Conform ministrului economiei, Claudiu Năsui, cea mai importantă modificare adusă schemei de ajutor de stat, prin OUG nr. 10/2021, ține de modul în care se vor acorda banii pentru firmele din HoReCa afectate de criza financiară. Astfel, se va renunța la principiul „primul venit, primul servit” și se va merge pe acordarea unui ajutor proporțional tuturor celor care vor cere bani statului.
„Ca element de noutate, ieri (vineri, 19 februarie - n. red.), în ședința de guvern, am introdus o schimbare în modul în care se face plata. Schimbarea mare este că nu mai mergem pe principiul primul venit, primul servit. (...) Așa că am ales o soluție în care să primească toate persoanele eligibile bani, indiferent când au făcut solicitarea: fiecare va primi bani, în limita bugetului, proporțional din bugetul total. Concret, Guvernul a alocat un miliard de lei pentru despăgubirea HoReCa. Dacă suma cererilor de despăgubire va depăși miliardul alocat, atunci firmele vor primi bani proporțional cu cererea lor de finanțare. Astfel, toată lumea va primi bani și nimeni nu va fi dezavantajat. Dacă nu sunt suficienți bani în buget pentru toată lumea, atunci vor primi toți mai puțin, dar toată lumea tot va primi”, a explicat sâmbătă, într-o postare pe pagina sa de Facebook, Claudiu Năsui.
Celelalte schimbări din OUG nr. 10/2021 sunt:
- clarificarea aspectelor privind baza legală de înființare și funcționare a structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare, a structurilor de alimentație, precum și a agențiilor de turism. În esență, modificările propuse stabilesc că organizațiile nonguvernamentale nu sunt eligibile pe această schemă de ajutor de stat, schema adresându-se acelor entități private, care acționează în scopul obținerii de profit, precum cele înființate în baza Legii societăților ori PFA-urile, de pildă;
- s-a renunțat la termenul de plata de 30 zile, stabilit inițial, deoarece, ținând cont de numărul mare de potențiali solicitanți, este unul nerealist;
- în schimb, a fost extinsă perioada până la care se va derula schema - 31 decembrie 2021 (până acum, termenul până la care dura schema era 30 iunie 2021);
- beneficiarii vor trebui să aibă licențe de turism, autorizații de funcționare ori atestate de ghid de turism, oricare din acestea trebuind să fie valabile la momentul accesării schemei. În ceea ce privește codurile CAEN, lista lor poate fi consultată mai jos;
- modul de calcul al ajutorului s-a schimbat (până acum se calcula în funcție de pierderea din cifra de afaceri sau din rulaj, dar se va calcula în funcție de o bază de calcul - detalii, mai jos);
- pentru a verifica baza de calcul a ajutorului, s-a stabilit certificarea și asumarea acesteia de către experți contabili, respectiv auditori financiari;
- majorarea perioadei în care cei ce vor obține banii de la stat vor trebui să mențină activitatea pentru care au obținut finanțare - de la șase la 12 luni sau chiar la 24 de luni (dacă beneficiul este mai mare de 200.000 euro), de la momentul plății sumelor;
- procedura de înregistrare a solicitanților va fi detaliată în ghidul de implementare.
Cine va putea accesa granturile și în funcție de ce criteriu se va stabili cuantumul, potrivit regulilor actuale
Odată implementat mecanismul, beneficiarii vizați vor avea acces la o formă de ajutor de stat proporțională cu pierderile suferite în 2020, din cauza pandemiei (însă nu vor fi acoperite pierderile integrale). Noua formulă de calcul a ajutorului ce poate fi accesat de un solicitant: Articolul care stabilește modul de calcul al ajutorului de stat s-a modificat, potrivit OUG nr. 10/2021. Concret, "[a]jutorul se (va) acorda beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codurilor CAEN enumerate la art. 3 alin (2), în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de întreprindere. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, și anume înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe". Apoi, baza de calcul va reprezenta:
|
Atenție! Chiar dacă, atât în preambulul OUG nr. 10/2021, cât și în cel al OUG nr. 224/2020, se face referire la pierderile suferite în pandemie, inițiatorii schemei de ajutor de stat par să considere că va fi suficientă calcularea diferenței, în modul de mai sus, fără a fi necesare alte dovezi. De aici, ar rezulta că există șanse să se acorde granturi pentru toate pierderile suferite în 2020, nu doar pentru cele care au apărut din cauza pandemiei.
În același timp, art. 1 (în forma actualizată a reglementării), care stabilește cuantumul ajutorului de stat, cât și cadrul general în care se va aplica, prevede doar că se va acorda finanțare „pentru întreprinderile din domeniul turismului și alimentației publice, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19”. Ceea ce ar putea sugera o limitare suplimentară.
Ambele interpretări de mai sus sunt posibile (deși cea corectă ar fi, cel mai probabil, cea care vizează strict pierderile suferite din cauza pandemiei) - de aceea, rămâne de văzut cum va fi pus în practică mecanismul.
Nu în ultimul rând, trebuie să se țină cont și de faptul că, de cele mai multe ori, va fi foarte greu să se delimiteze clar ce pierderi au apărut în pandemie și care nu.
În același timp, beneficiarilor nu le va fi interzis accesul la aceste granturi, chiar dacă au accesat alte forme de finanțare, date pe timp de pandemie (cum sunt microgranturile, granturile pentru capital de lucru sau cele pentru investiții). Și nu doar asta, dar, potrivit propunerii de OUG a Guvernului, plafonul maxim al finanțărilor ce pot fi accesate (incluzându-le și pe cele de mai sus, de pildă) nu va mai fi 800.000 euro (cum e acum), ci de 1.800.000 euro.
Atenție! Plafonul maxim al finanțării ce poate fi accesată, în baza schemei de ajutor de stat descrisă mai sus, va fi de 800.000 euro. Suma de 1.800.000 euro se referă la suma totală a finanțărilor obținute (și în baza altor scheme).
Potrivit OUG nr. 224/2020, vor avea acces la granturi firmele active în sectorul turistic și în cel al alimentației publice care, potrivit preambulului actului normativ, au suferit, în anumite cazuri, și pierderi mai mari de 50% (chiar și 70%, în cazul anumitor agenții de turism) din cifra de afaceri a primului semestru din 2020, raportată la aceeași perioadă din 2019.
Important! E prevăzut expres că una din condițiile pentru accesarea mecanismului e ca firma să nu se fi aflat în dificultate înainte de începutul anului 2020, iar de la 1 ianuarie 2020, dificultatea să fi fost cauzată de pandemie (art. 3(3) din OUG nr. 224/2020).
Excepții de la această regulă vor exista pentru microîntreprinderi și pentru întreprinderi mici, care s-au aflat în dificultate la 31 decembrie 2019, însă în privința cărora nu a fost deschisă vreo procedură de insolvență (și nu va fi deschisă) și să nu fi primit și să nu primească ajutor pentru salvare sau pentru restructurare. În ipoteza în care au primit asemenea ajutor, vor putea, totuși, să acceseze schema de ajutor de stat, daca va fi rambursat și, dacă e vorba de ajutor pentru restructurare, planul de restructurare să fi încetat. Momentul în funcție de care se va ține cont de toate aceste lucruri va fi cel al acordării ajutorului în temeiul schemei.
Așadar, firmele care sunt vizate de aceste situații mai au timp să le remedieze, pentru a fi eligibile pentru schema de ajutor de stat, când va deveni aplicabilă.
Revenind la prevederile nemodificate ale OUG 224/2020, în ceea ce privește domeniile în care pot activa firmele eligibile, e vorba, în primul rând, de următoarele coduri CAEN, dacă discutăm de agenții de turism care vor fi eligibile pentru ajutorul de stat:
- 7911 (activități ale agențiilor turistice);
- 7912 (activități ale tur-operatorilor);
- 7990 (alte servicii de rezervare și asistență turistică).
- 5510 (hoteluri și alte facilități de cazare similare);
- 5520 (facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată);
- 5530 (parcuri pentru rulote, campinguri și tabere);
- 5590 (alte servicii de cazare).
- 5610 (restaurante);
- 5621 (servicii de catering pentru evenimente);
- 5629 (alte activități de alimentație neclasificate la precedentele coduri CAEN - în general, nu doar în lista de mai sus);
- 5630 (baruri și alte activități de servire a băuturilor).
În al doilea rând, spuneam, mai sus, că vor avea acces la aceste granturi și cei care au aplicat pentru alte ajutoare de stat, date în contextul pandemiei și în baza altor derogări în privința anumitor ajutoare de minimis (stabilite expres prin regulamente europene). În acest caz, plafonul de 1.800.000 euro va viza suma totală a ajutoarelor de stat primite (în baza tuturor schemelor de ajutor de stat), nu doar cele accesate în temeiului schemei discutate aici.
Atenție! Ajutorul de stat va putea fi accesat abia după ce Comisia Europeană va aproba schema, în formă modificată, dar și după ce vor fi adoptate norme de implementare (lucru care, conform OUG nr. 10/2021, ar trebui să se întâmple până la final de aprilie.