În concret, textul de lege nou-introdus se referă, în primul rând, la poprirea, din eroare, a creditelor nerambursabile sau a finanțărilor primite de la instituții sau organizații naționale ori internaționale pentru derularea unor programe ori proiecte.
De asemenea, poate fi cerută rambursarea unor sume de bani care, potrivit Codului civil, nu pot fi poprite în nicio situație:
- alocațiile de stat și indemnizațiile pentru copii;
- ajutoarele pentru îngrijirea copilului bolnav;
- ajutoarele de maternitate;
- cele acordate în caz de deces;
- bursele de studii acordate de stat;
- diurnele, precum și
- orice alte asemenea indemnizații cu destinație specială, stabilite potrivit legii.
În plus, mecanismul mai are un avantaj: a fost stabilită o excepție de la regula compensării acestor sume cu datoriile deja existente. Cu alte cuvinte, Fiscul este obligat să returneze aceste sume care au fost poprite din eroare, indiferent de ce alte datorii fiscale are contribuabilul. În mod normal, regula e că, dacă există sume de returnat (când acestea au fost încasate fără să fie datorate), acest lucru se va întâmpla doar după ce are loc o eventuală compensație între aceste sume și datoriile fiscale. Într-un asemenea context, pentru acei contribuabili cu datorii considerabile, acest lucru ar însemna că alocațiile deja poprite, de exemplu, s-ar putea să nu mai fie returnate.
Bineînțeles, contribuabilul va trebui să demonstreze că acele sume fac parte, într-adevăr, din categoria banilor ce nu trebuiau popriți. Însă acest lucru nu ar trebui să fie prea complicat, având în vedere că se poate vedea în ce cont au intrat banii respectivi și de pe ce cont a avut loc poprirea.
Rămâne de văzut, însă, dacă mecanismul poate fi aplicat deja sau dacă va fi nevoie și de adoptarea unor norme metodologice. Legea nr. 295/2020 nu conține nicio explicație suplimentară cu privire la acest aspect.
În orice caz, schimbarea a venit într-un moment în care era nevoie de ea, pentru că, de la finalul lunii decembrie 2020, Fiscul a reluat popririle pentru datoriile bugetare.
În plus, tot pe final de decembrie a devenit activ și sistemul e-Popriri, care va preveni, în multe situații, reținerea unor sume suplimentare pentru datorii fiscale (vechiul sistem trimițea înștiințare de poprire tuturor băncilor la care contribuabilul are deschise conturi, însă acele bănci nu știau dacă oricare alta a pus poprire pe conturi sau nu - și, așa, se ajunge la situația în care puteau fi reținute mai multe sume de bani decât trebuiau recuperate). S-ar putea ca, în unele situații, noul sistem să aibă un efect benefic și asupra evitării popririlor acelor sume ce nu pot fi supuse acestei forme de executare silită.
În același timp, mai existau două opțiuni pentru recupererea sumelor poprite ilegal - contestație la executarea silită, respectiv trimiterea unei solicitări direct executorului judecătoresc, care să remedieze problema (soluție care nu ar putea fi efectivă, întotdeauna). În orice caz, noul mecanism îi permite contribuabilului să se ducă direct către Fisc cu solicitarea, iar acesta este obligat să returneze banii, dacă aceștia au fost popriți ilegal.
Mai multe detalii despre popririle conturilor bancare, inclusiv pentru datorii fiscale, pot fi găsite aici.
Comentarii articol (2)