta este un aspect mult solicitat din partea mediului de afaceri pentru că, din păcate, Agenția a avut o serie de probleme în ceea ce privește timpii în care aceste popriri se ridicau pe de o parte. Deci implementarea acestui sistem informatic va însemna că timpul de ridicare se reduce, realizându-se în aceeași zi în care creanța fiscală a fost stinsă și totodată va soluționa și o altă problemă: sumele care vor fi virate de instituțiile de credit vor fi strict în limita obligațiilor fiscale pentru care s-a instituit poprirea. Știți că până acum mecanismul pe care îl aplicam era acela de a înființa popriri pe toate conturile cunoscute ale contribuabilului. Am ajuns în anumite situații să încasăm de două ori, de trei ori suma care făcea obiectul somației și implicit a popririi. După care intram în mecanismul acela al restituirii sumelor și așa mai departe. Deci sistemul este finalizat și va funcționa de îndată ce procedurile de executare silită vor fi reluate.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:32:14] Ceea ce îmi doresc și profit de această oportunitate, de ocazia pe care mi-ați oferit-o, mi-aș dori în viitor cât mai puțini contribuabili să facă obiectul popririi pe care agenția le instituie. Sens în care, precum ați observat, Guvernul României la inițiativa Ministerul Finanțelor Publice a reglementat de curând un sistem de eșalonare la plată simnificată.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:32:49] Mi-aș dori ca mulți dintre contribuabilii noștri care înregistrează datorii la bugetul general consolidat să acceseze acest mecanism de eșalonare simplificată, cu adevărat este simplificat, știți că nu presupune constituirea de garanții, vorbim de o simplă cerere și de un grafic de eșalonare pe care și contribuabilul și-l poate întocmi. De regulă, această eșalonare funcționează pentru o perioadă de 12 luni, dar cu posibilitatea de a obține suplimentări și, de asemenea, două mențineri în cadrul acestui an, cu siguranță că cei care vor accesa acest mecanism nu vor face obiectul popririlor pe care organele fiscale trebuie să le înființeze după data de 26 decembrie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:33:38] Pentru că tot ați menționat acest mecanism care într-adevăr a fost aplaudat de mai mulți antreprenori și mediul de afaceri în general, știu că el a fost operaționalizat de curând, cred că 19 noiembrie era data la care s-a dat drumul efectiv la posibilitatea de a depune cereri. Aveți așa o primă idee despre cât de interesant a fost pentru mediul de afaceri, s-au depus documente în această direcție?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:34:09] Da, a început deja depunerea solicitărilor în acest sens. Și, știți, termenul e și foarte scurt, de soluționare, 5 zile, deja avem și decizii emise. Știți că termenul în care eșalonarea simplificată poate fi solicitată este până la data de 15 decembrie. Sfătuim contribuabilii să nu aștepte neapărat data de 15 decembrie pentru a ne permite și nouă să reflectăm acel termen de 5 zile. Dar este un mecanism care deja a început să fie utilizat și mai mult decât atât, am văzut interesul contribuabililor, indiferent de categoria în care se află, mici, mijlocii sau mari, indiferent că vorbim de persoane fizice sau persoane juridice, însăși din etapa de elaborare a actului normativ când a fost extrem de activi și au formulat o serie de propuneri de îmbunătățire a formei inițiale actului normativ de care s-a ținut seama în mare măsură.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:35:15] Și pentru că am ajuns cu discuția la acest punct, apropo de colectarea taxelor și a impozitelor, există acel parametru cu - cât costă să colectezi un leu - și nevoia de a ne folosi de soluții digitale care să permită scăderea acestei valori. Cum stăm acum în România din acest punct de vedere? Cam cât costă instituția să colecteze un leu de la contribuabili?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:35:43] Foarte bună întrebarea dumneavoastră pentru că este un element de analiză pe care îl avem și noi în permanență în vedere. În prezent, elementele de cost, adică cheltuielile pe care Fiscul le efectuează în vederea colectării unui milion de lei reprezintă 1%, deci procentul este 1%, cheltuielile reprezintă 1% din veniturile colectate și ne referim la un milion de lei venituri colectate. Partea de informatizare, toate proiectele despre care am vorbit, dar de asemenea și o serie de elemente interne care țin de organizare, care țin de eficientizarea proceselor noastre interne, nu numai acestea care țin de informatizare, ne determină să avem speranțe mari în reducerea semnificativă a costului colectării, mai ales din perspectiva creșterii veniturilor pe care le vom colecta și mai ales din perspectiva creșterii veniturilor ca și pondere în produsul intern brut. Dar în egală măsură în afara de faptul că așteptările noastre de reducere semnificativă a costului colectării în contextul digitalizării și a informatizării, deci așteptările noastre nu sunt numai de a reduce costul colectării, ci de a contribui și la reducerea costurilor administrative pe care contribuabilii le angajează în vederea conformării voluntare pentru plata impozitelor și taxelor. Deci este un dublu scop pe care îl vizăm.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:37:31] Asta e o discuție care a tot fost în ultimul timp, cu încurajarea conformării voluntare, s-a vorbit mult și despre bonificații pentru contribuabilii corecți. Mai avem ceva vești pe direcția asta? Se pregătește vreun proiect despre care n-am aflat încă, legat de bonificații pentru contribuabilii corecți care își plătesc la timp datoriile?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:38:02] La acest moment nu vă pot da informații în legăură cu subiectul, dar o să discutăm cu colegii din cadrul Ministerului de Finanțe, să vedem care sunt perspectivele. Desigur, cum spuneați, mai e puțin până se încheie acest an și fiecare final de an reprezintă un moment de bilanț, fiecare dintre noi analizăm de am făcut bun, ce am făcut rău și mai ales care au fost efectele în ceea ce privește susținerea mediului de afaceri și implicit susținerea procesului de colectare pentru că știm cu toții dacă nu susținem mediul de afaceri nu vom mai avea de la cine să colectăm impozite și taxe.
Mirela Călugăreanu - Președinte ANAF [00:38:20] Deci probabil în momentul în care cifrele privind colectarea și evidențele pe care măsurile implementate în cursul acestui an le-au determinat, vor exista discuții și o să vedem în viitor ce pachet de măsuri trebuie continuat sau ce măsuri trebuiesc corectate gândindu-ne că la un moment dat în mod evident acestea sunt elemente de fundamentare a proiectului de buget pentru anul viitor, adică are și ANAF o contribuție a sa semnificativă și vom vorbi probabil la un moment dat și de perspective din acest punct de vedere.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:39:22] Pentru că ne apropiem de finalul discuției, știu că aveți un program foarte încărcat și nu vreau să vă rețin și mai mult, aș vrea să vă întreb așa într-o notă personală când ați plătit ultima oară o taxă către stat și cum vi s-a părut experiența? Este o întrebare care este firească în contextul discuției noastre.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:39:43] În aces an am plătit ultima taxele, le-am plătit online și mi s-a părut o experiență extrem de civilizată.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:40:02] E o modalitate pe care o folosiți frecvent să înțeleg, adică comunicarea aceasta online cu ANAF-ul pentru taxele pe care le aveți dumneavoastră de plătit.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:40:18] E normal să interferăm nu numai din perspectiva impozitelor și taxelor online, e normal să încercăm să ne orientăm toate solicitările, toate cererile pe care le avem și către alte instituții pe această cale, utilizând regimul electronic, deci din perspectiva mea, plata acestor taxe în mediul online mi se pare o experiență extrem de civilizată, dar nu numai la plata taxelor mă refer, normal e să utilizăm mediul online pentru orice altă cerință pe care o avem de la instituțiile publice din România.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:40:53] Cumva nici nu avem încotro, anul acesta atipic ne-a făcut să conștientizăm și mai mult nevoia aceasta de digitalizare și informatizare și de a rezolva electronic și de la distanță lucruri în relație cu statul. O să vă mai pun o singură întrebare, dincolo de digitalizare care a fost subiectul acestei discuții și motivul pentru care ne-am întâlnit, aș vrea să știu la ce alte proiecte mai lucrează ANAF dincolo de informatizarea aceasta care vedem că este extrem de efervescentă, ce alte proiecte ar mai fi cu prioritate acum în atenția dumneavoastră astfel încât să se îmbunătățească activitatea instituției per total? Știu că vorbeați la un moment dat despre pregătirea profesională a personalul spre exemplu, ce pași s-au mai făcut din acest punct de vedere?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:41:45] Deci digitalizarea cum spuneați și dumneavoastră este esențială. Este esențială, dar deși este cel mai important subiect și de mare actualitate pentru că toate proiectele noastre care sunt orientate atât cele în derulare, cât și cele pe care le vom dezolta în perioada imediat următoare, sunt orientate spre a fi finalizate din fonduri nerambursabile, iar cele care sunt deja dezvoltate, dar care vor fi propuse în anul 2021 intenționăm să accesăm și mecanismul de reziliență. Deci, în afară de digitalizare, e nevoie și de alte proiecte așa cum foarte bine ați sesizat.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:42:26] Care sunt principiile de la care am pornit când am construit strategia noastră pentru celelalte categorii de proiecte? Noi am pornit de la principiul că majoritatea contribuabililor se conformează voluntar atât la declararea, cât și plata obligațiilor fiscale. Chiar și în această perioadă dificilă. Și pot să vă dau niște cifre care sunt extrem de relevante. Din momentul în care s-a declanșat starea de urgență și până astăzi, deși contribuabilii au avut loc potrivit legii posibilitatea amânării plății obligațiilor fiscale declarate în această perioadă, vreau să vă spun că în proporție de peste 90% sumele declarate de la intrarea în starea de urgență și până în prezent au fost achitate, ceea ce înseamnă în mod evident că cei care au amânat plata acestor obligații fiscale, au făcut-o pentru a-și lua măsuri de menținere a angajaților și pentru a-și lua măsuri de a asigura continuitatea afacerilor. Deci cei care au putut, au plătit aceste obligații.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:43:35] În ceea ce privește, deci dincolo de efectele din perioada pandemiei, în ceea ce privește contribuabilii persoane fizice, conformarea la declararea obligațiilor fiscale prin mijloace electronice este în jur de 80%, deci un lucru pe care în urmă cu câțiva ani nu-l vedeam nici noi atât de bine, iar în privința persoanelor juridice depunerea declarațiilor fiscale este realizată în procent de peste 98% electronic. De aceea și noi suntem preocupați de a fi un partener sincer și permanent al mediului de afaceri. Și după cum ați văzut doar o să reiterez, în primele zece luni ale acestui an au fost soluționate peste 80.000 de cereri de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, cu 20.000 de cereri mai mult față de anul precedent. Suma restituită fiind mai mare cu peste 3 miliarde de lei față de aceeași perioadă a anului 2019 .
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:44:39] Acestea este rodul unor proiecte prin care am reușit să implementăm un mecanism de rambursare nou care ne-a permis să facem verificări anterioare la un număr mai restrâns de contribuabili, dar în egală măsură să realizăm o mai bună identificare a riscurilor. De aceea lucrăm la o serie de proiecte de conformare voluntară care vor viza de exemplu pentru anul viitor o mai bună declarare a impozitului pe venit.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:45:20] Vă spuneam, de asemenea de proiecte care să faciliteze plata obligațiilor fiscale și am vorbit de eșalonarea simplificată care într-adevăr este dedicată contribuabililor care au acumulat datorii în această perioadă dificilă a pandemiei, dar cum noi monitorizăm efectele măsurilor pe care le implementăm, de ce nu, ne putem gândi la un moment dat că poate această procedură de eșalonare simplificată ar trebui generalizată, dar preferăm să vedem și să monitorizăm ce efecte a avut atât prin prisma colectării, cât și prin prisma susținerii mediului de afaceri.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:45:57] În domeniul controlului fiscal, ați observat că undeva luna trecută au fost publicate în Monitorul Oficial două ordine ale Președintelui ANAF, unul se referă la reglementarea controlului documentar și la faptul că organele de control fie că vorbim de inspecție fiscală, fie că vorbim de cei care verifică persoanele fizice cu mari averi, fie că vorbim de Direcția Generală Antifraudă Fiscală, au posibilitatea în baza controlului documentar să emită decizii de impunere sub rezerva verificării ulterioare. Elementul de noutate cel puțin din prisma Direcției Generale Antifraudă este că aceste decizii pot fi contestate, urmează procedura administrativă. Deci acestea sunt proiecte pe care deja le-am implementat și am vorbit despre ele pentru că din această perspectivă, ele reprezintă etape premergătoare implementării în domeniul controlului fiscal a procedurii desk-auditului, controlul de la distanță, controlul electronic.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:47:05] Nu în ultimul rând un proiect pe care l-am elaborat și care se află în circuitul intern de avizare în Minister ANAF este extrem de important în opinia mea, proiectul de Ordin al președintelui ANAF cu privire la procedura de elaborare, avizare și aprobare a actelor de control întocmite de către organele de inspecție fiscală. De ce ținem foarte mult la el și îl apreciem ca fiind extrem de important? Pentru că acestea reglementare reprezintă o transparentizare profundă a procedurilor de control, de inspecție fiscală care vor permite contribuabililor să apeleze la forme de conciliere a constatărilor încă pe parcursul acțiunilor de control, inclusiv la discuția finală cu contribuabilul încercând pe această cale să oferim o gamă mai largă și mai variată de instrumente pentru a încerca ca tot ceea ce înseamnă puncte de vedere diferite și divergente să le conciliem înainte de contestații sau înainte de instanță.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:48:13] Nu vă ascund că este și un proiect prin care managementul ANAF își dorește o mai mare responsabilizare a angajaților care funcționează în structura de inspecție fiscală. Desigur, revenind la întrebarea pe care mi-ați spus-o ulterior, responsabilizare dublată de ridicarea nivelului de pregătire profesională, sens în care în cursul acestui an ne-am orientat pe dezvoltarea pregătirii profesionale tot în cadrul conferințelor organizate în mediul online și avem și realizări inclusiv pe acest segment care privește îmbunătățirea și ridicarea nivelului de profesionalism al angajaților din Fisc. Partenerii noștri, Camera Consultanților Fiscali, Corpul Exeprților Contabili, ASE-ul și numai, foarte multe entități specializate în domeniul fiscal ne sprijină în sensul că am încheiat acorduri de colaborare pentru dezvoltarea unor programe de formare profesionale dedicate angajaților din Fisc.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:49:27] Deci iată că și din această perspectivă ne preocupăm pentru că suntem perfect conștienți că un Fisc modern, indiferent de cât ar fi el de digitalizat, indiferent de cât de îmbunătățite ar fi procedurile, dacă nu dispune și de o resursă umană de calitate, lucrurile nu se vor realiza niciodată așa cum ne dorim. De aceea și interesul administrației fiscale din România este de a avea angajați profesioniști, implicați și care să aibă o abordare, cum spuneam mai devreme: în primul rând contribuabilul este partener, în mod evident, lucru care ne preocupă și vreau să vă spun că prioritatea noastră imediată este să asigurăm și o întinerire a aparatului fiscal. Ne dorim foarte mult să realizăm un transfer de know-how între colegii cu o foarte bună pregătire profesională și suficientă experiență în materie fiscală către tineri angajați care să ne ajute să schimbăm lucrurile într-un ritm mai alert, ca să zic așa.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:50:41] Pentru că am vorbit că instrumentele și proiectele noastre pornesc de la premisa că cei mai muți dintre contribuabili sunt de bună credință și se conformează în ceea ce privește declararea și plata obligațiilor fiscale, trebuie să recunoaștem că există și un segment redus numeric să zic, care încearcă să utilizeze metode de eludare a legislației fiscale, caută orice metodă prin care să evite conformarea la declarare și la plată. Deci segmentul este redus numeric, dar efectele pe care neconformarea acestei categorii de contribuabili o creează în bugetul general consolidat este extrem de important, sumele necolectate se regăsesc și în gap-ul la TVA care are o componentă de evaziune, desigur.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:51:36] Vorbim de marii datornici, nu?
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:51:39] De marii datornici, dar și de cei care nici măcar nu raportează aceste date, deci cei care fac evaziune, la această categorie mă refer. Deci vreau să vă spun că ei sunt în atenția noastră, deși acțiunile noastre poate nu au fost atât de vizibile în ultima perioadă. Și ce înseamnă că sunt în atenția noastră? Vreau să vă spun că asistați cu toții la schimbarea unui mecanism prin care autoritățile fiscale, și aici mă refer în mod special la cei care activează în zona controlului fiscal, dar și în materia executorii silite, își vor realiza atribuțiile.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:52:18] Ce vrea să spun? Vreau să spun că acei contribuabili, persoane juridice, acele companii care încearcă metode de sustragere de la plata impozitelor și taxelor trebuie să știe că noi facem deja verificări integrate între comportamentul persoanei juridice al companiei și a persoanelor fizice asociate acelor companii sau alte persoane juridice asociate sau afiliate până la investigații care vor pune în evidență beneficiarul real al banilor. Deci sunt investigații complexe pe care deja le avem în vedere.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:52:59] Ca și elemente de comunicare publică pe care le pot reitera la acest moment dat sau sublinia, deci ca și ținte în perioada aceasta pentru noi, pot să mă refer la domeniul comerțului electronic. Și ați văzut comunicatele noastre, deci întâi am atenționat companiile și persoanele fizice care activează în acest domeniu vizavi de necesitatea conformării la cei care cred că au greșit, nu au raportat corespunzător tranzacțiile au posibilitatea să corecteze în cel mai scurt timp declarațiile depuse. Dar avem un număr sensibil de contribuabili în astfel de investigații, complexe cum vă spuneam, în domeniul controlului electronic, dar un alt domeniu care ne preocupă și în care avem investigații complexe deschise la acest moment sunt câteva cazuri extrem de importante de companii care utilizează insolvența drept mecanism de eludare a declarării și, mai ales, a plății impozitelor și taxelor la bugetul general consolidat.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:54:11] Deci ne dorim să fim un partener sincer, real și transparent cu mediul de afaceri cu acei contribuabili care se conformează la declararea și plata obligațiilor fiscale despre care spuneam, cu cifre concrete că sunt cei mai muți, dar, de asemenea nu îi uităm nici pe cei care încearcă să se sustragă de la plata impozitelor și taxelor și care de fapt creează o concurență neloială și în mediul de afaceri și transferă povara fiscală asupra contribuabililor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:54:48] Am înțeles. Ca să încheiem așa tot într-o notă de bilanț, suntem la finalul anului, spuneți-mi cum vi s-a părut dumneavoastră anul ANAF. Anul acesta atipic, 2020, cu pandemie, cu digitalizare făcută și pe repede înainte, și cu chestiuni care erau oricum și în planul dumneavoastră de acțiune pe zona aceasta. Dați-mi așa o concluzie apropo de cum vedeți dumneavoastră și activitatea dumneavoastră, și activitatea instituției.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:55:17] N-aș putea să spun că a fost un an simplu. Cum de altfel nu a fost pentru niciunul dintre noi, nici pentru mediul de afaceri nu a fost simplu, nici pentru alte structuri guvernamentale, de fapt a fost un an complicat pentru toată lumea și în plan internațional, lucrurile au fost extrem de dificile. Am traversat cu toții și încă mai traversăm o perioadă extrem de complicată, însă ANAF-ul este consecvent și provocat să își îndeplinească obiectivele ambițioase, dar extrem de necesare. Cred că fundamentul, fundația realizării acestor proiecte este foarte bine ancorată și sperăm ca, în anul care vine, deja să se vadă mult mai evident rezultatele muncii noastre.
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:56:18] Așa ca un mesaj general, cred cu tărie că eforturile tuturor, ale noastre, ale tuturor, vor contribui la depășirea cu bine a acestei situații pe care o traversăm și sper ca la bilanțul următor, la finele anului următor, ANAF-ul într-adevăr să poată dovedi că s-a ținut de cuvânt.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:56:39] Ziceam că că mi-ar plăcea poate să repetăm discuția aceasta și anul următor, să vedem așa după un an de la momentul ei ce am reușit să facem din tot ce ați menționat astăzi, planuri foarte îndrăznețe și menite cumva să simplifice și mai mult și să aducă sistemul fiscal în 2020. Vă mulțumesc foarte mult prezență, pentru toate informațiile pe care ni dat și sper să vă mai văd și cu altă ocazie. O zi frumoasă!
Mirela Călugăreanu - Președinte - ANAF [00:57:14] Și eu vă mulțumesc foarte mult! De ce să așteptăm finalul anului viitor? Ne putem propune să ne întâlnim trimestrial în măsura în care sunt convinsă că manifestați interes vizavi de lucrurile pe care le facem. Vă doresc tuturor multă, multă sănătate!
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:57:29] O să o luăm ca pe o promisiune, să știți. Mulțumim mult pentru disponibilitate! Vă doresc o zi bună. La revedere!
Comentarii articol (6)