Concret, de-acum se pot folosi ca surse financiare complementare, pe lângă credite bancare ori leasing financiar, și bani din fonduri europene, respectiv din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020.
“Ecotichetul se scade din prețul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou pur electric sau autovehiculului nou electric hibrid, denumit în continuare preț de comercializare, diferența fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii și/sau surse financiare complementare: credite bancare, finanțare în baza unui contract de leasing financiar și/sau din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020”, scrie, mai exact, în ordinul apărut marți.
În același timp, Ordinul MMAP 110/2021 a modificat și ghidul programului Rabla Clasic (Ordinul MMAP 324/2020), dând posibilitatea celor care au casat o mașină veche să cumuleze prima astfel obținută cu un ecotichet și/sau, așa cum apare în ordin, “cu operațiunile finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020”, dacă vor să cumpere o mașină “verde”.
O altă modificare importantă adusă de documentul oficializat în această săptămână vizează modul în care sunt exprimate pragurile emisiilor de CO2 în funcție de care se acordă finanțare de la stat.
Concret, pentru că de la începutul anului măsurarea valorilor de emisii se face conform mecanismului Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), iar înainte se folosea sistemul New European Driving Cycle, de-acum se vor folosi, pentru o perioadă de câteva luni, valorile rezultate din ambele sisteme de măsurare, iar altele vor conține doar valoarea exprimată în WLTP.
Programele Rabla Clasic și Rabla Plus
În cadrul programului Rabla Clasic, cei ce vor să-și înlocuiască mașinile vechi pot cere bani de la stat, cu condiția să ducă la casat o mașină veche (vechime de peste opt ani) înmatriculată în România. Valoarea primei de casare este de 6.500 lei, exceptând motocicletele, pentru care prima de casare este de 3.500 lei.
În plus față de această sumă, se poate adăuga un ecobonus de 2.500 de lei, pentru achiziționarea de autovehicule noi, echipate cu sistem de propulsie hibrid sau de 1.000 de lei, dacă se cumpără o mașină nouă, cu motor care generează maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt.
Pe de altă parte, programul Rabla Plus dă posibilitatea celor interesați să-și cumpere mașini noi pur electrice sau electrice hibride să ceară de la stat, în funcție de caracteristicile mașinii ce urmează să fie cumpărată, ecotichete de până la 45.000 de lei (aproximativ 9.300 de euro).
Începând din 2020, mașinile cumpărate prin programul Rabla Plus nu vor putea fi vândute în primul an de la cumpărare și, în premieră, se pot cumpăra și motociclete electrice.
Comentarii articol (1)