Spre sfârșitul lui iunie, HG nr. 677/2021 a modificat normele de aplicare ale Kurzarbeit (HG nr. 719/2020) pentru a le pune în acord cu modificările aduse mecanismului de-a lungul timpului, ultimele fiind efectuate în aprilie.
Pentru ca modificările aduse de HG 677/2021 să fie operaţionalizate, autoritățile au publicat joi, în Monitorul Oficial nr. 673, Ordinul MMPS nr. 596/2021, care conține noul model al cererii, al declarației pe propria răspundere și al listei salariaților pentru care se solicită decontarea indemnizației, documente ce sunt folosite de angajatorii ce solicită bani de la stat pentru reducerea timpului de muncă (se pot descărca de finalul articolului). Noul ordin va intra în vigoare duminică.
În iunie, din norme a fost eliminată referirea la aplicarea mecanismului doar până la 30 iunie 2021, prin Legea nr. 58/2021 fiind prevăzut că mecanismul se poate aplica și pe o perioadă de până la trei luni după încetarea stării de alertă, adică de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită aceasta.
Clarificare: Mecanismul Kurzarbeit nu expiră la finele lunii iunie. Decontările vor fi admise în continuare
Apoi, tot prin HG 677/2021, au fost reformulate cerințele referitoare la documentele ce trebuie depuse pentru a obține banii. De pildă, din aprilie s-a stabilit că nu mai e nevoie de balanța lunară de verificare, ci de o declarație pe propria răspundere, că copia deciziei de reducere a timpului de muncă nu mai trebuie semnată de salariat, dar și că e nevoie de o copie a acordului încheiat cu sindicatul sau reprezentanții salariaților pentru reducerea timpului de lucru (sau, în lipsa sindicatului sau a unor reprezentanți, o dovadă a informării salariaților).
În plus, dacă sunt descoperite inadvertențe în documentele transmise pentru decontarea indemnizației sau în situaţia în care documentele transmise sunt incomplete, actul normativ stabilește că agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor solicita angajatorilor clarificări scrise şi/sau prezentarea de documente suplimentare.
Totodată, pentru că, în cazul profesioniștilor, expresia “reducerea activității” a fost înlocuită cu expresia “reducerea timpului de muncă”, era nevoie de reglementarea modalității de aplicare a reducerii timpului de muncă, astfel:
- în cazul profesioniștilor, prin reducerea veniturilor realizate față de media veniturilor lunare din anul anterior stării de urgență/ alertă/ asediu;
- în cazul persoanelor care au încheiate convenţii individuale de muncă, prin diminuarea orelor de muncă prestate de către acestea în cadrul cooperației.
Una dintre cele mai importante modificări aduse anul acesta mecanismul a fost cea privind reducerea cu până la 80% a timpului de muncă, nu doar 50% - cum funcționează acum mecanismul aflați din acest material.
Atenţie! Ordinul cu noile modele de documente ce trebuie depuse de către angajatori intră în vigoare pe 11 iulie 2021.