Acestea sunt subiectele pe care le-am abordat în cadrul webinarului:
- care sunt facilitățile disponibile pentru companiile care își mențin sau își cresc capitalurile proprii - prezentarea prevederilor OUG 153/2020;
- care sunt metodele prin care putem beneficia de cât mai multe dintre stimulentele fiscale disponibile;
- măsuri imediate pe care le pot lua companiile ca să fie sigure că obțin reducerile de impozite chiar din 2021;
- exemple practice de calcul și prezentări comparative între scenarii diferite legate de capitalizări, pentru a putea alege varianta cea mai avantajoasă pentru compania noastră.
Invitat: Mirela Păunescu - Consultant Fiscal, Auditor Financiar, Expert Contabil, membru al ACCA și Conf. Univ. dr. la Academia de Studii Economice din București.
Moderator: Roxana Neagu, Director Editorial avocatnet.ro.
Când a avut loc evenimentul: Miercuri, 9 Decembrie, la ora 12.
Timecode: 00:00:00
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:07] Începem să spunem bună ziua participanților. Eu sunt Roxana Neagu, cred că mulți dintre voi mă cunosc deja. O să fac așa o scurtă introducere astfel încât să permitem tuturor să intre. Bine ați venit la un nou webinar dedicat abonaților avocatnet.ro premium, invitata mea de astăzi este Mirela Păunescu, consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil, membru al ACCA și conferențiar universitar doctor la Academia de Studii Economice din București. Bună, Mirela, mulțumim că ești alături de comunitatea avocatnet.ro astăzi. Cunoasteti buna Roxana.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:01:02] Bună Roxana, bună ziua tuturor. Mulțumesc foarte mult Roxana, pentru că mi-ai dat această posibilitate să fiu alături de comunitatea avocatnet.ro. Oportunitate pe care chiar o apreciez și care sper de asemenea să fie utilă această întâlnire și pentru participanții la această întâlnire.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:42] Vorbim astăzi despre capitalurile proprii și necesitatea de a îmbunătăți acești indicatori mai ales în contextul facilităților fiscale pe care autoritățile ni le-au făcut cadou în acest an prin celebra ordonanță de urgență 153 / 2020. După cum deja cred că știți, această ordonanță a fost publicată la începutul lunii septembrie și a venit cu o serie de stimulente fiscale sub forma unor reduceri de impozite pentru companiile care aleg să-și îmbunătățească situația capitalului propriu. Ca o mică notă de subsol, ordonanța 153 va avea impact și asupra companiilor care nu vor neapărat să profite de aceste stimulente pentru că ea modifică temporar timp de cinci ani de zile termenele de plată a impozitelor pentru toate companiile. Și aici mă refer la termenul anual pentru plata impozitului pe profit, la termenul pe trimestrul patru al impozitului micro și la termenul de pe semestrul doi al impozitului specific. Deci toate companiile indiferent de regimul lor de impozitare pe care îl aplică vor fi impactate de aceste noutăți indiferent dacă aplică efectiv sau nu prevederile ordonanței.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:57] Pentru că am vrut să fim absolut siguri de informația asta, chiar am verificat informația și cu cei de la Ministerul de Finanțe care după lupte seculare ne-au și transmis o poziție oficială și au confirmat această interpretare. O să vă povestesc un pic despre subiectul de astăzi pe care vrem să-l abordăm, respectiv facilitățile fiscale oferite pentru creșterea capitalizărilor. Mirela ne-a pregătit o prezentare menită să fie așa un ghid util atât pentru profesioniștii în domeniul financiar contabil, cât și pentru antreprenorii care sunt astăzi alături de noi.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:04:28] Mi-ar plăcea cumva ca la finalul discuției noastre voi să aveți toate informațiile de care aveți nevoie ca să puteți lua cele mai potrivite decizii pentru companiile voastre din această perspectivă a capitalizărilor și a modului în care puteți beneficia cât mai mult de stimulentele fiscale oferite de autorități pe segmentul acesta. Așa cum știți evenimentele noastre sunt înregistrate, ele vor fi disponibile în secțiunea Media a site-ului avocatnet.ro. Acolo veți găsi și transcriptul evenimentului. Vă vom trimite un e-mail cu prezentarea Mirelei pe care o susține ea astăzi și datele ei de contact în cazul în care veți mai avea nevoie de alte clarificări sau vreți să vorbiți direct cu ea. Deci, Mirela, scena virtuală este a ta.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:06:29] Mulțumesc frumos, Roxana! Aș spune că gând la gând cu bucurie pentru că și eu am remarcat articolul pe care l-ați publicat de curând pe site-ul avocatnet.ro, articol privind clarificările pe care le-a adus de fapt Ministerul Finanțelor Publice în ceea ce privește prelungirea termenului de plată și de declarare a impozitului pentru toți contribuabilii, ba chiar eram pregătită când abordam acest subiect să atrag atenția că este un articol prin care toată lumea poate să afle de fapt punctul de vedere oficial al Ministerului Finanțelor Publice.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:07:00] Acestea fiind spuse profit de faptul că am scena virtuală la dispoziția mea, așa cum a zis Roxana, ca să intru pe prezentarea mea și să arăt ce am pregătit pentru ziua de astăzi. Nefiind foarte sigură în ceea ce privește audiența, am încercat să pregătesc o prezentare care are o componentă tehnică, atâta doar că o să încerc să nu intru în foarte multe detalii de natură extrem de tehnică gândindu-mă că poate sunt printre dumneavoastră multe persoane care nu sunt familiarizae cu limbajul profesional sau cu termenii tehnici, dar asta nu înseamnă, deși o să încerc să nu folosesc jargon profesional, asta nu înseamnă că n-am pregătit și că nu o să vorbesc despre exemple cât se poate de concrete să zic așa, cât se poate de explicite astfel încât această prezentare să vă fie utilă.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:07:57] Numele meu este Mirela Păunescu, dupa cum a spus Roxana, adresa de e-mail o veți găsi în suportul de curs. De asemenea aceste informații le veți primi ulterior o dată de asemenea și cu prezentarea mea. Aș începe în câteva cuvinte despre motivarea actului normativ. De ce a fost nevoie de ordonanța de urgență 153 sau de ce Ministerul Finanțelor Publice a considerat că un astfel de act normativ este necesar și este util în zilele noastre? Pentru că dacă ne uităm de-a lungul ultimilor ani de zile au fost raportate în foarte multe situații și cu titlu de exemplu, mă refer la rapoartele pe care BNR le publică periodic în ceea ce privește stabilitatea financiară, au fost raportate informații în ceea ce privește gradul foarte crescut decapitalizare al societăților comerciale.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:08:48] Ce înseamnă grade decapitalizare? În special în cazul societăților mici și mijlocii, folosesc date din rapoartele BNR, așa cum am menționat, în special în cazul acestor societăți s-a constatat că fie o pondere importantă a societăților aveau capitaluri proprii mai mici decât jumătate din capitalul social sau chiar capitaluri proprii negative sau societățile respective dacă nu erau în această situație aveau capitaluri proprii extrem de mici comparativ cu restul indicatorilor din situațiile financiare, cumva extrem de mici în comparație cu activitatea pe care o desfășoară societățile respective. Prin activitate mă refer la cifră de afaceri, mă refer la activele pe care le are societatea respectivă etc.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:09:33] Această problemă legată de capitalizare a fost luată în serios de autoritățile românești pentru că nu este vorba despre una sau două societăți care sunt în această situație, ci ponderea societăților în economia românească a societăților de capitalizate este într-adevăr foarte mare. Din punct de vedere al autorităților românești, din punctul de vedere al Ministerului Finanțelor Publice, și asta este și îngrijorarea BNR, în cazul în care numărul acestor societăți devine semnificativ, în cazul unei crize, criză pe care din păcate o traversăm încă și în perioada aceasta, riscul este foarte mare ca odată ce anumite societăți intră în incapacitate de plată, tocmai neavând aceste capitaluri proprii suficient de dimensionate, nu numai că acele societăți vor intra în incapacitate de plată, insolvență, faliment, dar este riscul mare să atragă după ele și partenerii lor comerciali și furnizorii lor care la rândul lor nu o să își recupereze banii și riscă de asemenea să intre în insolvență.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:10:33] De altfel de-a lungul timpului și în prezent avem în legislație diverse pârghii care au fost gândite tocmai pentru a forța societățile care ajung în această situație, și anume să fie capitalizate să facă ceva astfel încât să își reîntrăgească capitalurile proprii. Mă refer la legea 31/1990, Legea Societăților Comerciale, acolo unde se menționează că în cazul în care în baza situațiilor financiare anuale societatea constată, de fapt conducerea societății constata că, capitalurile proprii sunt mai mici decât jumătate din capitalul social al societății respective, atunci obligația conducerii societății este să convoace AGA pentru a decide dacă acea societate își va continua activitatea sau dacă dimpotrivă va fi lichidată.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:11:21] În cazul în care se dorește continuarea activității, Adunarea Generală ar trebui să găsească modalități prin care să reîntrăgească capitalurile proprii astfel încât să depășească jumătate din capitalul social sau altă limită mai ridicată care poate să fie impusă prin actele constitutive ale acelei societăți. În ciuda faptului că avem o astfel de prevedere în Legea 31, de-a lungul timpului tocmai pentru că nu a existat nicio autoritate responsabilă care să urmărească cumva transpunerea în realitate a acestei cerințe din lege și care să sancționeze societățile care nu îndeplineau cerințele menționate de Legea 31, din cauza acestui lucru s-a constatat că pârghia pe care o are legea 31, pe care o prevede legea 31/1990, nu a fost eficientă. Din acest motiv, acum cred că doi ani de zile, nu țin minte exact, a existat chiar un proiect publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, un proiect de modificare a Legii 31/1990, proiect care își propunea să facă, Agenția Națională de Administrare Fiscală ANAF, responsabilă cu urmărirea societăților care sunt în această situație și anume sunt decapitalizate în sensul că au capitalurile proprii mai mici decât jumătate din capitalul social.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:12:39] Ideea conform proiectului respectiv era că în cazul acestor societăți, dacă societățile respective se constata că erau finanțate de către acționari, cu alte cuvinte aveau credite acționar, acționari erau cei care împrumutau bani societății dar nu preferau să crească capitalurile sociale, ci preferau doar să acorde împrumuturi. Ideea legii era aceea că obligația societății dacă avea astfel de împrumuturi, era să convertească împrumutul acționar în capital social, în eventualitatea în care societatea nu venea cu un alt plan sau cu o altă soluție pentru a reîntregi capitalurile proprii.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:13:19] Proiectul respectiv nu a fost aprobat, într-un final nu a fost adoptat. Doi ani de zile mai târziu, în anul 2020, cumva Ministerul Finanțelor Publice a decis să schimbe macazul în sensul că dacă până acum am văzut mai degrabă o obligație și eventuale penalități gândite, prin Ordonanța 153 se încearcă cealaltă metodă și prin cealaltă metodă mă refer mai degrabă la încurajarea contribuabililor ca de bună voie să își crească capitalurile proprii.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:13:49] Practic asta face ordonanța de urgență 153/2020, prin acordarea unor facilități fiscale care constau în reducerea impozitelor, încearcă să convingă societățile să le motiveze să își crească capitalurile proprii nu numai că să depășească jumătate din capitalul social, deci aceste măsuri sunt menite, sunt direcționate, nu numai către societățile care la acest moment sunt decapitalizate, dar în general către toate societățile care ar trebui să fie mai interesate pe parcursul celor cinci ani de zile, să își păstreze o parte din profituri în firmă.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:14:23] Aș vrea să mai punctez ceva și anume, de ce ajunge o societate să fie decapitalizată? De ce ajunge să aibă capitaluri proprii mai mici decât capitalul social? Dacă pe parcursul activității sale societatea înregistrează pierderi, pierderi pe care nu le acoperă din alte surse, alte surse însemnând fie o creștere a capitalului social, fie profitul pe care le obține ulterior societatea respectivă, societatea nu are această capacitate de a obține profituri, atunci societatea ajunge în această situație în care pierderile cumulate sunt atât de mari încât încep deja să mănânce din capitalul social. Acesta este motivul pentru care o societate poate să ajungă să aibă capitaluri sociale, capitaluri proprii mai mici decât jumătate din capitalul social.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:15:10] În ceea ce privește cealaltă categorie de societăți, societățile care sunt profitabile, deci nu ajung să aibă pierderi reportate, în cazul acestor societăți capitalurile proprii insuficiente în raport de activitatea pe care o desfășoară de regulă sunt consecința faptului că societățile respective odată ce fac profituri le și repartizează sub formă de dividende, cu alte cuvinte nu le păstrează în societate pentru a avea resurse, pentru a investi sau chiar pentru a face față unei crize cum este cea prin care trecem după cum am spus, ci societatea respectivă, acționarii societății preferă să decapitalizeze firma, ceea ce este perfect legal, deci nu este nicio problemă aici, plătesc dividende, scot resursele respective din firmă.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:15:55] În acest context ordonanța 153 după cum am spus, își propune să stimuleze, să încurajeze societățile să își crească capitalurile proprii, își propune acest lucru prin oferirea unor reduceri de impozite, reduceri care sunt de trei categorii și care în cotă maximă începând cu anul 2022 pot să ajungă până la 15% din valoarea impozitului datorat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:16:20] Cum se aplică ordonanța de urgență 153? Primul an de aplicare a ordonanței 153, de fapt primul an în care va produce efecte este anul 2020. În anul 2020 contribuabilii au două reduceri de impozite disponibile. Așa cum o să menționez de asemenea pe parcursul prezentării mele, reducerile pot fi cumulate, cu alte cuvinte contribuabilul nu trebuie să aleagă una dintre ele, ci ori de câte ori îndeplinește condițiile cumulativ poate să meargă până la această cotă de 15% în funcție de cât de mare este creșterea de capita. Primul an de aplicare este 2021 cum am spus și ultimul an de aplicare pe regula generală este 2025. Poate că remarcați pe prezentarea mea faptul că am și anul 2026 reprezentat pe scema timpului, anul 2026 este relevant pentru acele societăți care un an fiscal diferit de anul calendaristic. În cazul acestor societăți ultimul an efectiv de aplicare va fi anul fiscal care se încheie în anul 2026.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:17:26] De ce este? Ținând cont că totuși abia din 2021 intră efectiv în aplicare ordonanța 153 și produce pentru prima oară efecte. De ce este totuși important că vorbim încă de anul acesta despre ordonanța 153? E important să ne întâlnim acum și să vorbim despre acest subiect pentru că încă mai avem timp, aș zice că la acest punct mai degrabă societățile mici încă mai au timp să facă ceva și să termine anul 2020 cu o valoare avantajoasă pentru capitalurile proprii. Așa cum o să prezint și pe parcursul prezentării mele și așa cum vedeți și pe acest slide, anul 2020 este cumva un an de bază în sensul că anumite reduceri pe care contribuabilul le va putea cere începând cu anul 2021 depind de capitalurile proprii ale anului 2020. Or fiind atât de important acest an 2020 în contextul reducerilor, ar trebui făcută o analiză până la finalul anului, poate ar trebui luate anumite decizii în ceea ce privește restructurarea capitalurilor sau reîntregirea capitalurilor astfel încât societățile să se asigure că obțin o valoare avantajoasă pentru capitaluri proprii și prin valoare avantajoasă mă refer la o valoare care le crește fie probabilitatea să obțină aceste reduceri de impozit în anii următori, fie le asigură șanse mai mari să obțină, să acceseze o reducere mai mare de impozit pe profit pentru că așa cum am spus reducerea de impozit poate să fie între 2% și 15% în funcție de ce condiții sunt îndeplinite de contribuabilul respectiv.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:19:39] Ordonanța 153 este o ordonanță generoasă și prin acest lucru vreau să spun că avantajează contribuabilii atât cei care plătesc impozit pe profit, cei care plătesc impozit pe venitul microîntreprinderilor, cât și pe cei care datorează impozitul specific. Oricare dintre aceste categorii de contribuabili, contribuabilii care se află în aceste categorii, dacă îndeplinesc condițiile, pot să beneficieze de facilitate. Totuși, conform ordonanței 153/2020, Ordonanța de Urgență, anumiți contribuabili nu pot beneficia de facilitățile pe care le voi prezenta în continuare și aceia sunt contribuabilii care au reglementările contabile emise de BNR sau de ASF. În această categorie doar cu titlu de exemplu intră instituțiile de credit, băncile care nu pot accesa facilitatea, fondurile de investiții, fondurile de pensii sau alte categorii de contribuabili care după cum am spus au reglementările contabile emise de BNR sau de ASF.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:20:41] Pe slide-ul acesta găsiți primele două din cele trei reduceri disponibile conform Ordonanței de Urgență 153. Prima reducere care foarte probabil este o reducere ușor accesibilă pentru majoritatea contribuabililor, este reducerea de 2% a impozitului datorat pe profit, pe venitul microîntreprinderilor sau pe activitățile specifice și această reducere de 2% poate fi obținută de un contribuabil care declară capitaluri proprii pozitive și cel puțin egale cu jumătate din capitalul social subscris. Atenție, nu este numai despre capitaluri proprii pozitive, ci trebuie să fie și cel puțin egale cu capitalul social subscris de altfel este și o obligație după cum am menționat în Legea 31/1990. Este relativ ușor mai ales pentru societățile mici și mijlocii să se asigure că îndeplinesc această condiție ca să poată accesa reducerea de 2%.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:21:36] E important de asemenea în contextul primei reduceri să menționez faptul că această condiție se bazează pe capitalurile proprii și anume capitalurile proprii pe care societatea le declară în situațiile financiare în termeni contabili, ca să zic așa, e vorba de capitalurile proprii așa cum ne determinăm noi în balanța de verificare sau cum ne raportăm după cum am zis în bilanțul pe care îl pregătește societatea.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:22:02] A doua reducere depinde de cât de mare este creșterea de capital propriu ajustat între anul începând cu 2021 comparativ cu anul anterior. Astfel dacă între anul 2021 și 2020 capitalurile proprii ajustate cresc cu cel puțin 5% și mă refer la o creștere între 5 și 10% cu titlu de exemplu, atunci reducerea de impozit pe care o poate accesa contribuabilul respectiv este de 7%. Dacă acel contribuabil are o creștere de capital propriu ajustat între doi ani consecutivi, între 20 și 25%, reducerea este de 9%, iar pentru orice creștere de capital propriu ajustat mai mare de 25%, reducerea de impozite este de 10%. Din punctul meu de vedere o reducere de impozit de 10% este într-adevăr o reducere suficient de semnificativă astfel încât să merite să încerci, mai ales dacă nu este vorba de costuri foarte mari, să faci tot posibilul să îndeplinești condițiile astfel încât să accesezi reducerea respectivă.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:23:10] Ce ar fi important de subliniat în legătură cu această reducere? Față de reducerea anterioară avem de-a face cu creșterea capitalului propriu ajustat, deci aici de data aceasta nu mai vorbim despre capitalul propriu contabil al firmei, ci vorbim despre o altă noțiune pe care o voi explica imediat și de asemenea așa cum am prezentat în suportul de curs, e important de menționat că prima condiție trebuie de asemenea îndeplinită. Cu alte cuvinte, se pot accesa reducerile pe care le vedeți pe slide, dar societatea în plus față de o creștere a capitalului propriu ajustat de la an la an, societatea respectivă trebuie să aibă și capital propriu pozitiv mai mare de asemenea decât jumătate din capitalul social subscris. De fapt această condiție este valabilă pentru toate cele trei reduceri pe care vom vorbi și despre care vorbesc acum.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:23:59] A treia reducere este disponibilă doar începând cu anul 2022, în anul 2021 vom avea doar două reduceri, nu trei reduceri. A treia reducerea este în cotă fixă de 3%, dar este acordată doar dacă capitalul propriu ajustat al anului pe care-l analizăm este mai mare cu un procent, un procent care este în creștere comparativ cu capitalul propriu ajustat al anului 2020. De asemenea prima condiție așa cum am spus trebuie îndeplinite de către societate pentru a accepta această reducere, prima condiție fiind aceea ca ce raportează societatea drept capitaluri proprii să depășească capitalul social subscris al societății respective.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:24:45] Astfel, dacă în anul 2022 capitalul propriu ajustat este mai mare comparativ cu anul 2020 cu cel puțin 5%, va fi disponibilă reducerea de 3%. În anul 2025 dacă vreau această reducere suplimentară de 3% va trebui să mă asigur că am un capitalul propriu ajustat mai mare cu cel puțin 25% față de capitalul propriu ajustat al anului 2020. Cumva dacă facem calcule și am făcut acest lucru, am făcut calculele să văd cam cum funcționează reducerile, în cazul în care o societate, o societate care are capitaluri proprii pozitive și mai mari decât jumătate din capitalul social în fiecare an reține suficient profit din profitul generat astfel încât să aibă o creștere a capitalurilor proprii cu cel puțin 5% la sută de la an la an, între 2021 și 2025, societatea respectivă va avea cumva accesibilă reducerea totală de 15% așa cum am menționat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:25:48] Atenție această cotă de 5%, această rată de 5% de creștere nu se referă la rata de profitabilitate a societății, ci este vorba de rata profitului care trebuie reținut în societate, dacă societatea intenționează să plătească și dividende din profituri acționarilor depinde de societate, depinde de structura societății, în această situație evident că profitabilitatea, profitul obținut trebuie să fie mai mare de 5% astfel încât să poată reține societatea respectivă cel puțin 5% în capitaluri proprii și să îndeplinească condițiile.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:26:27] Te întrerup puțin ca un ecou așa la ce ziceam mai devreme și se leagă și cu o întrebare pe care ne-o pune una dintre utilizatoroarele noastre de astăzi dacă societățile care au un capital foarte, foarte, foarte mare, citez exact, sunt dezavantajate de această ordonanță?
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:26:44] Da și voiam să zic acest lucru. Cumva societățile care au fost nemaipomenit de atente cu capitalurile proprii și au capitaluri proprii mari pentru că au reținut profitul pentru că au un capital social suficient de mare sunt dezavantajate în sensul că atâta timp cât anul 2020 e an de bază și de asta am considerat că e important să menționez acest lucru, toate celelalte capitaluri proprii sunt cumva legate de 2020 sau de capitalurile anterioare. Având deja un capital mare de pornire acelei societăți o să-i fie relativ greu să asigure o creștere de 5% în fiecare an de profit pe care să îl rețină în societate ca să poată accesa reducerea respectivă.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:27:26] Deci din acest punct de vedere o să menționez acest lucru și în prezentarea mea am scris un articol într-o revistă, am indicat numărul revistei, pare că este mult mai avantajoasă și mai ușor accesibilă această măsură pentru societățile mici și mijlocii care sunt și mai flexibile, jonglează și cu sume mai mici de cele mai multe ori și cu profituri mai mici, dar și cu capitaluri proprii mai mici și atunci este mai ușor să acceseze facilitatea decât este această facilitate accesibilă unui contribuabil mai mare sau unui contribuabil cu sume implicate foarte mari.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:28:05] Mă gândeam că contribuabilii care sunt mai stabili financiar pentru că au un capital social mai mare și automat au o stabilitate financiară care nu intră cumva în intenția acestei ordonanțe.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:28:19] Exact asta vroiam să vă zic. Nici nu e un lucru rău că cei mici sunt dezavantajați pentru că dacă luăm în considerare rapoartele BNR această problemă cu decapitalizare apare foarte mult în cazul societăților mici și mijlocii. De regulă societățile acelea mari nu-și prea permit să fie decapitalizate pentru că au credite bancare, au acționari mulți, deci în acele societăți de regulă lucrurile sunt mai stabile exact cum ai zis tu, Roxana.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:29:38] Eram pregătită să povestesc despre noțiunea pe care am subliniat-o și anume capital propriu ajustat, este o noțiune nouă, diferită de capitalul propriu contabil al societății și relația dintre ele este că acel capital propriu ajustat pornește de la conturile de capital propriu sau elementele de capital propriu, dar nu le conținea pe toate. Așa cum puteți vedea în prezentarea mea este considerat inclus în capitalul propriu ajustat capitalul social subscris vărsat, capitalul de dotare în cazul sediilor permanente și o să discutăm măcar în câteva cuvinte despre această noțiune pentru că deja contribuabilii au început să se întrebe ce înseamnă capital de dotare din acest punct de vedere legislația nefiind foarte utilă și nedefinind aceasta noțiune de capital din dotare, intră de asemenea în capitalul propriu ajustat patrimoniile, depinde de tipul societății respective, conturile, elementele de alte rezerve, dar atenție doar acele alte rezerve care sunt constituite din profitul net, iar din acest punct de vedere cred că Ministerul Finanțelor Publice va trebui cumva să clarifice ce a vrut să spună cu această sintagmă și anume alte rezerve constituite din profitul net, intră de asemenea celelalte conturi de rezerve, elemente de rezerve, cum ar fi rezerva legală, statutară sau contractuală.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:30:55] Aceste rezerve intră integral. Intră primele de capital și intră rezultatul net, dar numai cu condiția ca rezultatul net pe ansamblu să aibă sold creditor. Putem constata mai ales cei care lucrăm pe aceste chestiuni zilnic că sunt anumite conturi, aș zice eu celebre între ghilimele în sensul că sunt foarte des întâlnite în cazul societăților, sunt anumite elemente care lipsesc. Am încercat pentru a vă fi ușor un pic mai util și un pic mai comod, am încercat cumva să iau toate elementele de capital propriu așa cum sunt ele prezentate într-o balanță de verificare sau în planul de conturi ale societăților care aplică ordinele 1802, ci pentru fiecare cont în parte am menționat dacă intră sau nu în capitalul propriu ajustat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:31:45] După cum puteți vedea și dumneavoastră și veți vedea și atunci când voi trimite prezentarea, conturile mai des utilizate care lipsesc sunt, în primul rând lipsește contul 105, nu știu dacă în primul rând, unul dintre conturile care lipsesc este contul 105 sau elementul rezerve din reevaluare. Rezervele din reevaluare nu sunt luate în considerare atunci când determinăm capitalul propriu ajustat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:32:10] Atenție însă, cei care sunteți familiarizați cu reglementările contabile știți probabil că rezerva din reevaluare poate fi virată către rezultatul reportat, depinde de politica contabilă a societății respective. O astfel de alegere a societății duce la consecința faptului că în timp rezerva din reevaluare va fi din ce în ce mai mică pentru că va crește proporțional rezultatul reportat. Este mai degrabă avantajos pentru societate din acest punct de vedere, mă refer și la plătitorii de impozit pe profit și la cei care datorează impozit pe venitul microîntreprinderilor, este avantajos pentru aceste societăți tocmai pentru că sumele respective le vor putea lua în considerare pentru capitalul propriu ajustat ceea ce ajută un pic la îndeplinirea procentelor sau depășirea procentelor pe care le menționează legislația pentru a putea accesa avantajele respective reducerile de impozite.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:33:11] Sub nicio formă nu vreau să zic că mâine trebuie să mergem și să schimbăm politica contabilă, tocmai pentru că fiind o politică contabilă ea trebuie decisă și păstrată aplicată consecvent în timp. Dar poate ca idee cei care încă nu ați optat pentru o politică contabilă o să vă aduceți aminte atunci când decideți dacă să repartizați rezerva din reevaluare ca rezultat reportat sau nu pe parcursul utilizării activelor fixe. Poate o să vă gândiți și la acest aspect și anume că pare a fi mai avantajos dacă repartizez rezerva din reevaluare către rezultatul reportat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:33:42] O altă problemă pe care o am sau un alt aspect care încă nu este foarte clar la acest moment se referă la acel cont, contul real de rezerve despre care ordonanța de urgență 153 spune că se ia în considerare, dar se ia în considerare doar suma care reprezintă repartizarea profit din profitul net.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:34:02] De ce zic că sunt anumite chestiuni neclare? Pentru că am avut curiozitatea să pun mâna pe ordinul 1802 și să văd ce fel de sume ar putea să ajungă în contul alte rezerve. Și am avut surpriza sa constat că pe lângă sumele care sunt repartizate din profitul net sunt și sume care se duc în cont, în elementul alte rezerve din profitul brut, aici de regulă intră acele facilități fiscale care sunt oferite contribuabililor, dar pentru care contribuabilul printre altele are și obligația să țină o evidență distinctă a acelor facilități și reprezintă de fapt niște rezerve care de regulă nu pot fi utilizate de către contribuabili, dar tot în contul de alte rezerve intră și alte elemente că este vorba de elemente de participație, sunt mai multe situații în care putem avea sume înregistrate în contul de alte rezerve. Problema pe care o am este nu neapărat în ceea ce privește modul de determinare a capitalului propriu ajustat, problema mea este că nicăieri din legislație nu reiese că societatea ar trebui să își țină o evidență distinctă astfel încât în contul de alte rezerve să vadă de unde au provenit sumele respective. Atâta timp cât nu ai obligația să ai o astfel de evidență, nu văd cum ar putea întreba cineva să demonstrezi de ce ai luat suma respectivă în considerare și respectiv de ce nu ai luat-o în considerare.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:35:22] Un alt element care lipsește și este de asemenea un element important, este important să atrag atenția e rezultatul exercițiului. Rezultatul exercițiului nu se ia în considerare în capitalul propriu ajustat pentru ca acel rezultat al exercițiului cel puțin în anul obținerii, nu reprezintă un capital să zic așa suficient de permanent astfel încât să merite din punct de vedere al autorităților acordarea de facilități doar pentru rezultatul obținut.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:35:50] În schimb, dacă societatea decide să nu repartizeze tot rezultatul exercițiului, ci să îl repartizeze poate o parte sub formă de dividende și o parte să-l rețină în societate pentru componenta care a fost reținută, pentru acest rezultat care se transformă în rezultat reportat anul viitor aceste sume se vor lua în considerare când se determina capitalul propriu ajustat. După cum am menționat în numărul 5/2020 într-o revistă pe care o găsiți electronic pe TaxNews.ro am scris un articol, eu zic că este interesant mai ales pentru profesioniști pentru că în articolul respectiv am și făcut diverse calcule și am putut intra mai multe detalii decât aș putea intra de exemplu din cauza timpului și din cauza audienței pe parcursul acestei prezentari te mai întrerup.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:36:39] Ca să nu trecem la punctul următor sunt două întrebări pe chat și una o am eu. Recunosc că mă depășesc cu un pic chestiunile astea pentru că discuția asta despre conturi mi-e foarte greu să o urmăresc așa că dacă ai răspuns deja la întrebări o să considerăm că facem o subliniere pe subiectele acestea, ne întreabă o utilizatoare dacă capitalul propriu ajustat include și profitul din anul curent, respectiv contul 121 transferat la rezerve.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:37:11] Stați un pic, elementul, ca să nu mai spun cont ca să nu o sperii pe Roxana, zicem elemente, ați văzut că am încercat să evit noțiunea de cont, să vorbesc de noțiunea de element. Rezultatul exercițiului adică cel generat în perioada curentă nu se ia în considerare la calculul capitalului propriu ajustat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:37:28] În principiu o societate nu virează sume din rezultatul exercițiului către alte rezerve decât dacă acele sume sunt obligatoriu a fi virate, potrivit legislației. Pot să virez din rezultatul exercițiului către rezerva legală sau într-adevăr cum cred că am și o întrebare pe chat, pot să virez din rezultatul exercițiului sume către alte rezerve când e vorba de o facilitate, cea mai comună reinvestirea profitului.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:37:54] Atâta doar că virarea din rezultatul exercițiului nu reprezintă o virare din profitul net, ci reprezintă o virare din profitul brut. De ce zic acest lucru? Pentru că virarea din profitul net în înțelegerea mea ar trebui să însemne că profitul respectiv este impozitat conform legislației și acționarii decid ca profitul net să fie distribuit o parte către alte rezerve, către elementul de alte rezerve sau către alte tipuri de capitaluri proprii din societate. Aș înclina să spun că acea distribuire din rezultatul exercițiului către alte rezerve aici este o sumă care nu se va lua în considerare în calculul capitalului propriu ajustat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:38:36] Cred că știu despre ce vorbiți, aș zice că mai degrabă e o neclaritate în reglementarea contabilă ordinul 1802/2014, înțelegerea mea este că se va aduce o clarificare a ordinului astfel încât să reiasă că elementul de alte rezerve pot proveni sume, se pot repartiza sume și din profitul net și din profitul brut. Diferența între brut și net fiind tocmai această lipsă a impozitării, respectiv impozitarea sumelor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:39:04] Cu asta ai răspuns și la cea de-a doua întrebare pe care o avem pentru tine, ne mai solicită cineva o clarificare dacă este obligatoriu ca rezerva să fie constituită din profitul brut, în ideea că în OUG apare exprimarea, alte rezerve constituite potrivit prevederilor legale.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:39:23] Trebuie să mă uit în OUG să înțeleg unde este neclaritatea că nu îmi este clar în acest moment care este întrebarea. Deci dacă prind o pauză mă uit să înțeleg exact întrebarea ca să pot răspunde la ea.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:39:34] Cred că putem să facem clarificare asta și ulterior în mail-ul de follow up dacă o să fie nevoie. Mai aveam eu o curiozitate pentru că menționasei tu ideea de politică contabilă, mă întrebam dacă ar fi problematic pentru companiile care au deja o politică contabilă stabilită care să zicem că-i dezavantajează apropo de aplicarea acestei ordonanțe, dacă ar fi problematic pentru ele să o schimbe acum.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:39:57] În calitate de auditor întotdeauna le spun clienților mei, never ever nu schimbați politica contabilă din motive că e mai avantajos fiscal o altă politică contabila. Deci politica contabilă așa cum știu profesioniștii contabili se schimbă doar în limitele stabilite de reglementări atunci când o nouă politică este impusă de lege sau atunci când o nouă politică duce la o imagine mai bună din punct de vedere al prezentării de informații.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:40:23] Faptul că mi-e mai avantajos fiscal sau mă ajută mai mult la taxe, la reduceri nu este un motiv valabil legat de politica contabilă. Mai este un motiv pentru care întotdeauna politica contabilă se schimbă cu multă prudență și anume modificarea politicii în România, potrivit reglementărilor contabile se face cu impact fiscal. Nu știu neapărat dacă o astfel de situație are impact fiscal, aș zice mai degrabă nu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:41:01] O să-ți mai adresez o singură întrebare legat de capitaluri, conturi și alte elemente din astea care mă panichează un pic, ne întreabă cineva dacă soldul debitor al contului 117 nu se ia în calcul la determinarea capitalului propriu ajustat.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:41:17] Nu, asta am și spus în prezentare și dacă este cazul subliniez acest lucru, în cazul contului de rezultat reportat înțelegerea mea este că se ia în considerare doar dacă are un sold net creditor. Deci dacă am pierderi reportate atunci ignor pur și simplu pierderile reportate sau cel puțin asta spune în acest moment ordonanța de urgență 153. Nu contează neapărat să închid eventualele pierderi reportate și să le închid din profituri pe care le am obținut de-a lungul anilor, ci important este ca pe net să am solt creditor, să am un rezultat reportat de natura profitului.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:42:01] Perfect, mulțumim Mirela. Acum putem să reluăm fluxul normal al prezentării.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:42:15] În ceea ce privește modul de calcul al creșterii de capital propriu ajustat sunt două formule care sunt ușor de înțeles, n-aș avea ce să povestesc în legătură cu formulele respective. Trecem mai degrabă la chestiuni de analiză. După ce am prezentat ordonanța 153 am spus că anul 2020 este un an important. De ce? Pentru că și în anul 2021 ne vor interesa capitalurile proprii ajustate ale anului 2020, dar și începând cu anul 2022, ne interesează capitalurile proprii ajustate ale anului 2020 prin prisma îndeplinirii condițiilor pentru a accesa reducerea de 3%.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:42:55] Ce înseamnă acest lucru? Matematic dacă ne uităm pe formulele pe care le-am prezentat anterior vedem că este în avantajul societății să declari un capital propriu ajustat al anului 2020 cât mai mic cu putință, și apropo de analiză și apropo de cât mai mic cu putință, sub nicio formă nu mă refer la lucruri care să fie inegale sau nici măcar la marginea legii, ci vorbesc efectiv de posibilitățile pe care le are societatea în conformitate cu legislația, în conformitate cu planurile societății respective de dezvoltare și așa mai departe, dar în baza acestor informații ar trebui văzut dacă nu cumva se pot restructura capitalurile anului 2020 sau dacă nu cumva poate fi făcut ceva astfel încât să crească șansele după cum am zis, de a accesa reducerea sau de a accesa o reducere mai mare.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:43:44] Ce variante ar trebui analizate? În cazul societăților care au capitaluri proprii fie negative, fie mai mici decât jumătate din capitalul social, atunci ar trebui analizată serios pentru societatea respectivă în funcție și de estimările pe care le face societatea pentru viitor și anume în funcție de profitul pe care estimează că-l va obține sau nu, ar trebui analizate variante de a aduce capitalul propriu la o valoare mai mare decât capitalul social. Încă de la început vreau să zic că ordonanța de urgență 153 cel puțin prin prisma facilităților oferite este interesantă pentru societățile care estimează că vor obține profituri, respectiv microîntreprinderi care estimează că vor obține venituri astfel încât să se datoreze impozit. Pentru acele societăți care din păcate și ținând cont de circumstanțele prezente și ținând cont de planurile de dezvoltare pe care societatea probabil și le-a făcut constată că e foarte mare probabilitatea să obțină pierderi și nu profituri în viitor, discuția aceasta nu este foarte utilă pentru că neavând impozit de plată evident că o scădere a impozitului te lasă rece pentru că nu ai ce să scazi.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:44:55] Totuși, dacă vorbim de societățile care estimează că vor obține profituri atunci în cazul în care societatea are capital propriu mai mic decât cel social ar trebui analizate variante pentru a crește capitalul propriu. Cum se poate face acest lucru? Păi în special în cazul societăților mici și mijlocii, o variantă ar fi aceea de a crește capitalul social. Revenind la discuția pe care am avut-o cu tine, Roxana, este un alt avantaj al societății mici și anume, având capitalul social de regulă mic și cel mai probabil pierderile nefiind extraordinar de mari nu este foarte costisitor sau nu este un efort de cele mai multe ori extrem de mare să crești capitalul social. Problema la acest moment e că e puțin probabil până la finalul anului 2020 societatea respectivă să ajungă în situația în care să își poată crește capitalul social și să termine anul 2020 cu un capital propriu mai mare decât jumătate din cel social. Dar măcar pentru anul următor este o variantă care trebuie analizată.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:45:56] Ce alte variantă există de a crește capitalurile proprii? O categorie destul de întâlnită din punctul meu de vedere și destul de numeroasă în ceea ce privește companiile care fac parte din ea este situația societăților care au pierderi reportate și au capitaluri proprii mici, dar societățile respective au împrumuturi luate de la acționari, au credite acționari. De foarte multe ori acționarii respectivi nu mai au nicio speranță sau nu mai au nicio intenție, depinde de la caz la caz, de a-și recupera sumele respective de la societatea în cauză, de la societatea lor de cele mai multe ori. În această situație poate că n-ar fi rău să facă o analiză, profesioniștii, contabilii implicați în firma respectivă cu acționarul și să vadă dacă nu cumva este mai avantajos pentru acele societăți, în acest context, să convertească împrumutul acționar fie capital social, fie varianta alternativă ca acționarul să încheie un act de renunțare la datoria respectivă. Cu alte cuvinte, datoria va fi recunoscută de către societate pe venituri pentru că este o datorie la care acționarul a renunțat și impactul este că datoria respectivă transformată în venituri va acoperi pierderile reportate din trecut. Este o variantă care trebuie analizată mai ales în cazul societăților, repet care pentru care nu prea mai există speranță în cazul acționarului sau intenția să își recupereze banii respectivi, dar în niște variante care trebuiesc analizate.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:47:30] În cazul acționarului care intenționează, care încă mai are speranțe să-și recupereze banii de la firma respectivă, conversia datoriei în capital este mai puțin tentantă în sensul că recuperarea creanței propriu-zisă s-ar face fără niciun fel de impozite datorate. În cazul în care acționarul decide să convertească împrumutul în capital social sau decide să renunțe la datoria asta eventualele recuperări ulterioare de dividende din societate sunt recuperări care se fac în urma plății unor impozite. Oricum o astfel de variantă măcar merită analizată înainte să fie exclusă pur și simplu de pe masa, mai ales că această condiție a capitalului propriu mai mare decât jumătate din capitalul social este o condiție care trebuie îndeplinită pentru toate cele trei facilități, pentru toate cele trei reduceri.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:48:20] Altă analiză care trebuie făcută în special în cazul acelor societăți care au rezultate reportate de natura pierderi. Nu prea poți să zici că poți să vorbești de o rețetă în ceea ce privește ordonanța 153, tocmai pentru că sunt foarte multe situații care pot apărea în viața reală și atunci nu mi-am propus cumva pentru că nu pot face acest lucru, n-am găsit o cale să fac acest lucru să dau o soluție pentru toate posibilitățile care pot apărea, cât mai degrabă pentru mine e important să atrag atenția că e nevoie de o astfel de analiză.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:48:52] Dacă sunt societăți care au sume debitoare pe contul 117, sume care nu sunt acoperite, ar trebui analizată posibilitatea societății respective de a acoperi acele sume sau de a le micșora cât se poate de mult astfel încât într-un final rezultatul reportat să aibă sold creditor.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:49:09] Cum se pot acoperi pierderile din trecut? Se pot acoperi fie din alte elemente de capital propriu, atenție la elementele de capital propriu pe care le folosiți pentru că pe regula generală să zic așa, nu se pot folosi acele elemente de capital propriu care reprezintă facilități. Cu titlu de exemplu, ce m-a întrebat unul dintre participanți legat de acea rezervă care este aferentă reinvestirii profitului, de regulă astfel de elemente nu pot fi folosite tocmai pentru că profitul respectiv este un profit care nu a fost impozitat, dar foarte probabil societatea respectivă are alte elemente de capital propriu deja impozitate, poate că sunt elemente de alte rezerve care provin din rezultatul net din trecut astfel încât o să constatați dacă faceți calculele sau dacă vă uitați pe exemplul pe care vi l-am indicat, s-ar putea să constatați că este mai avantajos să acoperiți pierderea pentru că se restructurează capitalul propriu ajustat și al anului 2020, fie al anului 2021. Și în exemplele indicate sunt niște calcule matematice, o să vedeți cumva care este impactul asupra procentelor de creștere.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:50:19] În cazul societăților, un alt scenariu foarte des întâlnit este scenariul societăților care au rezultate reportate pozitive și nerepartizate și cred că este exact cazul participantei care ți-a pus întrebarea respectivă, sunt societăți care au lăsat banii acționari, de fapt care au lăsat banii în societate nu și-au luat dividende, nu au distribuit rezultatul reportat ca dividende și toate resursele au rămas la acea societate. Aici avantajos pentru societate ar fi să reducă rezultatul reportat cât se poate de mult. De ce nu zic la maxim? Pentru că nu întotdeauna această reducere poate fi făcută la maxim, ci este o reducere care trebuie analizată și prin prisma avantajelor și dezavantajelor pe care această distribuire a rezultatelor reportate le poate genera.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:51:10] Astfel atunci când analizezi variantele care par avantajoase din punct de vedere al acestor facilități ar trebui să ții cont de câteva consecințe. Dacă mă refer la distribuirea de dividende neapărat trebuie să țin cont de faptul că o distribuire de dividende, fie din rezultate reportate, fie din alte elemente de capital propriu care se pot repartiza ca dividende, distribuirea respectivă îmi va schimba gradul de îndatorare. De ce? Pentru că în loc să am capitaluri proprii, dividendele distribuite se transformă într-o datorie față de acționari. Care este dezavantajul? Crescându-mi gradul de îndatorare, trebuie să țin cont de intențiile pe care le am în viitor în ceea ce privește de exemplu obținerea unui credit bancar sau poate mă uit pe contractele de împrumut pe care le am deja semnate și trebuie să văd ce clauze am în ceea ce privește un anumit grad de îndatorare sau în ceea ce privește imposibilitatea de a distribui dividende. Dar trebuie să țin cont că această decizie de distribuire de dividende schimbă gradul de îndatorare.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:52:11] Tot legat de distribuirea de dividende, distribuirea de dividende implică costuri. În ce sens? pot să distribui dividende conform legislației fiscale, dacă nu am avut bani sau nu am plătit din varii motive dividendele respective până pe data de 25 ianuarie trebuie să plătesc obligatoriu impozitul pe dividende. Deci dacă dau dividende am costuri cu impozitul pe dividende, de fapt am o plată pe care trebuie să o fac nu este costul societății, mai degrabă este costul acționarului care trebuie să primească dividendele respective.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:52:42] Și aici ar trebui analizată situația particulară a firmei respective. Pentru că spre exemplu am clienți care au acționari din străinătate, companii din Uniunea Europeană cu titlu de exemplu caz în care nu se aplică impozit pe dividende, cota de impozit pe dividende este zero. Deci și aici trebuie văzut de la caz la caz.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:53:06] În altă ordine de idei, am un client unde acționarul obișnuiește cu o frecvență de două, trei luni de zile să ridice dividende din firmă, deci face o decizie de repartizare a profitului și ridică dividendele respective. Pentru o astfel de situația, atâta timp cât acționarul oricum anticipează că în lunile ianuarie, februarie, martie va lua dividende de la societate pare mult mai avantajos să își facă o decizie de repartizare a dividendelor în noiembrie sau în decembrie că deja suntem în decembrie, decât să aștepte două luni și să nu poată beneficia la maxim măcar de această facilitate. Deci efectiv ar trebui urmărit fiecare caz particular în parte și văzut avantaje, dezavantaje.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:53:47] În altă ordine de idei, am un client pe care l-am dădăcit în legătură cu această facilitate și cu oportunitățile pe care le-ar putea avea, clientul meu și-a făcut frumos calculele, mi-a zis 100.000, pentru 100.000 nici măcar nu trimit un e-mail ca să convoc AGA sau ca să le explic despre ce e vorba. Deci sunt într-adevăr societăți pentru care poate că nu merită facilitatea respectivă, evident prin prisma așteptărilor pe care le are societatea respectivă.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:54:13] Ce altceva ar trebui să mai fac sau de ce să mai țin cont profitabilitatea viitoare? Profitabilitatea viitoare este importantă, tocmai din prisma acelui procent de 5% despre care am vorbit, am zis că grosso modo făcând calculele dacă societatea reține în fiecare an 5% din profiturile obținute sau cumva generează capitaluri proprii de 5% mai mari comparativ cu perioada anterioară atunci probabilitatea este mare să acceseze toate cele trei reduceri și să acceseze reducerea maximă care este disponibilă și anume de 15%.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:54:51] Profitabilitatea viitoare este importantă în decizia dividendelor pe care le va plăti o societate a acționarilor, iar acest sfat este important în special pentru societățile mari acolo unde dividendele nu se distribuie pur și simplu, ci există diverse planificări care țin cont de restricțiile impuse de legislație sau chiar de dorința pe care o au acționarii respectivi.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:55:14] Tot apropo de distribuirea de dividende, chiar dacă am acționari din străinatate și chiar dacă de exemplu nu rețin impozit pe dividende în România trebuie privite lucrurile, mai ales dacă vorbim de un grup de societăți și din perspectiva acționarilor pentru că de foarte multe ori dacă societatea distribuie dividende acționarul are obligația în țara lui să le declare și să le impoziteze, evident depinde de fiscalitatea fiecărei țări în parte. Deci este o decizie care nu este extraordinar de simplă. Contează dividendele pe care intenționează acționarul societății sau intenționează acționarii să le ridice pe parcursul timpului și după cum am indicat este importantă acea cotă de aproximativ 5%.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:56:15] Aș vrea să punctez că din punctul meu de vedere ordonanța 153 chiar pare foarte bine scriă, din foarte puține puncte de vedere am avut neclarități în ceea ce privește modul în care se aplică și din acest punct de vedere o să găsim în ordonanța de fapt am spus acest lucru gândindu-mă la faptul că în ordonanța 153 apar reguli pentru societăți care se pot afla într-o situație particulară. De exemplu de data aceasta Ministerul Finanțelor Publice nu a uitat de societățile care trec prin reorganizări și găsim în ordonanța de urgență 155 reguli in ceea ce privește modul în care aceste societăți își calculează creșterile ca să poată decide dacă pot accesa sau nu reducerile disponibile. Nu o să intru în foarte multe detalii, mie mi s-a părut foarte logică abordarea pe care a adus-o Ministerul Finanțelor Publice, dar am inclus aceste detalii în prezentare pentru ca poate aveți nevoie de aceste informații să le puteți găsi centralizate mai ușor.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:57:16] De data aceasta Ministerul Finanțelor Publice nu a uitat nici de contribuabilii care au optat pentru un exercițiu fiscal diferit, așa cum poate mulți dintre dumneavoastră știți în timp au mai fost uitați acești contribuabili, de data aceasta sunt acoperiți în sensul că găsim reguli pentru societățile care au optat pentru un exercițiu fiscal diferit de anul calendaristic 1 ianuarie, 31 decembrie. Anul de bază care este ia în considerare este anul care se termină în anul 2021 și toate regulile cumva se aplică de o manieră similară, ultimul an în care se poate beneficia de această facilitate este pentru anul fiscal care se încheie în anul 2026. De asemenea, lucrurile par foarte logice, acum s-ar putea, este drept ca pe măsură ce aplicăm Ordonanța 153, dacă nu sunt modificări, să ne dăm seama că ar mai fi nevoie de diverse clarificări.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:58:14] Avem o neclaritate în ceea ce privește capitalul din dotare. Ordonanța de urgență 153 menționează că în cazul sediilor permanente care au ca particularitate faptul că nu au capital social, pentru sediile permanente se ia în considerare capitalul din dotare. Problema care apare însă este că nicăieri în legislația, să zic așa obișnuită, nu apare această noțiune de capital din dotare. Avem noțiunea de capital din dotare care apare în legislația bancară și reprezintă capitalul care este lăsat la dispoziția sediului permanent din România în cazul nostru de către nerezidentul care a înființat acest sediu permanent.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:58:53] Numai că întrebarea care se pune este ce înseamnă capital pe care mi l-a lăsat nerezidentul la dispoziție și cum aș putea cumva să documentez faptul că acele sume reprezintă capital din dotare astfel încât să nu risc o interpretare diferită a organului fiscal sau să nu am probleme din punct de vedere fiscal? Speranța mea este că se va veni cumva cu o clarificare în ceea ce privește această interpretare a capitalului din dotare în cazul sediilor permanente care nu sunt sedii permanente ale instituțiilor de credit. Părerea mea este că nici n-aș putea să aplic acea definiție atâta timp cât este fix în contextul instituțiilor de credit.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:59:32] Ordonanța 153 prevede care este ordinea de aplicare a facilităților și această reducere de până la 15% se aplică de către societate după ce societatea și-a determinat impozitul pe profit de plată. Cu alte cuvinte după ce a scăzut toate creditele fiscale sau toate sumele care pot fi deduse din impozitul pe profit, cum ar fi sponsorizarea, cum ar fi casele de marcat la impozitul final se aplică cota de reducere.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:00:01] În ceea ce privește modul de declarare și plată în cazul tuturor categoriilor de contribuabili, aplicarea reducerii se face pentru impozitul anual. Atâta doar că decizia și în ceea ce privește cota care este disponibilă contribuabilului respectiv este luată decizia de reducere și respectiv se stabilește cota de reducere în baza situațiilor financiare anuale. Cu alte cuvinte, abia la finalul anului când contribuabilul determină cât este capitalul propriu ajustat și cât sunt creșterile se poate lua o decizie și se poate calcula efectiv reducerea de impozit.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:00:40] Pe parcursul anului contribuabilul va calcula impozitul pe baza regulilor standard fără să se aplice reducerea, iar la final atunci după ce își face de fapt situațiile financiare anuale contribuabilul poate să decidă cât este reducerea la care are dreptul pentru anul care s-a scurs. Pentru plătitorii de impozit pe profit, această reducere va fi declarată prin declarația 101, care apropo, declarația 101 va deveni și mai complexă și mai stufoasă decât este în acest moment tocmai pentru că au apărut foarte multe elemente de care trebuie să ținem cont atunci când calculăm impozitele, iar în ceea ce privește microîntreprinderile, reducerea de impozit va fi declarată în declarația ultimă pe care o depune contribuabilul. Cu alte cuvinte, declarația pentru trimestrul patru va trebui să cuprindă această reducere pentru tot anul respectiv.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:01:36] Pentru microîntreprinderi și pentru cei care plătesc impozitul specific, apare o problemă și anume, dacă impozitul datorat pentru trimestrul IV nu este suficient de mare astfel încât să acopere reducerea, societățile respective vor trebui să depună rectificative din urmă tocmai pentru a-și putea corela să zic așa, fișa de evidență fiscală cu impozitul datorat pentru anul respectiv. De ce zic că s-ar putea să apară complicații? Deci de ce sunt sigură că s-ar putea să apară complicații, păi dacă ne este greu acum cu fișa de evidență fiscală care de multe ori pare că nu respectă nicio regulă, în momentul în care vom ajunge ca în iunie 2021 de exemplu, să facem rectificative pentru trimestrul trei sau pentru trimestrul doi al anului anterior, 22 față de 21, teama mea este că s-ar putea ca regulile din codul de procedură fiscală să se schimbe la nivel de fișa de evidență, nu în codul de procedură fiscală. Deci cumva riscul ca fișa de evidența să fie dată peste cap încerc să găsesc niște cuvinte cât se poate de politicoase și cât se poate de neutre, riscul e să apară probleme în fișa de evidență fiscală este încă mai mare decât este în acest moment.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:02:49] Pentru microîntreprinderi, dacă schimbă regimul și trece din categoria plătitorilor de impozit pe profit în categoria microîntreprinderilor, reducerea se aplică atât pentru impozitul pe profit datorat, cât și pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:03:06] Am inclus în suportul de curs, în prezentarea mea câteva exemple foarte simple pentru a vedea cum se declară această reducere în cazul unei microîntreprinderi. Primul exemplu este un exemplu fericit în sensul că acea microîntreprindere poate să-și suporte reducerea din ultima declarație pe care o depune. În schimb, în al doilea exemplu avem de-a face cu o microîntreprindere care nu o să fie foarte fericită, o să fie fericită pentru reducere, dar nu pentru situația respectivă, în sensul că pentru trimestrul patru nefiind impozit datorat suficient de mare microîntreprindere va trebui să rectifice din urmă și nu există în acest moment nicio regulă, nu se spune ce și cum va, trebui să rectifice declarațiile deja depuse pentru a se asigura că scade reducerea și că își corectează declarațiile pe cale de consecință. Mă gândesc că e timpul ca sistemul de evidență fiscală să fie îmbunătățit astfel încât să nu mai apară astfel de probleme în viața reală.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:04:06] În al treilea exemplu aveți tot o microîntreprindere care schimbă regimul și devine plătitori de impozit pe profit și am arătat printr-un calcul suport că reducerea se aplică pentru tot impozitul datorat. Mă apropii cât pot de repede de final și am ajuns exact la ce discutam cu Roxana la începutul cursului, chiar pentru contribuabilii care nu estimează că vor obține profit și din păcate și au făcut calculele și au ajuns la concluzia că reducerea e bună dacă datorez ceva, totuși ordonanța 153 este avantajoasă. De ce? Pentru că atâta timp cât reducerile se bazează pe capitalurile proprii care trebuiesc calculate în situațiile financiare anuale Ministerul Finanțelor Publice și-a dat seama că din punct de vedere al ordinii, întâi trebuiesc întocmite situațiile financiare după care trebuie calculat impozitul. Motiv pentru care s-a făcut o excepție punctuală, o excepție temporară în sensul că doar pentru perioada în care produce efecte ordonanța 153 putem vorbi de acest lucru și prin derogare de la Codul fiscal între anii 2021 și 2025 termenul de plată pentru ultima declarație a fost devansat până pe 25 iunie.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:05:24] De exemplu, declarația 101 pe regula generală trebuie depusă până pe 25 martie, conform acestei excepții aduse de Ordonanța 153, declarația 101 are termen 25 iunie. Declarația 100 pentru microîntreprindere pentru trimestrul IV. Deși termenul standard este de 25 ianuarie termenul nou de depunere va fi 25 iunie. Ce este important de subliniat este faptul că nu contează dacă acea societate va beneficia sau nu de reducerea de impozit de care am vorbit, toate societățile vor putea beneficia de noul termen. Termen care este devansat atât în ceea ce privește depunerea declarațiilor cât și în ceea ce privește o eventuală plată a impozitelor datorate pentru contribuabilii care nu au nimic de plată, plata poate că nu e importantă, dar măcar faptul că avem o perioadă mai lungă de timp la dispoziție să facem ultima declarație și mă gândesc că tot este avantajoasă o astfel de devansarea. Evident că mai multe detalii găsiți fie în prezentarea mea, fie în ordonanța de urgență 153.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:06:34] Îmi face o deosebită plăcere să vă anunț că am ajuns la ultimul slide, dar rămân în continuare disponibilă pentru întrebări dacă au mai fost primite întrebări pe parcursul prezentării mele.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:06:47] Înainte să ne întoarcem un pic la întrebările cu solduri și cu capitaluri și conturi si alte chestii de genul ăsta, aș fi avut eu nevoie de o clarificare ca să mă asigur că am înțeles bine și participanții noștri, de asemenea, practic reducerile de care am vorbit acum nu vor fi solicitate printr-o procedură specifică ci pur și simplu vor fi calculate automat în declarațiile pe care noi le depunem, da? Pe modelul să zicem al bonificațiile care s-au acordat și anul ăsta pentru plata la timp a taxelor și impozitelor, nu?
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:07:20] Foarte probabil da, adică depinde de mine să calculez acea facilitate și în declarația 101 dacă sunt plătitor de impozit pe profit sau în declarația 100 pe un rând nou introdus în declarația apropo de modificări acolo voi declara sumele respective care urmează să fie scăzute astfel încât să îmi autoacord să zic așa, facilitatea.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:07:46] Menționai tu de nevoia unor clarificări în ordonanță că mai sunt câteva chestiuni care nu sunt neapărat foarte lămurite la momentul ăsta, mă întreb dacă aceste clarificări să zicem că ar veni mai târziu, respectiv anul viitor, suntem în situația asta cu guvernul, da e o perioadă foarte ciudată, suntem un pic în derivă și din punctul ăsta de vedere dacă clarificările vin mai târziu ele ne mai folosesc la ceva?
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:08:16] Nu, nu or să fie tardive, tocmai pentru că primul an de aplicare este anul 2021 și este important să mai subliniez un lucru pentru că am primit de multe ori această întrebare, după prezentare mă întreabă persoane, deci pentru declarația 101 a anului 2020 sau pentru ultima declarație a anului 2020 pentru microîntreprinderi care va fi termenul? Din păcate noul termen devansat până pe 25 iunie, va fi termenul de depunere pentru anul 2022 ceea ce înseamnă că anul acesta, de fapt în anul 2021 vom avea aceleași termene consacrată de Codul Fiscal pentru a putea depune declarația. Declarația 101 a anului 2020 va avea termen de depunere până pe 25 martie sau până pe 25 februarie depinde de contribuabili, microîntreprinderile 25 ianuarie și așa mai departe.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:09:15] Cu alte cuvinte toate termenele acestea se aplică pentru operațiunile aferente anului fiscal 2021 care automat se declară în 2022, este o regulă foarte cunoscută, nu?
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:09:31] Prima devansare este cea din anul 2020 care vizează impozitul anului 2021. E important să ne uităm pe capitalurile anului 2020 și zic că pot face acest lucru chiar în lipsa planificărilor pe care le va aduce ulterior Ministerul Finanțelor Publice.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:09:46] Da, o să profit de ocazie asta, apropo de discuția noastră cu termenele ca să mai precizez o dată că termenele astea modificate se aplică pentru toți contribuabilii indiferent dacă aplică sau nu beneficiile astea să zicem, stimulentele pe care le acordă autoritățile. Ne mai întreabă cineva legat de termenul de 25 iunie dacă va fi și pentru agricultură și ONG-uri.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:10:09] Da, trebuie să fie pentru toată lumea pentru că atâta timp cât acel contribuabil poate beneficia ca idee de facilitate necontând dacă va beneficia sau nu, ultimul termen trebuie să fie 25 iunie. Sperăm ca în viitor Codul Fiscal să se modifice astfel încât să devină un termen general, România are un termen foarte scurt de declarare a impozitului pe profit final. Din păcate la acest moment, dar tot e bine că în perioada 2022-2026 termenul va fi devansat pe 25 iunie, deci pentru toate categoriile.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:10:59] O să te duc înapoi la jumătatea discuției noastre, la partea de capitaluri ca să mai clarificăm o dată. Tu ai răspuns deja la multe dintre întrebări, mă gândesc că poate sunt utilizatori care am intrat puțin mai târziu și atunci poate nu au beneficiat de clarificările tale, ca să nu urmărească poate de la început tot evenimentul, hai să le explicăm și lor încă o dată. Mai fă-ne precizarea legată de soldul debitor de la 117 acest cont care a tot apărut astăzi dacă se ia sau nu în calcul.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:11:28] Rezultatul reportat dacă are sold debitor nu va fi luat în considerare la calculul capitalului propriu ajustat. Rezultatul exercițiului nu se ia în considerare anul acesta când calculez capitalul propriu ajustat, dar dacă anul următor când fac AGA acționarii decid să păstreze rezultatul exercițiului anului anterior ca în societate, deci nu distribuie, ci păstrează ca rezultat reportat, anul următor se va lua în considerare și va fi parte din capitalul propriu ajustat. Deci rezultatul exercițiului pentru cei care lucrează cu aceste elemente contul 121 se ignoră la calculul capitalului propriu ajustat, nu se ia în considerare.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:12:07] Am mai văzut o întrebare și anume ce fac dacă în anul 2020 am capitalul propriu mai mic decât jumătate din capital social sau chiar negativ, dar începând cu anul 2021 eu modific această situație și anul 2021 am capital propriu și pozitiv și mai mare decât jumătate din capitalul social. Înțelegerea mea din ordonanța 153 este că această condiție cu capital propriu mai mare decât capitalul social trebuie verificată la finalul fiecărui an de aplicare. Deci nu e important ce am avut în anul 2020, ci este important ce o să am în anul 2021, 2022, etc.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:12:48] Și nu văd o problemă, aici poate că uite data viitoare când o să am șansa o să adresez o întrebare și Ministerului Finanțelor Publice, nu văd o problemă legată de acest lucru în ceea ce privește acordarea facilităților respective. Deci eu consider că ați putea beneficia de facilități dacă în 2021 aveți capital propriu mai mic decât jumătate din cel social, dar începând cu anii următori să reveniți, ca să zic așa, sau se reîntregesc capitalele.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:13:19] Mai văd aici o întrebare care ne întreabă dacă în contabilitate trebuie evidențiate aceste reduceri de impozit și ne dă aici 691 la 441.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:13:34] N-am vrut să vorbesc despre partea de înregistrări, pot să vorbesc. Întrebarea e foarte interesantă și mi s-a mai întâmplat să răspund la ea, cum vor funcționa lucrurile? Acum pentru contabilii dumneavoastră, aș vrea să precizez câteva lucruri pentru că dacă primesc de multe ori întrebarea înseamnă că într-adevăr s-ar putea să fie o chestiune care trebuie clarificată.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:14:01] Cum se vor întâmpla lucrurile? M-at întrebat de exemplu cineva, aoleu dar eu am o problemă, că eu o să-mi fac bilanțul, o să-mi fac situațiile financiare până la finalul lui mai, că atunci pică deadline-ul, să zicem pe 25 mai, dar abia pe 25 iunie depun eu o declarația 101 și știu cât a fost impozitul definitiv. Eu ce fac, rectifica bilantul, fac o corecție de eroare? Care este ideea? Ideea este urmatoarea, în momentul în care eu pregătesc situațiile financiare, eu deja am acces la informații și odată ce mi-am calculat capitalul propriu pot foarte ușor să calculez dacă merit bonificația respectivă sau nu.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:14:39] Deci când depun bilanțul, chiar dacă nu am depus fizic declarația de impozit pe profit sau ultima declarație de impozit pe venitul microîntreprinderilor, adevărul este că eu știu deja sumele respective și probabilitatea este foarte mică să se mai întâmple ceva ca să fie diferențe semnificative. Deci voi depune bilantul să zic așa calculând impozitul pe profit pe care intenționez să îl declar și suma respectivă va fi înregistrată.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:15:04] Foarte probabil această bonificație de impozit pe profit, din punctul meu de vedere 99%, nu va trebui înregistrată distinct în contabilitate, cu alte cuvinte cheltuiala cu impozitul pe profit pe care o voi prezenta eu în contul de profit și pierdere trebuie să fie suma netă de plată și în ceea ce privește impozitul pe profit cam întotdeauna asta au fost regulile privind eventualele facilități sau bonificații. Nu se înregistrează distinct, ci trebuie să am toată suma.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:15:33] Dacă mă întrebați dacă nu aș putea să fac înregistrări și pe debit și de credit și cu plus și pe minus, nu e nicio greșeală, nu este nicio problemă din punctul meu de vedere, eu știu că sunt persoane care preferă să facă mai multe înregistrări ca să aibă acces la sume mai detaliat și eventual ani de zile după să își aducă aminte de unde a scos suma respectivă. Ideea este ca în contul de profit și pierdere impozitul datorat trebuie să fie valoarea netă care coincide cu suma totală de plată pentru un an cu declarația de impozit pe profit.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:16:45] Mai avem o întrebare, pentru cea de-a treia reducere. Anul de referință pentru capitalul propriu ajustat este tot 2020?
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:16:53] Pentru a treia reducere anul de referință este anul 2020, iar pentru a doua reducere se analizează de la an la an. 2022 comparativ cu 2021, 2023 comparativ cu 2022 și așa mai departe. Deci numai a treia reducere depinde de 2020.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:17:42] A mai venit o întrebare, hai să o citim împreună, poate îți e mai ușor să o vezi direct decât să o recit eu, invit și toți utilizatorii pe chat să urmărească întrebarea.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:18:01] Dacă în anul 2022 societatea nu repartizează profitul, el se va regăsi în capitalul propriu ajustat și în 2021 și în 2020, dar în 2022 acționarii decid să repartizeze dividendele. Se modifică procentul de creștere? Da. Deci haideți să facem un exemplu. Am rezultate nerepartizate de 10 milioane în 2020, 11 milioane în 2021 și în 2022 decid să repartizez dividende. Deci dacă aș compara anul 2022 și cu anul 2021 și cu anul 2020 constat nu numai că nu avem de-a face cu o creștere, ci avem de-a face cu o scădere de capital propriu ajustat, ceea ce înseamnă că acea societate n-ar putea beneficia decât de cota de 2%, dacă are capitalul propriu și presupun că are capitalul propriu pozitiv și mai mare de jumătate din capitalul social, dar celelalte două reduceri nu mai sunt disponibile. Deci ele fac o scădere, tocmai cădeau dividente și mi se micșorează rezultatele raportate.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:19:01] Bun și cu asta o să mai fac eu aceste precizări logistice legate de suportul de curs. Da, el vă va fi trimis pe e-mail. Mirela, îți mulțumesc foarte mult pentru disponibilitate, pentru informație, ai primit foarte multe felicitări și mulțumiri pe chat-ul nostru, le meriți fără îndoială. Te mai așteptăm și cu alte subiecte, pentru mine a fost o plăcere să te avem invitată și mi-a plăcut foarte mult abordarea ta. M-am simțit foarte bine.
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [01:20:02] Mulțumesc foarte mult Roxana și pentru moderarea acestui eveniment și cu cea mai mare plăcere pe viitor dacă mai primesc invitație, vin.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:20:51] Vă mulțumim, vă dorim o zi bună în continuare. La revedere!
Mirela Păunescu - Consultant Fiscal & Expert Contabil [00:00:00] La revedere!
Comentarii articol (0)