Astfel, “nu vor mai fi folosite sigiliul sau ștampila, certificarea autenticității și forța juridică a actelor fiind date de semnătura ministrului ori a persoanei competente”, așa cum sublinia ministerul cu ocazia apariției acestei decizii, în relația cu Inspectoratul de Stat în Construcții, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Agenția Națională pentru Locuințe, ca să numim doar câteva dintre instituțiile din subordinea MDLPA.
La câteva zile distanță după anunțul făcut de MDLPA, și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a anunțat aplicarea aceleiași măsuri. Concret, firmele, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și cele familiale, dar și cetățenii, printre alte categorii, "nu vor mai fi obligate să aplice ștampila pe declarații, cereri, contracte sau orice alte documente sau înscrisuri depuse la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene", potrivit ministerului.
Teoretic, ștampila a fost eliminată din activitatea autorităților centrale, locale și a instanțelor încă din 2019
În realitate, prin Legea 169/2019, ștampila a fost eliminată din activitatea autorităților și nu prea. Pe de o parte, ștampilarea documentelor este în continuare obligatorie în cazurile în care este cerută în mod expres prin lege, iar, pe de alta, în anumite instituții se renunță la ștampilarea actelor doar dacă apare un ordin de ministru în acest sens.
La puțină vreme de la eliminarea, cel puțin teoretică, a ștampilei la stat, și anume în octombrie 2019, Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate au stabilit să elimine ștampila în relația cu casele teritoriale de sănătate.
Apoi, cu câteva zile înainte de încheierea lui 2019, ștampila a fost eliminată din relația dintre instituțiile publice și trezoreriile statului și Ministerul Finanțelor. Astfel, persoanele autorizate din instituțiile publice au scăpat de obligația ștampilării cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, dispozițiilor bugetare privind repartizarea sau retragerea creditelor bugetare, cecurilor multiple pentru ridicarea numerarului, fișelor entităților publice etc.
În plus, angajații statului nu trebuie să mai folosească ștampila în cazul ordinului de plată pentru Trezoreria Statului, ci doar să-l semneze. Asta înseamnă că instituțiile publice trebuie să depună la unitățile Trezoreriei fișe cu specimenele de semnături ale persoanelor autorizate să dispună plăți.